Vaikka ulkomainonnan suurin etu on sen massiivisessa tavoittavuudessa, digitaalisen ulkomainonnan lisääntynyt suosio on tuonut monia kohdennusmahdollisuuksia dynaamisten kampanjoiden avulla.

Kuten markkinointiguru Mark Ritson mainitsee: ”Ulkomainonta tarjoaa kahden maailman parhaat puolet”. Sen korkea peitto tavoittaa tehokkaasti sekä uudet että vanhat asiakkaat. Dynaamiset digikyvykkyydet vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen kohdennetun mainonnan avulla, joka seuraa kuluttajaa ostopolulla.

Dynaamiset kampanjat tarjoavat sisältöä, joka on kontekstuaalisesti relevanttia brändille, paikalle, ajalle, ympäristölle ja tärkeimpänä; kuluttajalle itselleen. Mainokset reagoivat valittuihin muuttujiin, kuten säähän, ilmanlaatuun, päivänaikaan, tai jopa reaaliaikaisiin lentoaikatauluihin.

Tutkimus osoittaa, että mainoksen relevanssi lisää viestin vaikuttavuutta, ja sen aiheuttamaa sitoutumista, toimintaa, sekä brändimielikuvan kohoamista. Esimerkiksi päivänajan ja ajankohtana kysytyimmän tuotekategorian yhdistämisen on näytetty kasvattavan myyntiä lähes 50%.

Alta löydät viisi digitaalista ulkomainoskampanjaa maailmalta, joissa on onnistuneesti hyödynnetty dynaamisia aineistoja.


 

Uberin keskimääräiset noutoajat ulkomainoksessa

Uber helpotti lentomatkustajien elämää Australiassa tällä dynaamisella kampanjalla, jota näytettiin mm. taksien noutopaikan läheisyydessä.

Yrityksen API -rajapinnasta saatiin arvioidut Überin noutoajat kunkin paneelin läheisyydessä, minkä ansiosta asiakkaat saivat tarkan kuvan mahdollisesta odotusajasta.

Kunkin mainosnäytön luova aineisto oli sijaintikohtainen ja ne näyttivät toistuvaa videota alueella liikkuvista Über-kuljettajista, vastaten suositun mobiiliapplikaation käyttäjäkokemusta.
 


Sony kutsui matkustajat MIB-agenteiksi – Livenä aseman mainosnäytöllä

Sony Pictures promotoi Men in Black: International -elokuvan julkaisua kokeellisella kampanjalla yhdessä Lontoon vilkkaimmista juna-asemista.

Englannin suurimman digitaalisen mainosnäytön eteen rakennettu koju kutsui ihmisiä liittymään Lontoon Men in Black -agentteihin. Osallistujille luotiin yksilöllinen jäsenvideo, räätälöity GIF-animaatio, joka ikuisti osallistujan ikonisissa ”Men in Black” -aurinkolaseissa. Valmiit videot nostettiin livenä aseman suurelle näytölle.

Kampanja havainnollistaa hyvin, miten innovatiivisuus ja digin mahdollisuudet yhdistyvät kokonaisuudeksi, joka leikkaa kuluttajan arjen läpi luoden uudenlaisia elämyksiä ulkona.
 
 

Google-haku valloittaa kadut

Google lanseerasi kesäkampanjan Berliinin ja Hampurin kaduilla, responsiivisella ja datakohdennetulla digikampanjalla, joka korosti niitä pieniä tapoja, joilla Google voi auttaa kaupunkilaisia kesäaikaan.

Dynaaminen ulkomainos esittelee Googlen toiminnallisuutta, keskittyen hakukoneen neljään yleisesti käytettyyn ominaisuuteen: ”Etsi paikkoja lähelläsi”, ”nopein reitti”, ”säätiedot”, ja ”nyt pyörivät elokuvat”. Sen sijaan että kuluttajat olisivat käyttäneet ominaisuuksia mobiililaitteellaan, he pääsivät kokemaan ne suurissa ulkomainosnäytöissä.

Luova aineisto tarjosi usein hyödyllisiä reaaliaikaisia vinkkejä kesäkuluttajille, kuten reittiohjeita lähimmälle uimapaikalle lämpötilojen noustessa tietyn rajan yli.

Google hyödynsi sää-, sijainti- ja päivänaikadataa ohjatakseen 16 eri luovaa aineistoa, jotka reagoivat reaaliaikaisesti ympäristön muutoksiin.
 
  

HSBC näytti missä ja miksi lähimaksaa

Lähimaksuteknologia rantautui Yhdysvaltoihin 2019, minkä yhteydessä HSBC toteutti dynaamisen kampanjan markkinoidakseen uutta lähimaksuihin kykenevää Mastercard-luottokorttiaan.

HSBC käytti 15:ta dynaamista aineistoa, näyttääkseen New Yorkin asukkaille reaaliaikaisesti, missä kaikkialla uutta ominaisuutta voidaan hyödyntää.

Ulkomainos kutsui ihmisiä kokeilemaan eri aktiviteetteja riippuen valituista muuttujista: Päivänaika (brunssia aamutunteina tai lippuja tulevaan urheilutapahtumaan), säätila (suojaa sateelta museosta) ja julkisen liikenteen aikataulut.

Kaikkien aktiviteettien yhteydessä korostettiin, kuinka uusi lähimaksuominaisuus mahdollistaa paljon nopeamman ja käytännöllisemmän tavan maksaa.

Dynaamisella kampanjalla HSBC viesti Mastercard-korttinsa ominaisuuksista ja lähimaksun tarjoamista uusista mahdollisuuksista, samalla herätellen ihmisiä ajantasaisella ja relevantilla informaatiolla.
 
 

helpotusta jouluostoksiin Amazonin live-syötteellä

Amazon toteutti Australiassa dynaamisen kampanjan, joka hyödynsi yrityksen omaa datasyötettä mainostaakseen verkkokauppansa reaaliaikaisia hintoja ja tuotteiden saatavuuksia.

Sydneyssä, Melbournessa ja Brisbanessa joulunaikaan näytetty kampanja esitteli hiljattain Amazonissa myytyjä tuotteita; tietojen ja reaaliaikaisen hinnan kera.

Kun kampanjatuote myytiin loppuun, aineisto vaihtui näyttämään jotain muuta kohdetta.

Ohikulkijat pystyivät kampanjan avulla helposti yhdistämään jouluostoksensa kivijalassa ja verkossa – saaden reaaliaikaisia päivityksiä online-promootioista, samalla nauttien kaupungin juhlatunnelmasta.
 
 

Jos dynaamiset toteutukset kiinnostavat, kysy lisätietoja kohdennetummasta ja reaaliaikaisesta ulkomainonnasta asiakaspalvelustamme:
 

Kysy lisää asiakaspalvelustamme: