Siirry suoraan sisältöön
vastuullisuus_ilme_levea_header_banneri_vol2_

Vastuullisuus

Vastuullisuus on JCDecaux'in liiketoiminnan ytimessä. Kehitämme innovatiivisia, korkealaatuisia ja kestäviä tuotteita eettinen näkökulma huomioiden. Kannamme vastuumme ympäristöä, työntekijöitämme sekä kaikkia sidosryhmiämme kohtaan. Vastuullisuusstrategiamme ja -tavoitteemme tukevat yhteistyökumppaneidemme kuten kaupunkien, joukkoliikennetoimijoiden sekä mainostajien kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista.

 

Ulkomainoskampanjan hiilijalanjälki

Lanseerasimme Suomessa kampanjoiden hiilijalanjäljen 20.3.2024. Vastuullisena mediakumppanina mahdollistamme täyden läpinäkyvyyden JCDecaux'n Abribus- ja digikampanjakohtaisiin päästöihin. Kampanjoiden hiilijalanjälkilaskennassa huomioidaan sekä suorat, että epäsuorat päästöt.

2_makelankatu_sturenkatu_2

Miten kampanjan päästölaskenta on tehty?

Hiilijalanjälkiselvitys on tehty yhteistyössä ClimatePartnerin kanssa, jonka laskenta perustuu kansainväliseen Greenhouse Gas, GHG-protokollaan. Tämä on kansainvälisesti vakiintunut standardi, jolla hiilidioksidipäästöjä lasketaan ja raportoidaan. ClimatePartner on päästölaskennan saralla kansainvälisesti tunnustettu, riippumaton ilmasto- ja vastuullisuusasiantuntijayritys.

Ulkomainoskampanjan hiilijalanjälkilaskenta perustuu JCDecaux'n toimittamiin kampanjakohtaisiin tietoihin, jotka kattavat muun muassa:

-> julisteiden tuotannon energiakulutuksen ja raaka-aineet
-> pakkausmateriaalit
-> logistiikan (painotalo-yritys-jakelu-kiinnitys)
-> kampanja-aineistojen datansiirron
-> kampanja-aikaisen energiankulutuksen
-> kierrätyksen
-> osuuden yrityksen yleisistä päästöistä kuten työmatkaliikenteestä ja kiinteistöjen sekä ajoneuvojen päästöistä.

Esimerkki julistekampanjan hiilijalanjäljestä | CO2e kg*

0,57 Yksi Abribus-juliste päivässä
204 Abribus-julistepaketti Metropolitan Midi, 297 kpl x 7 päivää

Esimerkki digikampanjan hiilijalanjäljestä | CO2e kg*

1,2 Yksi 75" näyttö, 6 h kampanja
206,5 Digi Helsinki Premium, 171 näyttöä 6 h x 7 päivää
0,09 Yksi 21,5" näyttö, 6 h kampanja
33,2 Tram digiscreen, 366 näyttöä
6 h x 7 päivää
*Suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki vuonna 2023 oli 184 CO2e kg per viikko. Lähde: Sitra

Keskeiset tavoitteemme ja saavutuksemme

jcd_icon_400x181_electrcity

100%

käyttämästämme sähköstä on päästötöntä
jcd_icon_400x181_recycle

100%

jätteistä kierrätetään – ei kaatopaikkajätettä
jcd_icon_400x181_foot

-32%*

vähemmän kadunkalusteiden hiilipäästöjä vuoden 2024 aikana
jcd_icon_400x181_three

100%

julisteistamme kierrätetään ja painetaan vastuullisesti hoidetuista metsistä tuotetulle paperille
jcd_icon_400x181_lamp

100%

näytöistämme sammutetaan yöksi
jcd_icon_400x181_care

+20

eNPS suositteluindeksimme vuonna 2023

* vs. 2019

sampo_haikonen_1000x958

Kestävämpiä kadunkalusteita 

Suunnittelemme kadunkalusteemme vähentäen ympäristövaikutuksiamme.  

Teemme vastuullisempia materiaalivalintoja panostamalla kierrätettäviin, korkealaatuisiin ja kestäviin materiaaleihin, joilla pidennämme kadunkalusteidemme elinkaarta. Ekodesign ja tarve säästää ympäristömme resursseja ovat aina ohjanneet valintojamme. Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista laatua tinkimättä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen tavoitteistamme.

Meille on myönnetty ympäristöjohtamisen ISO 14001 ja  laadunhallintajärjestelmän ISO 9001 -sertifikaatit. 

City Relations & Operations Director
Sampo Haikonen

P1080822-Edit

Ympäristöjalanjälki

Olemme jo vuodesta 2018 alkaen käyttäneet päästötöntä sähköä, mikä edistää ilmastotavoitteidemme saavuttamista. Osana konsernin ilmastostrategiaa, tavoitteenamme on olla 2050 hiilineutraali yhtiö. Hiilineutraalisuustavoitteemme edellyttää meiltä paitsi järjestelmällistä työtä kaikessa mitä teemme, myös tiivistä yhteistyötä koko arvoketjumme kanssa.  

Meille on tärkeää tavoitella kestävämpää tulevaisuutta. Osana tätä työtä, olemme selvittäneet ulkomainoskampanjoidemme hiilijalanjäljen.  

Ylläpidämme eettistä toimintatapaa ja toimimme aktiivisesti korruptiota vastaan. JCDecaux'in digitaalisille liiketoiminnoille on myönnetty tietoturvallisuuden ISO 27001 -sertifikaatti osoituksena vahvasta sitoutumisestamme tietoturvallisuuteen ja jatkuvaan parantamiseen. 

Compliance Manager
Anna Merentie

sanna_1000x957

Vastuullinen työyhteisö

Henkilöstö on meille tärkein voimavara vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa. Siksi olemme asettaneet vastuullisuustavoitteet sellaisiksi, joihin jokainen voi vaikuttaa, ja joiden saavuttamisesta maksamme rahabonuksia. Vastuullisena työnantajana panostamme henkilöstömme kouluttamiseen, työturvallisuuteen ja hyvinvointiin. Haluamme tarjota turvallisen, luotettavan ja tehokkaan työympäristön sekä rohkaista ja tukea ammatillista kehittymistä ilman syrjintää. Uskomme, että asiakkaidemme tavoitteet saavutetaan yhdessä työskentelemällä sekä yksilöä kunnioittamalla. 
 
Varmistamme sosiaalisten perusarvojen kunnioittamisen ja edistämme esimerkillistä turvallisuuskulttuuria. Työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmällemme on myönnetty ISO 45001 -sertifikaatti. 

Director People, Brand & Culture
Sanna Rainio

Globaalisti hiilineutraali 2050 mennessä

JCDecaux konsernin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. 

JCDecaux konsernin kunnianhimoinen vastuullisuusstrategia jo vuodesta 2001.

Ratikkapysäkin katolla kasvaa maksaruohoa.

Vastuullista mediasisältöä

Ulkomainonta on osa kaupunkiyhteisöä. JCDecaux’lla on erityinen vastuu mainospaikkojemme laadusta, ulkoasusta, toiminnasta, ylläpidosta sekä mainossisällöstä. Kannamme vastuumme ja varmistamme, että täytämme asiakkaidemme, kumppaneidemme ja ympäröivän yleisön vaatimukset, ottaen huomioon ulkomainonnan eettiset ohjeet.  
 
JCDecaux’lla on ainutlaatuinen rooli kaupungeissa ympäri maailman. Koko konserni vastaa lähes miljoonan mainosnäytön asentamisesta ja niissä tapahtuvasta mainonnasta. 

Lisää vastuullisuudesta