Siirry suoraan sisältöön

Miten mainonta vaikuttaa käyttötavaraostoksiin? Otimme selvää ostopolusta

Miten mainonta vaikuttaa käyttötavaraostoksiin? Otimme selvää ostopolusta

Tutkimme mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksiin käyttötavaraostoksilla ja miten kuluttajat huomaavat mainontaa ostopolulla.

Selvitimme kodin käyttötavaroiden ostamista kyselyllä, johon vastasi 498 suomalaista helmikuussa 2023. Vastaajat kerättiin ympäri Suomen 16–74-vuotiaista.

Kodin käyttötavarat määritimme seuraavasti: keittiö- ja kylpyhuonetarvikkeet, kodin siivoustarvikkeet, kodin pienelektroniikka, kodin tekstiilit ja sisustusesineet.

Tutkimme niin oston suunnittelua ja ostopaikan valintaa kuin matkaa ostoksille. Selvitimme useimmiten kohdatut touchpointit ennen myymälään saapumista.

 

TOP 3 syytä ostospaikan valintaan

Tyypillisin ensimmäinen ajatus, joka ajoi käyttötavaran ostoksille myymälään, oli tarve jollekin tietylle tuotteelle. Silti noin puolelle ostosreissu oli ainakin osittain spontaani.

Tavallisin syy ostoksille lähtemiseen oli parin tuotteen hakeminen myymälästä. Ostospaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä oli useampia, mutta kolme nousee esiin erityisesti:

Syyt käyttötavaroiden ostopaikan valintaan:

  1. Myymälässä on hyvä tarjouksia/hyvät hinnat, 39 % vastaajista
  2. Myymälä on kotini lähellä, 38 % vastaajista
  3. Myymälässä on hyvä valikoima, 37 % vastaajista

 

Kivijalka on tärkeä, mutta verkkokauppakin vetää

Myymälöillä on edelleen iso rooli kodin käyttötavaran ostoissa. Haastattelujen perusteella 78 % kuluttajista tekee ostokset myymälässä ja 21 % ostaa verkkokaupasta ainakin joskus.

Käyttötavaroiden markkinointiviestintää tekevän mainostajan kannattaakin ohjata kuluttajia sekä myymälään että verkkoon.

Suurin osa vastaajista, 65 %, hyödynsi tai kohtasi jonkun touchpointin ennen myymälään saapumista.

Tyypillisimmät ostosmatkan kosketuspisteet:

  • Myymälän tai myymäläketjun mainoslehti tai ilmaisjakelulehti 24 %
  • Ulkomainonta, 16 %, julkista liikennettä käyttävien keskuudessa 22 %
  • Verkkosivut, verkkokauppa 16 %

 

Mainonta ostospaikkojen tuntumassa

Käyttötavaraostoksia tehdään ruokaostoksia useammin kauppakeskuksessa. Noin kolmasosa vastaajista valitsi kauppakeskuksessa sijaitsevan myymälän. 12 % valitsi myymälän koska oli nähnyt siihen liittyvää mainontaa tai sen edessä oli mainostaulu.

Mainonnalla voidaan siis vaikuttaa myymälän valintaan ostopolun monessa vaiheessa. Esimerkiksi JCDecaux’n kohdennettujen julistepintojen avulla voit sijoittaa mainoskampanjasi aivan haluamiesi ostospaikkojen tuntumaan.

Abribus-julisteet tavoittavat kuluttajat ostopoluilta sopivasti ennen myymälää ja myymälöiden välittömästä läheisyydestä.

 

Käyttötavaroita ostetaan myös heräteostoina

Kuluttajat suunnittelevat kodin käyttötavaraostoksia ruokaostoksia vähemmän. Vastaajista 73 % ostaa tyypillisesti ainakin osan tuotteista spontaanisti. Avoimissa kommenteissa vastaajat kertoivat, että myös alennustuotteet ja heräteostokset ovat syitä lähteä ostoksille.

Mainostajalle kuluttajien spontaanit valinnat tarjoavat mahdollisuuksia vaikuttaa ostopäätöksiin kiinnostavilla kampanjoilla ja tarjouksilla ostopolun varrella.

Kulkuväylille oikein sijoitettu mainonta kasvattaa myyntiä ja ohjaa ostamaan. Lue lisää, miten voit kirittää myyntiä ulkomainonnalla: myynnin ja asiakasmäärien kasvu.

 

Ostospaikkaan kuljetaan monin tavoin

Kodin käyttötavaran ostoksille mentäessä myymälään kuljetaan keskimäärin pidempi matka kuin ruokaostoksille mentäessä.

  • 65 % kulki ostopaikalle autolla
  • 14 % julkisella liikennevälineellä
    • Pääkaupunkiseudulla julkista liikennettä hyödynnettiin enemmän: 31 %
  • 22 % käveli ostospaikalle

Kodin käyttötavaran ostoksille kuljetaan monipuolisesti eri liikennevälineitä hyödyntäen. Näin kuluttajia on mahdollista tavoittaa monien eri fyysisten touchpointtien kautta. Potentiaalia on etenkin julkisen liikenteen kohtauspisteissä pääkaupunkiseudulla.

 

Yhteenveto kuluttajan ostopolusta: kodin käyttötavarat

  • Kivijalkamyymälä on yhä ylivoimainen, mutta verkkokauppaakin käytetään.
  • 73 % ostaa tyypillisesti ainakin osan tuotteista spontaanisti.
  • Ostopaikkaan kuljetaan monin eri tavoin.
  • Mainonta kiinnostaa: 65 %, muisti hyödyntäneensä tai kohdanneensa jonkun tietolähteen ennen myymälään saapumista.

 

Haluatko tietää lisää?

Ota yhteyttä! Kerromme mielellämme lisää mielenkiintoisista tutkimustuloksista ja autamme sinua tekemään kampanjan, jolla tavoitat asiakkaasi juuri oikealla kohtaa ostospolkua. Tutkimuksen JCDecaux’lle toteutti markkinatutkimusyritys Nepa.

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä