Duunitorin kampanja tuo väriä katukuvaan sekä kannustaa unelmoimaan
Kampanjan tavoite: Lisätä tunnettuutta, rakentaa brändiä
Mediamix: Kokoteipattu raitiovaunu, raitiovaunun digitaaliset näytöt, Duunitorin oma media ja kanavat
JCDecaux ulkomainonta: Kokoteipattu raitiovaunu, raitiovaunun digitaaliset screenit
Kohderyhmä: Työikäiset
Kampanja-aika: 6 kuukautta alkaen 23.5.
”Unelmien ratikka” tuo katsojalle hyvää fiilistä ja lisäarvoa
Duunitorin puolen vuoden mittainen kampanja tuo raiteille kokoteipatun raitiovaunun, ”Unelmien ratikan”, josta on luotu huomiota herättävä sekä iloa ympärilleen luova urbaani liikkuva taideteos. Se pyrkii luomaan katsojalle arvoa, joko puhtaasti hyvän fiiliksen merkeissä tai parhaimmillaan uuden, unelmien työpaikan muodossa. Raitiovaunun näyttävä ulkopinta toimii huomion herättäjänä ja sisällä olevat digitaaliset näytöt tarjoavat kyytiin nouseville matkustajille työnhakuun liittyvää sisältöä sekä inspiraatiota.
Yrityksen tavoitteena on viedä kiinnostavat sisällöt sekä tiedot työpaikoista ja työnantajista sinne, missä kohdeyleisö jo on. Tätä he ovat toteuttaneet jo menestyksekkäästi digitaalisissa kanavissa, mutta tällä kertaa idea kuljetettiin vielä astetta pidemmälle – sisältö vietiin konkreettisesti ihmisten keskelle. Tämä lähestymistapa on omiaan tavoittamaan myös passiiviset työnhakijat eli heidät, jotka sopivan tilaisuuden tullen olisivat valmiita harkitsemaan työpaikan vaihtamista. Heitä on Duunitorin tutkimuksen mukaan 60 % kaikista potentiaalisista työnhakijoista.
Kokeilua pelkäämätön yritys näkee kampanjan osana jatkuvaa tuotekehitystä ja pilotointia siltä osin, mihin kaikkialle yritys voisi asiakkaidensa työpaikkailmoituksia tuoda.
Kuvitus edellä
”Meille oli heti alusta asti selvää, että kun lähdetään näin isoa ja näyttävää pintaa mediavalintana tekemään, haluamme luoda mainoksesta poikkeuksellisen erottuvan ja visuaalisen kokonaisuuden”, sanoo Duunitorin Marketing Director Nordics, Saara Holma.
Kun raitiovaunu lipuu näkösälle kulman takaa, kiinnittyy huomio välittömästi näyttävään kuvitukseen, joka
hyödyntää mainospintaa hyvin visuaalisesti ja tarinallisesti.
”Halusimme mennä teos ja kuvitus edellä, jotta se ensin herättäisi tunteita ja tarjoaisi ihmisille ihasteltavaa urbaanissa katukuvassa. Ja kun hyppäät raitiovaunun kyytiin, voitkin bongata sisänäytöiltä avoimia unelmaduuneja. Uskomme siihen, että jos toteutus on sisällöllisesti kiinnostava, kiinnostaa ihmisiä myös tietää kuka
sen on tehnyt”, Chief Marketing Officer Mikko Martikainen toteaa.
Kampanjan Duunitorin kanssa toteutti Havas Helsinki, joka vastasi mediavalinnoista, mediasuunnittelusta sekä strategian toteuttamisesta. Normaalista ulkomainoskampanjasta poikkeava toteutustapa herätti innostusta myös Havaksen päässä:
”Projektista tuli heittämällä kiinnostavampi, kun heti alkuun selvisi, ettei ideana ole tehdä tavallista yrityksen logolla brändättyä ilmettä, vaan haettiin jotain erikoisempaa ja huomiota herättävämpää toteutusta”, Havas Helsingin Head of Media, Hannele Valtiala toteaa.
Yhteinen sävel toteutuksen suhteen löytyi helposti ja tavoitteet olivat selvät alusta lähtien.
