Siirry suoraan sisältöön

Ulkomainonta on yksi harvoista medioista, jonka suosio kasvaa vuosivuodelta, eikä ihme. Ulkomainonnan avulla mainostajat voivat toteuttaa erilaisiin tarpeisiin koskettavia, huomiota herättäviä ja vaikuttavia mainoskampanjoita kaikissa kohderyhmissä.

Mutta mitkä trendit korostuvat ulkomainonnassa vuonna 2024? Retail median kasvun jatkuminen, monikanavainen integraatio, tehokkaampi kohdentaminen sekä standardoitu mittaaminen. Lisäksi tekoälyn hyödyntäminen, kestävä kehitys ja vastuullisuus trendaavat tänä vuonna.

1. Retail media jatkaa kasvuaan

Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskauppa ja elintarvikkeet muodostivat yhteensä lähes 35 % mainonnan määrästä vuonna 2023. Retail media mahdollistaa brändin näkyvyyden lähellä ostohetkeä yhdistäen asiakkaan ja tuotteen H-hetkellä ostopaikan välittömässä läheisyydessä.

JCDecaux’n retail-kohdennetuilla ulkomainonnan pinnoilla vaikutetaan kuluttajaan juuri ennen ostopäätöstä. Valtakunnalliset JCDecaux’n juliste- sekä digipinnat varmistavat kuluttajien huomion oikea-aikaisesti hypermarkettien ja päivittäistavaramyymälöiden välittömässä läheisyydessä. Viikon kampanjalla tavoittaa peräti 50 % suomalaisista.

2. Saumaton monikanavainen integraatio

Kuluttajat katsovat matkapuhelimia tuntikausia joka päivä, joten ei ihme, että mainostajien välinen kilpailu brändin pääsystä mobiilinäytöille on kiristynyt. Kodin ulkopuolella vietetty aika lisää nettihakuja +38 %, ja nämä haut johtavat +58 % todennäköisemmin ostopäätökseen. 

Ulkomainonta on ideaali media myös monikanavaisiin kampanjoihin, esimerkiksi DOOH ja mobiili toimivat tehokkaasti yhdessä. Point of search -tutkimuksen mukaan, molempia mainosalustoja hyödynnettäessä huomioarvo kasvaa +50 %, positiivinen brändimielikuva +27 % ja ostohalukkuus +20 %.

3. Entistä tehokkaampi kohdentaminen

Ulkomainonta tavoittaa viikoittain valtaosan suomalaisista. Ulkomainosvälineiden sijainti mahdollistaa kampanjoiden kohdentamisen yleisölle monipuolisesti ja tehokkaasti juuri siellä, missä ihmiset liikkuvat ja asioivat.

Ohjelmallinen ulkomainonta on yksi parhaista kanavista, kun mittareina toimivat sekä brändin rakentaminen että kampanjan suorituskyky. Ohjelmallinen ulkomainonta mahdollistaa dataohjatut sekä dynaamiset kampanjat, jotka sitouttavat ja vaikuttavat. JCDecaux Metro / Train Stories -tutkimus osoittaa, että mainokset jäävät kohdeyleisön mieliin +17 % paremmin. Kun taas mitataan pelkästään brändin rakentamista, klassinen OOH on edelleen tehokkain media.

4. Standardoitu mittaaminen

Entistä kehittyneempi datan hyödyntäminen sekä kustannustehokkuus houkuttelevat panostamaan ulkomainontaan. Klassisia pintoja ja kampanjoita mitataan Outdoor Impact -yleisömittausjärjestelmällä, digitaalisten näyttöjen mittaamiseen JCDecaux käyttää puolestaan sensoripohjaisia impressioita.

Ulkomainonnan mittaaminen on käännekohdassa. Suomen ulkomainostoimialalla on suunnitteilla uusi yleisönmittausjärjestelmä, jonka tavoitteena on tuoda yhtenäinen valuutta markkinaan. Samalla se parantaa vertailtavuutta ja läpinäkyvyyttä tehden ostamisesta sekä suunnittelusta helpompaa.

5. Tekoälyn hyödyntäminen

Myös ulkomainonta hyötyy jatkuvasti kehittyvistä ja lisääntyvistä tekoälypohjaisista ratkaisuista. Dentsu 2023 Global Media Client -tutkimuksen vastaajista 72 % kokee, että tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuudet ja niiden hyödyntäminen tulevat olemaan tärkeässä roolissa osana markkinointistrategiaa.

JCDecaux’lla hyödynnetään tekoälypohjaista Neurons Predict -työkalua, jonka avulla voi suunnitella parempaa ulkomainontaa. Työkalu arvioi huomioarvoa, kognitiivisuutta, selkeyttä sekä sitouttamista.

6. Kestävä kehitys ja vastuullisuus

Ulkomainonta on vastuullinen media, jolla tuetaan yhteiskuntaa. Ulkomainosyhtiöiden mainostuloista tuettiin suomalaista yhteiskuntaa 47 %:lla vuonna 2022. Tämä tarkoittaa 40 miljoonaa euroa yhteiskunnalle, mutta mihin se on kohdennettu? Hyväntekeväisyysjärjestöille annetaan ilmaista medianäkyvyyttä, tuhansia pysäkkikatoksia rakennetaan sekä pidetään siistinä ja pelkästään vuokratuloja ohjattiin julkiselle sektorille vuonna 2022 noin 18,6 miljoonaa euroa.

Ulkomainonta soveltuu yhtä lailla joukkoliikenneympäristössä vastuullisuusviestien ja vastuullisen brändimielikuvan rakentamiseen. Jopa 74 % kuluttajista on sitä mieltä, että vastuullisuuteen sitoutuneiden brändien tulisi panostaa Transport-ympäristön mainontaan enemmän.

Haluatko kuulla lisää?
Kerromme mielellämme lisää mielenkiintoisista tutkimustuloksista ja autamme sinua tekemään kampanjan, jolla tavoitat asiakkaasi juuri oikealla hetkellä, oikeassa paikassa.

Ota yhteyttä: sales@jcdecaux.com

Tutustu lisää ulkomainonnan kasvuun

 

LÄHTEET:

The Drum / What 2023's advertising trends could signal for OOH in 2024

Hivestack / DOOH Trends and Predictions 2024

This year, Next year 2023 Global End-of-Year Forecast / GroupM

Programmatic DOOH: The Time is Now -tutkimus 2022 (JCDecaux UK & MTM)

JCDecaux Metro / Train Stories -tutkimus 2023

Dentsu 2023 Global Media Client -tutkimus

Dentsu Global Ad Spend Forecasts December 2023

Marketing Beat: OOH in 2024: 6 key trends defining the future of out of home advertising

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä