Kesä tuo mukanaan aurinkoa, lämpöä ja kuhisevan elämän kaupunkeihin ympäri Suomea. Lomakuukausina ihmiset viettävät tavallista enemmän aikaa ulkona, nauttien tapahtumista ja kauniista säästä. Tämä tekee kesästä erinomaisen ajankohdan ulkomainonnalle, kun ihmiset löytävät tiensä toreille, puistoihin, rannoille ja kesäterasseille.
Kesäloman kulutusvoima: Mainonnan rooli suomalaisessa kesässä
Ulkomainonnasta ei kannata ottaa lomaa kesällä. Tutkimukset osoittavat, että mainontaan tehtävät investoinnit luovat jatkuvasti kysyntää ja edistävät kasvua, myös loma-aikoina. Kesäkuukausina kuluttaminen ei vähene, vaan päinvastoin, suomalaiset suuntaavat kulutustaan kesähankintoihin ja viettävät yhä enemmän aikaa kodin ulkopuolella. Tämä tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat, jotka panostavat omaan kesälomaansa ja tekevät siihen liittyviä hankintoja. Tasainen panostus mainontaan varmistaa, että brändi pysyy kuluttajien mielessä, ja luo samalla pohjaa tuleville ostotarpeille.
Kesä on viestinnän kannalta erinomainen ajankohta luoda pohjaa syksyn tuleville hankinnoille ja aktivoida kuluttajia kesäkauden ostoksiin ja elämyksiin. Brändin jatkuva läsnäolo kesäkuukausina luo pohjaa tulevalle kysynnälle. Näin yritykset voivat hyödyntää kesän tarjoamat mahdollisuudet ja varmistaa, että ne pysyvät kuluttajien päätöksenteon keskiössä.

Ulkomainonta kesän ja kaupunkien sydämessä
Vaikka kesäloma ohjaa ihmisiä mökkipaikkakunnille, aktiivisuus kaupunkikeskustoissa pysyy lähes samoissa lukemissa kuin muina aikoina.
Vilkas kesä-Helsinki tarjoaa mainostajille lukuisia mahdollisuuksia. Monilla alueilla liikkuminen vilkastuu muihin kuukausiin verratessa. Helsingissä Kauppatori-Kaivopuiston alue on kesäkuukausina noin 33 % vilkkaampi kuin muina aikoina. Kalasataman, Alppilan ja Töölön alueella liikkuminen lisääntyy myös, johtuen vapaa-ajan aktiviteeteista, esimerkiksi Linnanmäellä ja Olympiastadionilla. Vaikka työhön liittyvät matkat vähenevät, ydinkeskustassa liikkuminen säilyy lähes ennallaan. Kesälläkin Helsingin keskusta säilyy tavoittavimpana sijaintina Suomessa. (Telia Crowd Insights)
Tampereen keskustassa liikkuu kesällä 8 % enemmän ihmisiä, tarjoten brändeille mahdollisuuden hyötyä näkyvyydestä JCDecaux’n laadukkailla mainospinnoilla. Pienemmissä kaupungeissa, kuten Lappeenrannassa ja Kuopiossa, nähdään turistien ja lomalaisten herättävän kaupungit eloon. Näissä kaupungeissa kesäkuukausina liikkuu absoluuttisesti enemmän ihmisiä verrattuna muihin kuukausiin. (Telia Crowd Insights)
Kaupungit eivät hiljene kesällä, päinvastoin – ne heräävät eloon. Ihmiset viettävät aikaa myöhempään ulkona ja iltakohdennukset ulkomainonnassa osoittautuvat erityisen tehokkaiksi. Kun ihmiset liikkuvat myöhempään, tarjoaa se mainostajille täysin uudenlaisia mahdollisuuksia tavoittaa yleisönsä.

Strateginen ajoitus: Kesän vilinä maksimoi ulkomainonnan vaikuttavuuden
Kesä tuo mukanaan elämää ja liikettä, mikä tekee siitä täydellisen ajankohdan ulkomainonnalle. Kaupunkien vilkkaat paikat ovat tilaisuuksia, jotka mainostajien kannattaa tänäkin kesänä hyödyntää. Ulkomainosnäkyvyydellä kaupunkien keskustoissa voidaan varmistaa, että viestisi tavoittaa juuri oikean yleisön oikealla hetkellä.