Siirry suoraan sisältöön

Helsinki Pride - Maailman muuttamiseen tarvitaan riemua ja kapinaa

Helsinki Pride - Maailman muuttamiseen tarvitaan riemua ja kapinaa

Helsinki Pride –yhteisö ry on vuonna 1991 perustettu kansalaisjärjestö, joka toimii seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi.

Helsinki Priden kampanjan tavoitteena oli tehdä LHBTIQ+ -yhteisön ajankohtaiset teemat sekä oikeudet puhuttelevalla sekä näyttävällä tavalla näkyväksi. Kampanjan pääviestillä riemu ja kapina haluttiin muistuttaa ihmisiä siitä, että maailmaa muuttaaksemme tarvitsemme molempia. Toteutuksessa haluttiin nostaa esille yhteisön jäsenet ja luoda visuaalinen maailma, joka kuvasti kampanjan duaalisuutta.

Lisäksi kampanjalla haluttiin tavoittaa myös ihmisiä, joille Helsinki Pride ei ole vielä tuttu toimija. Tämän kohderyhmän tavoittaminen on merkittävässä roolissa asenteiden sekä ennakkoluulojen hälventämisessä.

Pride 1


Ulkomainonta joukkoliikenteen solmukohdissa tavoittaa lännestä itään

Helsinki Pridelle oli kampanjaa suunniteltaessa tärkeää tavoittaa ihmisiä laajasti pääkaupunkiseudulla, siellä missä ihmiset liikkuvat. Ulkomainonta oli tämän vuoksi luonteva valinta kampanjan päämediaksi.

”JCDecaux auttoi meitä valitsemaan parhaan mediamixin. JCDecaux’lta löytyi meille toimivia mainospaikkoja, etenkin Espoosta ja he olivat myös suuressa roolissa ideoimassa, miten erilaiset toteutukset voisivat toimia eri mainosmuodoissa.” 
– Markus Nieminen, VP of Strategy & Content, TBWA

Joukkoliikenteen solmukohtina JCDecaux’n digihubit Helsingin Rautatientorilla, Espoon Matinkylässä ja Espoonlahden Lippulaivassa täyttivät nämä tavoitteet. Lisäksi metrojen digiscreeneillä saatiin tavoitettua metroa käyttävät ihmiset lännestä itään – Espoon Kivenlahdesta aina Helsingin Vuosaareen ja Mellunkylään.

Ulkomainonta toimii parhaiten, kun visuaalinen kerronta on tunnistettavaa ja vahvaa

Pride-lippu ja sen eriväriset viivat oli nostettu kampanjan luovassa toteutuksessa suureen rooliin, sillä ulkomainonta toimii parhaiten vahvan ja tunnistettavan visuaalisen kerronnan kautta. JCDecaux’n digihubeissa nähtyihin mainosspotteihin kuvatut henkilöt saivat itse olla vaikuttamassa viesteihin, jotka muotoiltiin typografian keinoin visuaalisesti mielenkiintoisiksi.

”Koemme, että JCDecaux’n rooli oli merkittävä kumppaneillemme, jotka saivat runsaasti näkyvyyttä Helsingin vilkkaimmilla mainospaikoilla. Kampanja toi viestimme vahvasti ja näkyvästi esille ja kampanjasta tuli paljon hyvää palautetta. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön JCDecaux’n kanssa ja kampanja on varmasti vaikuttanut myönteisesti mielikuvaan Helsinki Pridesta.”
- Laura Laine, talous- ja hallintopäällikkö, Helsinki Pride

Mainonnan eri variaatioilla on mahdollista lisätä kampanjan huomioarvoa ja tämä toteutui hyvin Helsinki Priden kampanjassa, jossa mainosten eri kieliversiot tavoittivat myös useamman ihmisen heidän omalla kielellään.

”Mainonta oli äärimmäisen pidettyä ja kampanja sai huomiota valtakunnallisesti, vaikka pääosin ostettu media oli pääkaupunkiseudulla.”
– Markus Nieminen, VP of Strategy & Content, TBWA

Kampanjan aikana JCDecaux’n digihubeissa nähdyissä mainosspoteissa esillä olleet väriviivat heräsivät eloon Pride-teemaisissa pysäkkiteippauksissa, jotka värittivät kaupunkikuvaa neljässä keskeisessä sijainnissa Helsingin ydinkeskustassa. Teippaukset toteutettiin useasta erillisestä teipistä ja teippausten rosoisuus korosti oivallisesti koko kampanjan teemaa.

Helsinki Pride 2023 pysäkkiteippaus Kaivokatu
1 Helsinki Pride 2023 pysäkkiteippaus Kaivokatu
Helsinki Pride 2023 pysäkkiteippaus Fredrikinkatu
2 Helsinki Pride 2023 pysäkkiteippaus Fredrikinkatu

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä