Siirry suoraan sisältöön
Esimerkki poliittisesta mainonnasta raikkapysäkillä.

Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta

Euroopan Unionin uusi Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) -asetus tiukentaa poliittisen mainonnan säätelyä 10.10.2025 alkaen kaikissa unionin maissa.

TTPA-asetuksen tavoitteena on tehdä poliittisesta mainonnasta aiempaa läpinäkyvämpää sekä varmistaa, että kansalaiset näkevät selkeästi kuka on mainonnan rahoittaja ja mihin mainonta liittyy. Sääntely lisää avoimuutta, ehkäisee väärinkäytöksiä ja hybridivaikuttamista sekä vahvistaa luottamusta demokraattisiin prosesseihin kaikkialla Euroopan Unionin alueella.

Poliittiset ja yhteiskunnalliset mainostajat voivat jatkaa kampanjointia JCDecaux'n ulkomainosverkostossa asetuksen vaatimukset huomioiden.

Avoimuusilmoitus

Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainostaja, muista täyttää Avoimuusilmoitus hyvissä ajoin ennen kampanjan alkua.

Mikä on poliittista mainontaa?

Mainonta on poliittista, kun sen rahoittajana on poliittinen toimija itse tai hänen puolestaan joku muu

TAI

mainonnan viesti on suunniteltu vaikuttamaan äänestyskäyttäytymiseen tai lainsäädäntö- tai sääntelyprosessiin.

Esimerkkejä poliittisesta mainonnasta:

  • Puolueiden ja ehdokkaiden kampanjat
  • Ammattiliiton kampanja, joka ajaa lakimuutosta
  • Yrityksen brändikampanja, joka ottaa kantaa uuteen sääntelyyn (esim. ilmasto, sokerivero…)

Mikä on ei-poliittista mainontaa?

Kaupalliset kampanjat: tuotteiden ja palveluiden myynti, myös siinä tapauksessa jos tuotot ohjataan hyväntekeväisyyteen.

Yleinen varainkeruu, jos tarkoituksena on kerätä varoja ilman yhteiskunnallisia tai poliittisia viestejä.

Mainonta, joissa ei oteta kantaa yhteiskunnalliseen ongelmaan tai poliittiseen päätöksentekoon.

Ei katsota poliittiseksi mainonnaksi:

  • Viranomaisten neutraali tiedotus vaaleista (esim. miten äänestetään)
  • Kaupunkien ja kuntien yleisesittelyt tai veloitukseton mainosaika
  • Yksityishenkilön omasta aloitteesta esittämät mielipiteet ilman maksua
  • Puhdas tuote- tai palvelumainonta ilman poliittista tarkoitusta 

Yhteiskunnallinen mainonta

Asetus ei rajoitu vain puolueisiin tai ehdokkaisiin liittyvään mainontaan. 
Myös yhteiskunnallinen mainonta voi kuulua asetuksen piiriin, jos viestinnän tavoitteena on vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon tai julkiseen keskusteluun.

Tämä tarkoittaa, että:

  • Yritysten vastuullisuuskampanjat voivat olla asetuksen alaisia, jos ne käsittelevät politiikkaan kytkeytyviä aiheita, kuten ilmastoa, tasa-arvoa tai verotusta.
  • Myös kannanotot, jotka eivät suoraan tue tiettyä puoluetta tai ehdokasta, voivat olla poliittista mainontaa. 

Jos viestintä määritellään poliittiseksi tai yhteiskunnalliseksi mainonnaksi, mainoksen yhteydessä on esitettävä samat avoimuustiedot kuin vaalimainonnassa.

Rajoitettuja aiheita yhteiskunnallisessa mainonnassa ovat:  

  • Ilmastonmuutoskampanjat
  • Maahanmuuttopoliittiset keskustelut
  • Terveydenhuoltouudistuksen puolesta vaikuttaminen
  • Verotus- ja talouspoliittinen viestintä
  • Sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja ihmisoikeuksiin liittyvät teemat
  • Sisältö, joka käsittelee poliittisesti arkaluontoisia tai sosiaalisesti jakavia aiheita 

Tulkinnanvaraisuus

Seuraavat aiheet voivat olla poliittisia tai ei-poliittisia riippuen mainonnan sisällöstä:

  • Ei-poliittinen, jos keskittyy pelkästään humanitaariseen apuun ja varainkeruuseen (ruoka, vaatteet, lääkkeet…)
    • Poliittinen, jos viitataan sotaan, hallituksiin tai ulkopoliittisiin kantoihin.
  • Kansainväliset teemapäivät
    • Poliittinen, jos mainos ajaa tasa-arvopolitiikkaa tai sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
    • Neutraali juhlapäivän huomioinen on ei-poliittista.
  • Hyväntekeväisyysjärjestöt
    • Poliittinen, jos viesti ajaa sosiaalista tai poliittista muutosta.
    • Yleinen lahjoittamiseen liittyvä viesti ok ilman poliittista sävyä.
Esimerkki polittisesta ulkomainoskampanjasta metroasemalla.
poliittinen_mainos_pysty

Poliittisen mainonnan merkitseminen

Mainoksessa tulee olla seuraavat tiedot:

  • Teksti ”POLIITTINEN MAINOS” selkeästi ja visuaalisesti erottuvana.
  • RAHOITTAJAN NIMI (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) on ilmoitettava suoraan mainoksessa.
  • RAHOITTAJAN MÄÄRÄYSVALTAA KÄYTTÄVÄN TAHON NIMI (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) on ilmoitettava, jos rahoittaja on jonkin sellaisen tahon määräysvallassa, jolla on ratkaiseva vaikutusvalta sen elinten kokoonpanon, äänestysten tai päätösten suhteen (esimerkiksi konsernin emoyhtiö).
  • AIHE esimerkiksi vaalit (Eduskuntavaalit 2027), kansanäänestys, lainsäädäntöhanke tai sääntelyaloite, johon mainos liittyy.
  • LINKKI tai QR-koodi, josta löytyy tarkemmat tiedot mainoksesta ja sen rahoituksesta ja maksajasta. 

HUOM. Ilman vaadittuja tietoja mainosta ei voida julkaista! 

Esimerkki poliittissen mainosjulisteen merkinnöistä.

Esimerkki mainosten merkitsemisestä

POLIITTINEN MAINOS
Rahoittaja on [nimi]
Eduskuntavaalit 2027
[avoimuusilmoituksen www-osoite] tai QR-koodi

POLIITTINEN MAINOS
Rahoittaja on [nimi]
Määräysvaltaa käyttää [nimi]
Eduskuntavaalit 2027
[avoimuusilmoituksen www-osoite] tai QR-koodi

HUOM. Merkintöjen ei ole pakko olla suuraakkosin, mutta niiden tulee olla selkeästi esillä ja erottua mainoksen taustasta.

Merkinnät ja avoimuusilmoitus (tai linkki tai QR-koodi avoimuus-ilmoitukseen) tulee esittää yksittäisessä laatikossa, joka erottuu taustasta.

Avoimuusilmoitus

Mainoksessa näkyvän linkin tai QR-koodin takaa tulee avautua poliittiseen mainokseen sisältyvä AVOIMUUSILMOITUS.

Avoimuusilmoituksen tulee sisältää:

  • rahoittajan yhteystiedot
  • mainoksen maksajan tiedot, jos eri kuin rahoittaja
  • yhteenlaskettu rahamäärä käytetyistä poliittisen mainonnan palveluista
  • tiedot rahojen alkuperästä ja kokonaismäärästä
    linkki virallisiin vaali- tai kansanäänestystietoihin
  • tietoilmoituskanavasta, johon voidaan ilmoittaa havaituista laiminlyönneistä
  • tieto mainoksen aikaisemman version näyttämisen keskeyttämisestä/lopettamisesta
  • poliittisen mainoksen katselukerrat/tavoittavuus

Täytä alla oleva lomake tehdäksesi avoimuusilmoituksen

Tarvitsetko apua?

Ajankohtaista