Siirry suoraan sisältöön

Joukkoliikenteessä brändit nähdään ja muistetaan

Joukkoliikenne on olennainen osa kaupunkikuvaa, ja sen yhdistäminen ulkomainontaan tarjoaa mainostajille merkittäviä etuja. JCDecaux’n pysäkkikatokset edustavat modernia designia ja ovat kiinteä osa suurten suomalaisten kaupunkien ilmettä, tarjoten samalla säänsuojaa ja valoa pimeinä aikoina. Näillä pysäkeillä mainonta tavoittaa suuria ihmismassoja ja samalla tukee vastuullisesti kaupunkiympäristöä ja yhteiskuntaa.

JCDecaux’lla on lähes 4000 pysäkkikatosta ympäri Suomea, mikä tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa laajasti kaupunkilaisia ja matkustajia. Mainonta pysäkkikatoksissa on tehokas tapa olla läsnä kaupunkilaisten arjessa – juuri siellä, missä ihmiset liikkuvat päivittäin.

Ulkomainonta joukkoliikenteessä tavoittaa tehokkaasti monipuolisen ja heterogeenisen yleisön. Joukkoliikenteessä matkustaa ihmisiä kaikista ikäryhmistä, taustoista ja kiinnostuksen kohteista, mikä tarjoaa mainostajille mahdollisuuden puhutella laajaa ja monimuotoista kohderyhmää, tavoittaen potentiaalisia asiakkaita eri elämänvaiheissa.

Mainostajan kannalta on tärkeä huomata, että monet kuluttamista koskevat päätökset tehdään matkustettaessa. Joukkoliikenteellä matkustavista jopa 59% miettii aina tai toistuvasti mitä ruoka- ja taloustarvikkeita ostaa kotiin.

Lähde: « Metro / Train Stories 2 » survey by JCDecaux Transport on Attest, June 2023 – 14 countries / 5,227 respondents​

Joukkoliikenteen mediaympäristö on suljettu, mikä tarkoittaa, että mainokset eivät kilpaile muiden mainosviestien kanssa samalla tavalla kuin esimerkiksi televisiossa tai verkkosivustoilla. Tämä mahdollistaa mainosviestin paremman huomioarvon ja mahdollisuuden välittää tehokkaasti haluttu viesti joukkoliikenteen käyttäjille.

Joukkoliikenne tavoittaa tehokkaasti myös nuoret, joita on muuten vaikea tavoittaa perinteisillä mainoskanavilla. Nuoret käyttävät usein joukkoliikennettä liikkumiseen, ja tämä tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen mahdollisuuden puhutella nuoria hetkellä jolloin viesti erottuu parhaiten muusta hälystä, kuten pysäkeillä. 

Joukkoliikenne toimii eri aikoina päivästä ja eri reiteillä, mikä avaa mahdollisuuden kohdentaa mainoksia tarkasti halutuille kohderyhmille. Mainostajat voivat suunnitella kampanjoita, jotka tavoittavat esimerkiksi aamuruuhkassa matkustavat työssäkäyvät aikuiset tai illalla liikkuvat opiskelijat.

Joukkoliikenne mahdollistaa myös kontekstuaalisen ja dynaamisen mainonnan hyödyntämisen datan avulla, erityisesti metroasemien yhteydessä. Mainostajat voivat hyödyntää metroasemien digitaalisia näyttöjä ja kohdentaa mainoksia ajankohtaan, sijaintiin tai jopa matkustajamääriin perustuen. Tämä mahdollistaa personoidun ja relevantin mainonnan toteuttamisen, mikä lisää mainoksen tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Joukkoliikenteessä mainostaja voi myös hyödyntää ajan ja paikan haltuunottoa. Ulkomainokset sijoitetaan joukkoliikennevälineisiin, asemille tai pysäkeille, joissa ne pääsevät tehokkaasti osaksi kuluttajan ostopolkua. Tämä antaa mahdollisuuden saada mainosviesti näkymään juuri oikeaan aikaan ja paikkaan, kun kuluttaja on vastaanottavaisimmillaan. Tällainen kontekstiin sopiva mainonta vahvistaa brändin läsnäoloa ja lisää mainoksen huomiota.

Joukkoliikenteessä on erinomainen mahdollisuus toteuttaa visuaalisesti näyttävää ja mieleenpainuvaa ulkomainontaa. Digi Compass Rautatientori-, Metro Digi Escalator- sekä metroasemien muut digitaaliset mainospinnat tarjoavat mainostajille luovia keinoja esittää viestinsä. Näillä näytöillä voidaan hyödyntää liikkuvaa kuvaa, animaatioita ja interaktiivisia elementtejä, jotka vangitsevat katsojan huomion ja erottuvat tehokkaasti kaupunkiympäristössä.

Joukkoliikenteen metroympäristö on vahva osa retail-mediaympäristöä, sillä se on kuluttajan ostopolun varrella. Joukkoliikenteen mainokset tavoittavat matkustajat heidän arjen reiteillään – töihin, kouluun, ostoksille tai vapaa-ajan aktiviteetteihin. Tämä tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen tilaisuuden esittää viestinsä juuri oikeassa paikassa ja aikaan, sulautuen luonnollisesti matkustajan päivittäisiin rutiineihin ilman häiritsevää vaikutusta.

DOOH (Digital Out-of-Home) mainonnan avulla joukkoliikenne tarjoaa myös mitattavaa dataa. Ulkomainontaa joukkoliikenteessä voidaan seurata ja mitata tarkasti, kuinka monta kertaa mainos on näytetty (impressiot) ja kuinka monta kertaa se on herättänyt reaktioita tai saanut katsojan toimimaan. Tämä antaa mainostajille luotettavaa tietoa kampanjoiden tehokkuudesta ja avaa mahdollisuuden optimoida mainontaa paremman tuloksen saavuttamiseksi.

Yhdenmukainen mitattavuus on myös ulkomainonnan vahvuus joukkoliikenteen kentässä. Ulkomainontaa joukkoliikenteessä voidaan mitata ja raportoida yhdenmukaisesti eri mainospaikoilla ja -kanavilla. Tämä antaa mainostajille kokonaiskuvan kampanjan suorituskyvystä ja auttaa heitä tekemään päätöksiä mainonnan optimoinnista ja resurssien allokoimisesta.

Ulkomainonta joukkoliikenteessä on myös skaalautuva media. Joukkoliikenteen kentässä on useita mainospintoja eri linjoilla, asemilla ja pysäkeillä. Mainostajat voivat skaalata kampanjoitaan tarpeen mukaan ja valita juuri halutut sijainnit ja määrät mainospintoja. Tämä antaa joustavuutta mainonnan suunnitteluun ja mahdollistaa kattavan peiton halutuilla alueilla.

Tutustu tuotteisiin

Abribus Street / Finland Maxi

 

Valtakunnallinen brändin rakentaja 34 paikkakunnalla - paras peitto ja toisto

Mediahinta 74 187,00 € / vko
VAC-totaalikontaktit 42 171 560
Pintamäärä 1 255
Kampanjan hiilijalanjälki 865,95 CO2e kg / vko

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Katso sijainnit kartalla

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 42 171 560
Peitto 54,9 %
Toisto 19,1
Julistepintamäärä 1 255
Mediahinta 74 178,00 €
CPT 1,93 €
Kiinnitys ja huolto 11 295,00 €
Hinta yhteensä 85 482,00 €

 

Paikkakunnat:

Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Jämsä, Kauniainen, Kemi, Kerava, Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Lohja, Loimaa, Mikkeli, Oulu, Pori, Raahe, Rauma, Rovaniemi, Salo, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Varkaus

  • Klassiset tuotteet
  • Valtakunnalliset
  • Joukkoliikenne
  • Lanseeraukset
  • Helsinki
  • Tampere
  • Turku
  • Espoo
  • Hyvinkää
  • Hämeenlinna
  • Imatra
  • Joensuu
  • Jyväskylä
  • Jämsä
  • Kauniainen
  • Kemi
  • Kerava
  • Kokkola
  • Kotka
  • Kouvola
  • Kuopio
  • Lahti
  • Lappeenranta
  • Lohja
  • Loimaa
  • Mikkeli
  • Pori
  • Raahe
  • Rauma
  • Rovaniemi
  • Salo
  • Savonlinna
  • Tornio
  • Vaasa
  • Varkaus
  • Vantaa
  • Oulu

Abribus Street / Finland Midi

 

Valtakunnallinen brändin rakentaja 34 paikkakunnalla

Mediahinta 46 394,00 € / vko
VAC-totaalikontaktit 23 430 892
Pintamäärä 690
Kampanjan hiilijalanjälki 476,10 CO2e kg / vko

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Katso sijainnit kartalla

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit  23 430 892 
Peitto 47,9 %
Toisto 12,2
Julistepintamäärä 690
Mediahinta  46 394,00 € 
CPT 1,98 €
Kiinnitys ja huolto 6 210,00 €
Hinta yhteensä 52 604,00 €

 

Paikkakunnat:

Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Imatra, Joensuu, Jyväskylä, Jämsä, Kauniainen, Kemi, Kerava, Kokkola, Kotka, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Lohja, Loimaa, Mikkeli, Oulu, Pori, Raahe, Rauma, Rovaniemi, Salo, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Tornio, Turku, Vaasa, Vantaa, Varkaus

  • Klassiset tuotteet
  • Valtakunnalliset
  • Joukkoliikenne
  • Lanseeraukset
  • Helsinki
  • Tampere
  • Turku
  • Hyvinkää
  • Hämeenlinna
  • Imatra
  • Joensuu
  • Jyväskylä
  • Jämsä
  • Kauniainen
  • Kemi
  • Kerava
  • Kokkola
  • Kotka
  • Kouvola
  • Kuopio
  • Lahti
  • Lappeenranta
  • Lohja
  • Loimaa
  • Mikkeli
  • Pori
  • Raahe
  • Rauma
  • Rovaniemi
  • Salo
  • Savonlinna
  • Seinäjoki
  • Tornio
  • Vaasa
  • Varkaus
  • Vantaa
  • Oulu

Transport / Stationlight A

 

Onko brändilläsi tarina? Kerro se Stationlight-pinnoilla.

Mediahinta 2 944,00 € / vko
VAC-totaalikontaktit 1 103 174
Pintamäärä 89

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Katso sijainnit kartalla

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 1 002 138
Peitto 10,2 %
Toisto 9,3
Julistepintamäärä 89
Mediahinta 2 944,00 €
CPT 3,39 €
Kiinnitys ja huolto 801,00 €
Hinta yhteensä 3 745,00 €

 

Paikkakunnat:

Helsinki

  • Klassiset tuotteet
  • Kaupunkikohtaiset
  • Joukkoliikenne
  • Ilmiöt ja puheenaiheet
  • Helsinki

Transport / Stationlight B

 

Stationlight on ohittamaton metromatkustajan media

Mediahinta 2 768,00 € / vko
VAC-totaalikontaktit 903 790
Pintamäärä 75

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Katso sijainnit kartalla

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 903 790
Peitto 10,1 %
Toisto 8,4
Julistepintamäärä 75
Mediahinta 2 768,00 €
CPT 3,31 €
Kiinnitys ja huolto 675,00 €
Hinta yhteensä 3 443,00 €

 

Paikkakunnat:

Helsinki

  • Klassiset tuotteet
  • Kaupunkikohtaiset
  • Joukkoliikenne
  • Ilmiöt ja puheenaiheet
  • Helsinki

Kokoteipatut metrot ja raitiovaunut / Kokoteipattu metro

 

Metrolinjaston liikuttavin mainospinta

Mediahinta 60 000,00 € / 12 kk
Tuotantokustannukset Ota yhteyttä myyntiimme!

 

  • Klassiset tuotteet
  • Joukkoliikenne
  • Lanseeraukset
  • Ilmiöt ja puheenaiheet
  • Helsinki

Kokoteipatut metrot ja raitiovaunut / Kokoteipattu raitiovaunu

 

Helsingin kaupunkilaisin liikkuva mainospinta

Mediahinta 60 000,00 € / 6 kk (min. 3 kk)
Tuotantokustannukset Ota yhteyttä myyntiimme!

 

  • Klassiset tuotteet
  • Joukkoliikenne
  • Lanseeraukset
  • Ilmiöt ja puheenaiheet
  • Helsinki

Transport / Raitiovaunun pysäkkisivu

 

Pysäkkisivut pysäyttävät kaupunkilaiset viestisi äärelle

Mediahinta 3 319,00 € / vko
Pintamäärä 60

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 1 265 000
Peitto 45,0 %
Toisto 2,7
Julistepintamäärä 60
Mediahinta 3 319,00 €
CPT 2,71 €
Kiinnitys ja huolto 540,00 €
Hinta yhteensä 3 859,00 €

 

Paikkakunnat:

Helsinki

  • Klassiset tuotteet
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki

Transport / Raitiovaunun ulkosivu

 

Ulkosivujen mainospinnat liikuttavat viestisi kaupunkilaisten mieleen

Mediahinta 3 785,00 € / vko
Pintamäärä 56

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 1 998 000
Peitto 51,5 %
Toisto 3,7
Julistepintamäärä 56
Mediahinta 3 785,00 €
CPT 1,96 €
Kiinnitys ja huolto 504,00 €
Hinta yhteensä 4 289,00 €

 

Paikkakunnat:

Helsinki

  • Klassiset tuotteet
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki

Transport / Raitiovaunun paraati

 

Raitiovaunujen paraateissa brändiäsi ei voi olla huomaamatta! 

Mediahinta 6 396,00 € / vko
Pintamäärä 48

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 1 471 000
Peitto 48,9 %
Toisto 2,8
Pintamäärä 48
Mediahinta 6 369,00 €
CPT 6,45 €
Kiinnitys ja huolto 1 680,00 €
Hinta yhteensä 8 076,00 €

 

Paikkakunnat:

Helsinki

  • Klassiset tuotteet
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki

Transport / Abribus Pikaraitiotie 15 Maxi

 

Jakamatonta huomiota brändillesi! Ota haltuun pikaraitiolinjan julistepinnat ja leikittele luovalla ratkaisulla.

Mediahinta 27 000,00 € / vko
VAC-totaalikontaktit 6 200 000
Pintamäärä 188
Kampanjan hiilijalanjälki 129,72 CO2e kg / vko

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Katso sijainnit kartalla

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 6 200 000
Peitto -
Toisto -
Julistepintamäärä 188
Mediahinta 27 000,00 €
CPT *
Kiinnitys ja huolto 1 692,00 €
Hinta yhteensä 28 692,00 €

 

Pikaraitiotie 15 -linjan pysäkit:

Itäkeskus (M), Roihupelto, Kauppamyllyntie, Latokartano, Viikin tiedepuisto, Viikinmäki, Veräjämäki, Oulunkylän asema, Oulunkylän keskusta, Teininpuisto, Kustaankartano, Maunula, Pirjontie, Pirkkola, Hämeenlinnanväylä, Ilkantie, Vihdintie, Kutomotie, Takomotie, Talin siirtolapuutarha, Ravitie, Vermo, Perkkaa, Alberganesplanadi, Linnoitustie, Laajalahti, Maari, Aalto-yliopisto (M), Otaranta, Keilaniemi (M)

  • Klassiset tuotteet
  • Kaupunkikohtaiset
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki
  • Espoo

Transport / Abribus Pikaraitiotie 15 Midi

 

Tavoita kaupunkilaiset matkalla kotiin, töihin, kouluun, ostoksille ja harrastuksiin. Taattua näkyvyyttä brändillesi Itäkeskuksesta Keilaniemeen saakka.

Mediahinta 13 500,00 € / vko
VAC-totaalikontaktit 3 100 000
Pintamäärä 94
Kampanjan hiilijalanjälki 64,86 CO2e kg / vko

 

Tutustu aineisto-ohjeisiin

Katso sijainnit kartalla

Laske painohinta laskurilla

 
Esimerkki yhden viikon kampanjasta:
VAC-totaalikontaktit 3 100 000
Peitto -
Toisto -
Julistepintamäärä 85
Mediahinta 13 500,00 €
CPT *
Kiinnitys ja huolto 658,00 €
Hinta yhteensä 14 346,00 €

 

Pikaraitiotie 15 -linjan pysäkit:

Itäkeskus (M), Roihupelto, Kauppamyllyntie, Latokartano, Viikin tiedepuisto, Viikinmäki, Veräjämäki, Oulunkylän asema, Oulunkylän keskusta, Teininpuisto, Kustaankartano, Maunula, Pirjontie, Pirkkola, Hämeenlinnanväylä, Ilkantie, Vihdintie, Kutomotie, Takomotie, Talin siirtolapuutarha, Ravitie, Vermo, Perkkaa, Alberganesplanadi, Linnoitustie, Laajalahti, Maari, Aalto-yliopisto (M), Otaranta, Keilaniemi (M)

  • Klassiset tuotteet
  • Kaupunkikohtaiset
  • Joukkoliikenne
  • Helsinki
  • Espoo

Suunnittele ja toteuta ulkomainoskampanja
asiantuntijamme
avustuksella.

Tutustu toteutettuihin kampanjoihin

Lue lisää aiheesta

Suunnittele ja toteuta ulkomainoskampanja
asiantuntijamme avustuksella.
Jätä yhteydenottopyyntö!