Siirry suoraan sisältöön

Ulkomainonnan suosio on edelleen kasvussa niin meillä Suomessa kuin globaalistikin, eikä ihme. Ulkomainonta on yksi vaikuttavimmista medioista, joka mahdollistaa kaupunkilaisille näyttäviä ja positiivisia brändikokemuksia.

Ulkomainonnalla menee hyvin. Se on yksi harvoista medioista, jonka suosio kasvaa vuosivuodelta. Tammikuussa kasvua oli 15,3 % vuoden 2023 tammikuuhun verrattuna, Kantar Media Finland Ad Intelligencen mukaan. Kasvuun vaikuttaa muun muassa se, että ulkomainonnan tehokkuus on huomattu myös markkinointipäättäjien pöydillä. Miksi? Ulkomainonnan suuren pinnan ansiosta brändit pystyvät toteuttamaan koskettavia, näyttäviä ja huomiota herättäviä mainoskampanjoita.

Ulkomainonnan trendinä on nähtävissä kasvua niin globaalisti kuin Suomessakin. Dentsun Global Ad Spend Forecasts 2023 ennusteen mukaan, ulkomainonta kasvaa 18,4 % globaalisti vuoteen 2026 mennessä, eikä ihme. Ulkomainontaa on vaikea ohittaa.
ulkomainonnan_trendit_graafi_1

Suomessa ulkomainospanostukset ovat kasvussa. Vuoden 2024 aikana ulkomainonnan panostusten ennustetaan kasvavan 6 % ja vuoteen 2026 mennessä huikeat 17 %*.

ulkomainonnan_trendit_graafi_2

Entistä kehittyneempi datan hyödyntäminen, mittaaminen sekä kustannustehokkuus houkuttelevat hyödyntämään ulkomainontaa, jolla brändien on mahdollisuus tavoittaa kohderyhmät laajasti.

Klassinen ulkomainonta (julisteet) säilyttää suosionsa merkittävänä mediakanavana. Suurin osa ulkomainonnan kokonaispanostuksista ohjautuu edelleen klassiseen ulkomainontaan. Sen ennustetaan kasvavan globaalisti keskimäärin 6,2 %.

Digitaalinen ulkomainonta jatkaa myös vakuuttavaa kasvuaan, päätyen ennusteiden mukaan keskimäärin +10,4 % lukemiin vuonna 2024*.

abri_discovery_kesakuu_2

Klassisen ja digitaalisen ulkomainonnan roolit

Klassisella ulkomainonnalla on edelleen tärkeä rooli, sillä on vahvuuksia, joita muilla medioilla ei ole. JCDecaux’n klassisilla abreilla saadaan aidosti valtakunnallinen 73 % laaja peitto. Abreilla on myös korkea toisto, jopa 17,9.

Digitaalinen ulkomainonta puolestaan on innovatiivisin mediakanava, jossa vain luovuus on rajana. DOOHilla (eli digitaalisella ulkomainonnalla) saadaan brändeille laajaa peittoa, ohittamatonta huomioarvoa, ja sen avulla voidaan toteuttaa oivaltavaa tarinankerrontaa.

Ulkomainonta kaupunkilaisen mielessä

Ulkomainonta on media, josta kuluttajat pitävät. Kuluttajien keskuudessa OOH ja DOOH nousevat top3 medioiksi huomioarvon perusteella ja top5 mediaksi sen miellyttävyyden ansiosta. Ulkomainonta on kuluttajien mielestä vähemmän tunkeilevaa ja se on helpompi muistaa. Se koetaan hyödyllisenä ja relevanttina, viihdyttävänä, korkealaatuisena sekä innovatiivisena. Ulkomainonta muistetaan vielä huomennakin.

 

Lähteet:

*Kantar Media Finland Ad Intelligence

*Dentsu Global Ad Spend Forecasts 2023

*GroupM Next year 2023 Global End-of-Year Forecast

*Zenith Western Europe Forecast December 2023

digi_pikaratikka_axe_2023

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä