Siirry suoraan sisältöön

Blogi Kaupunkitarinoita: Ulkomainonnan pysyvä voima

Blogi Kaupunkitarinoita: Ulkomainonnan pysyvä voima

vallu_1

JCDecaux’n Kaupunkitarinoita -blogisarjassa seuraavan postauksen on kirjoittanut toimitusjohtajamme Elina Valtia. Hän kirjoittaa ulkomainonnan pysyvästä voimasta ja siitä, mistä ulkomainonnan suosio kumpuaa. Advertoriaali on julkaistu myös MRKTNG -lehdessä.

Kantarin globaali mediapanostusraportti povaa ulkomainonnan kasvavan perinteisistä medioista eniten vuonna 2025. Samainen raportti ennustaa ulkomainospanostusten ohittavan printin vuonna 2026. Mistä ulkomainonnan suosio kumpuaa?

Ulkomainonta on ajatonta. Maailmassa, jossa markkinoijat etsivät yhä hartaammin aitoutta ja vaikuttavuutta, ulkomainonta pysyy vertaansa vailla kyvyssään jäädä mieleen. Jo kauan ennen sosiaalisen median tai ohjelmallisten algoritmien syntyä ulkomainonta oli media, joka rakensi brändejä, loi tunnettuutta kanavana, joka murtaa melun koskettaakseen yleisöä syvällisesti. Vuonna 2025 ulkomainonnan mahdollisuudet ovat Suomessa laajemmat kuin koskaan. Mediamaisema on pirstaloituneempi, kuluttajien huomio on lyhyempi ja digitaalisten ärsykkeiden tulva usein ylivoimainen. Länsimainen kuluttaja kohtaa päivittäin keskimäärin yli 4000 markkinointiviestiä. Kun tarkastelemme mainonnan tulevaisuutta, ulkomainonta voi parhaimmillaan nousta ratkaisevaksi vastapainoksi digitaalisen aikakauden melulle.

abri_kulta_katriina_vk11_1_16_9

Miksi ulkomainonta on tärkeämpää kuin koskaan?

  1. Huomion vangitseminen. ”Huomiotaloudessa” jokaisella silmäyksellä on merkitystä. Ulkomainonta vangitsee huomion luonnollisesti ja riittävän usein. Selkeä, oivalluttava ja luova ulkomainos tavoittaa ohikulkijan tavoilla, joihin mikään bannerimainos tai ponnahdusikkuna ei kykene. Parhaat ulkomainoskampanjat eivät yritä selittää liikaa; ne herättävät tunteita, inspiroivat ja jäävät katsojan mieleen. Oikeanlaiset viestit relevanteissa sijainneissa sekä riittävän monessa paikassa eivät pelkästään näy, ne myös tuntuvat.

  2. Julisteet digitaalisessa maailmassa. Ulkomainonta on digitalisoitunut nopeasti ja sen myötä mainonnan mahdollisuudet ovat lisääntyneet. Perinteisen ulkomainonnan suosio ei kuitenkaan ole laskenut, päinvastoin. Digitaalisella aikakaudella ulkomainonnan analogiset ominaisuudet muuttuvat tervetulleeksi turvasatamaksi. On jotakin maadoittavaa ulkomainosjulisteessa, joka on huolella suunniteltu ja strategisesti sijoitettu. Se ei keskeytä, se täydentää.

  3. Kohdentaminen kohtaa luovan vaikuttavuuden. JCDecaux’lla olemme valjastaneet tiedon ja teknologian muuttaaksemme tapaa, jolla ulkomainontaa voidaan hyödyntää theokkaasti. Kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen yhdistettynä innovatiivisiiin digitaalisiin ratkaisuihin mahdollistaa median, joka puhuttelee oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Kun seuraamme vuoden 2025 trendejä, yksi asia on selvä: ulkomainonta ei vain sopeudu tulevaisuuteen, se muokkaa sitä.

Olemme JCDecaux’lla rakentaneet maailmanlaajuisen verkoston, joka ymmärtää paikallisten markkinoiden tarpeet. Olemme edelläkväijöitä teknologioissa, jotka pitävät ulkomainonnan medioiden eutrintamassa. Kutsumme markkinointipäättäjät ajattelemaan tavanomaisen ulkopuolelle. Kuvitellaan, mitä ulkomainonta voi saavuttaa – ei vain digitaalisten kampanjoiden lisäosana, vaan brändistrategian keskipisteenä. Yhdessä voimme luoda hetkiä, jotka erottuvat, viestejä, jotka kestävät, ja yhteyksiä joilla on merkitystä.

Kirjoittaja on JCDecaux Finlandin Elina Valtia, toimitusjohtaja.

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä