Espoon erityispiirre on sen hajanainen kaupunkirakenne ja levittäytyminen laajalle alueelle. Päinvastoin kuin vaikkapa Helsingissä tai Tampereella, noin 290 000 asukkaan Espoossa ei ole yhtä isoa ydinkeskustaa, vaan kaupunki jakautuu moniin eriin keskuksiin, joista jokainen on melkein kuin oma pieni kaupunkinsa. Kun ulkomainostajan tavoitteena on saavuttaa espoolaiset suurena joukkona, tärkeää onkin suunnitella näkyvyydet monipuolisesti Espoon eri keskuksiin.  

Espoon kaupallisilla keskuksilla on myös omat erityispiirteensä, esimerkiksi Tapiolassa kauppakeskus Ainoa levittäytyy metroaseman ympärille ja Otaniemeä leimaa Aalto-yliopiston kampuksen sijainti alueella.  

Yhteistä näille on kuitenkin se, että jokainen on paitsi kauppojen ja ostosten tekemisen paikkoja, myös liikenteen solmukohtia. Espoolaiset käyttävät paljon julkista liikennettä, ja liikkuvat töihin ja vapaa-ajanviettoon usein muihin alueen kaupunkeihin, erityisesti Helsinkiin.

Leppävaaran ja Espoon keskustan juna-asemat ja Tapiolan ja Matinkylän metroasemat ovat kauttakulkupaikkoja myös tuhansille ympäristökuntien työmatkalaisille. Valtakunnallinen ulkomainostaja vahvistaa näissä paikoissa sanomaansa myös näiden silmissä.
Pandan digitaalinen ulkomainos Isossa Omenassa
 

Paikalliselle mainostajalle mahdollisuuksia omilla kotikulmilla tai vaikkapa kauppojen läheisyydessä

Espoon mainospintojen verkosto on laaja, ja JCDecaux´lla on kaupungissa tarjolla yhteensä lähes 700 ulkomainospintaa, joista valtaosa on klassisia julkisen liikenteen julistepaikkoja. Espoolaiset tavoitetaan näin siis jalankulkijoina, polkupyörän päältä, autolla liikkuessa sekä julkisen liikenteen reittien varrelta.

Noin 600 bussipysäkeillä sijaitsevien julistepaikkojen avulla ulkomainostaja tavoittaa Espoon kaupallisten keskuksien lisäksi ihmiset omilla kotikulmillaan lähiöissä ja taajamissa. Esimerkiksi tietylle postialueelle hamuava tai kauppojen läheisyyttä tavoitteleva ulkomainostaja hyödyntääkin pysäkkien mainospaikkojen paikallisuutta tehokkaasti.
 
Vakuutusyhtiö if:in ulkomainos bussipysäkillä Espoossa
 

Digitaaliset ulkomainospaikat metroissa ja kauppakeskuksissa

Digitaalisen ulkomainonnan joustavuutta voi hyödyntää Espoossa metroasemilla ja kauppakeskus Iso Omenassa. Lisäksi metron sisällä vaunuissa on mahdollisuus ajaa mainoskampanjaa noin 750 digitaalisessa mainoslaitteessa.  
Kauppakeskuksissa tavoitetaan espoolaiset ostoksilla, kun taas asemilla ulkomainostajan viesti pääsee työmatkalaisten kyytiin. Myös erilaisia kohderyhmiä tavoitetaan Espoon metron eri pysäkeillä, esimerkiksi Otaniemessä Aalto-yliopiston 17 000 opiskelijaa.

Metroasemille tullaan laajemmaltakin alueelta kuin vain pelkästään aseman välittömästä läheisyydestä. Liityntälinjat tuovan esimerkiksi Matinkylän ja Tapiolan metroasemille matkustajia etäämmällä olevista taajamista.  

Bussipysäkkien julistekampanjointia tekevä ulkomainostaja, joka tavoittelee julkisen liikenteen matkustajien huomiota, tehostaakin viestiään jatkamalla sanomaa vielä metroasemalla, metrossa ja siellä, minne Espoosta liikutaan esimerkiksi töihin, kuten Helsingin keskustassa.  

Metrossa espoolaisten lisäksi tavoitetaan myös kaikki muut metroa käyttävät asuinpaikasta riippumatta. Espoolainen ulkomainostaja saakin helposti helsinkiläisetkin houkuteltua paikallisen palvelunsa äärelle, etenkin jos palvelu sijaitsee helpon matkan päässä joiltakin Espoon kuudelta metroasemalta.  

Toisaalta valtakunnalliselle mainostajalle metro ja sen varrella sijaitsevat asemat ja niiden mainospinnat tuovat tehokkuutta näkyvyyden levittämiseen laajalle. Metrossa ja asemilla digimainonnan joustavuutta voi hyödyntää ottamalla haltuun vaikkapa vain aamun työmatkaruuhkat tai ilta-ajat.
 
 

Raidejokerin myötä digitaalisuus lisääntyy

Vaikka Espoo on perinteisesti ollut maineeltaan autoilijoiden kaupunki, julkinen liikenne on kehittynyt merkittävästi metron myötä. Raidejokeri tuo lisää julkisen liikenteen yhteyksiä aloittaessaan vuonna 2024. Ulkomainostajalle Espoon julkisen liikenteen kehittyminen tarkoittaa lisää houkuttelevia ja positiivisia mielleyhtymiä luovia mainonnan kohtaamisen paikkoja.  

Espoon kaupunki ja JCDecaux uusivat hiljattain mainospaikkoja ja joukkoliikenteen pysäkkejä koskevan sopimuksensa. Pidämme jatkossa huolta paitsi jo olemassa olevasta julkisen liikenteen pysäkki-infrasta ja niiden mukana 600 julistepaikasta, myös Raidejokerin varteen tulevista uusista pysäkeistä. Metron ja kauppakeskusten digitaalisuus saa tuekseen lisäksi n. 30 uutta digitaalista mainospaikkaa Raidejokerin varrelta ja muilta kaupungin keskeisiltä paikoilta.

Ota nämä asiat huomioon, kun mainostat Espoossa
  • Espoo on monien keskuksien laajalle levittäytyvä kaupunki - pyydä aina ulkomainonnan tarjoajalta kartat, missä mainospaikat sijaitsevat, jotta varmistat että näyt siellä missä se on sinulle tarkoituksenmukaisinta
  • Espoolaiset asuvat taajamissa, jotka valloitat näkymällä kattavasti Espoon sadoilla bussipysäkeillä
  • Digitaalista ulkomainontaa hyödynnät Espoossa kauppakeskus Isossa Omenassa, metroasemilla ja metrossa
  • Monet espoolaiset käyvät töissä ja asioilla Helsingissä - tavoitat heidät kätevästi siis julkisissa kulkuvälineissä työmatkareittien varrelta, myös Helsingin puolella
  • Espoolaiset matkustavat paljon julkisilla liikennevälineillä - valloittamalla juna- ja metroasemat sekä muut liikenteen solmukohdat varmistat kattavan näkyvyyden jokaisessa ilmansuunnassa
  • Metron avulla tavoitat myös muita kuin espoolaisia, mikä voi olla erityisen hyödyllistä, kun haluat tuoda ihmisiä Espoossa sijaitsevat palvelusi ääreen

Tarkastele Espoon mainospaikkoja Paraspeitto –palvelussa.
 

Haluaisitko ulkomainoksesi Espoon parhaille paikoille?