“Yhteistyön palaset loksahtivat hienosti kohdilleen. Hannele ymmärsi jo heti alkuun meidän visiomme ja toiveemme värikkäästä ja iloisesta taideteoksesta sekä löysi Annun, joka oli täydellinen kumppani tähän projektiin. Oli mahtavaa myös huomata, kuinka JCDecaux’llakin innostuttiin tästä uudesta tavasta tehdä mainontaa ja rakentaa brändiä”, Holma sanoo.
Raitiovaunuun astuminen on kuin uusi seikkailu
Näyttävän ulkoasun toteutti maailmalla mainetta kerännyt taiteilija Annu Kilpeläinen, jonka sopivuudesta projektiin ei tarvinnut kiistellä.
”Taiteilija Annu Kilpeläinen oli Havaksen ensimmäinen ja itsestään selvä ehdotus ulkoasun suunnittelijaksi ja Duunitori ihastui Annun tyyliin heti. Jo ensimmäisten luovien suunnittelupalaverien jälkeen oli selvää, että Annun ja Duunitorin idea unelmista ja unelmoinnista oli yhteneväinen ja ajatukset toteutuksesta soljuivat hyvin yhteen”, sanoo Valtiala.
Annu Kilpeläinen on London College of Communicationsista valmistunut taiteilija, jonka asiakaslistalta löytyy kaikkien tuntemia globaaleja jättibrändejä. Hän on myös pitänyt yksityisnäytteilyitä ympäri maailman.
”Kuvituksen inspiraationa toimi ajatus astumisesta raitiovaunuun kuin uuteen seikkailuun. Suuri oranssi aurinko ankkuroi kuvan ja tuo teokseen lämpimän toiveikkaan tunnelman. Värikkäät aaltoilevat kukat ja pilvet symboloivat uusia alkuja ja mahdollisuuksia. ” Kilpeläinen toteaa.
Hän antaa kiitosta myös tiimille, jonka kanssa työskenteli:
”Oli ihanaa työskennellä innostuneen tiimin kanssa, joka antoi vapautta omille ideoille ja tuki läpi prosessin. Hyvän yhteishengen tuntu huokuu selkeästi myös valmiista teoksesta.” Kilpeläinen toteaa.
Annu Kilpeläinen – kuvittaja/taiteilija
Valmistunut BA Hons Graphic & Media Design, London College of Communication, University of The Arts London (2010).
Asiakkaita mm. Adobe, Mattel, Samsung, Häagen-Dazs, Vogue US ja Levi's.
Yksityisnäyttelyt: FISK Gallery Portland (USA), FISK Gallery Los Angeles (USA), Everyday Mooonday Gallery Seoul (Korea).
Kampanja antaa kipinän unelmointiin
Duunitorin missiona on toteuttaa ihmisten ja yritysten unelmia. Tätä peilaa vahvasti myös kampanja, joka kannustaa ihmisiä unelmoimaan sekä toimii myös konkreettisesti näiden unelmien mahdollistajana.
”Toivon, että raitiovaunu toisi ihmisille aidosti hymyn huulille ja ilostuttaisi sekä Helsingin katukuvaa että yksittäisten ihmisten päiviä. Unelmoin siitä, että lapsista ja miksei aikuisistakin, tuntuisi erityiseltä astua siihen ’värikkääseen ratikkaan’. Unelmoin myös siitä, että joku tämän inspiroimana uskaltautuu ottamaan sen rohkean askeleen elämässään, joka vie häntä kohti uraunelmiaan ja sitä kautta toivottavasti myös onnellisempaa arkea”, Holma toteaa.
Myös Kilpeläinen toivoo kampanjan antavan ihmisille kipinän unelmointiin:
”Toivottavasti ihmishahmojen moninaiset kuosit mahdollistavat sen, että mahdollisimman moni näkee itsensä rohkeasti astumassa uusiin unelmiin. Ja että raitiovaunu tuo hymyjä kasvoille sekä lisää väriä katukuvaan.”
Jos kampanja vastaa odotuksia voidaanko jotain saman kaltaista nähdä myös tulevina kesinä?
”Yritämme konseptoida tekemistä niin, että meillä olisi jotain, johon palata. Jos kampanja osoittautuu toimivaksi voisi tätä mahdollisesti ajatella joka kesäisenä juttuna, johon voisimme kutsua eri taiteilijoita ja toteuttajia”, Martikainen päättää.
--
Duunitorin ”Unelmien ratikka” on liikenteessä 23.5. alkaen aina marraskuun loppuun saakka. Hyppää kyytiin ja aloita unelmointi!