Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen ulkomainonta – entistä ohittamattomampaa, vaikuttavampaa ja mitattavampaa

Digitaalinen ulkomainonta – entistä ohittamattomampaa, vaikuttavampaa ja mitattavampaa

Ulkomainonnan alati käynnissä oleva digitaalinen kehitys on antanut sille mediavälineenä ominaisuuksia, jotka tekevät siitä entistä skaalautuvamman ja elämyksellisemmän. Tuloksista on tulossa helpommin todennettavia ja mainonnasta tarkemmin kohdennettavaa. Digitaalinen ulkomainonta kiinnostaa mainostajia entistä enemmän markkinointibudjetin koosta riippumatta ja panostukset siihen ovat kasvamassa.


Digitaalinen ulkomainonta – mitä se on?

Digitaalisella ulkomainonnalla (DOOH – Digital out-of-home) viitataan kodin ulkopuolella, julkisissa ympäristöissä, olevaan digitaaliseen mediaan. Se on laajasti läsnä varsinkin kaupunkialueilla, joissa digitaalista ulkomainontaa voi nähdä esimerkiksi bussipysäkeillä, julkisissa kulkuvälineissä, kadunvarsilla sekä kauppakeskuksissa.

Digitaalinen ulkomainos voi tarkoittaa bussipysäkillä pyörivää, kevyesti animoitua kuvaa tai vaikkapa elokuvatraileria. Askel pidemmälle vietynä, dataa hyödyntäen, mainosnäytöillä voidaan näyttää myös esimerkiksi säätilan mukaan vaihtuvia tarjouksia tai reaaliaikaisesti päivittyvää jääkiekko-ottelun tulosta. 

Perinteiseen klassiseen julistepohjaiseen ulkomainontaan verrattuna digitaalinen vaihtoehto antaa mainostajalle uusia keinoja luoda suuruuden tunnetta brändille sekä tuoda mainokseen elämyksellisyyttä ja sitouttavuutta. Digitaalisella ulkomainonnalla on mahdollista ottaa aika ja paikka haltuun Suomen suurimmissa kaupungeissa, parhailla paikoilla. Se on modulaarista ja joustavaa hyödyntää.


Panostukset digitaalisen ulkomainontaan kasvussa

Kuluttajat ovat jälleen liikkeellä ja myös mainostajien digitaaliseen ulkomainontaan tekemät panostukset ovat kasvamaan päin. IAB:n tekemän kyselytutkimuksen mukaan noin 90 % vastaajista ilmoitti panostustensa digitaaliseen ulkomainontaan kasvavan tai pysyvän samalla tasolla.

Digitaalista ulkomainontaa käytetään myös laajasti erilaisiin tarpeisiin. Eniten sitä hyödynnetään kiinnostuksen herättämisessä sekä kohderyhmän tavoittamisessa. Muita käyttökohteita ovat muun muassa brändin rakentaminen, tunnettuuden luominen sekä alueellinen aktivointi ja toimintaan ohjaaminen.


Monipuolinen ja entistä mitattavampi media

Digitaalinen ulkomainonta taipuu siis monipuolisesti erilaisiin rooleihin. Se skaalautuu Suomen 16:n suurimman kaupungin näkyvyydestä hyperlokaaliksi taktiseksi mediakanavaksi ja kohdennusmahdollisuudet esimerkiksi erilaisten yleisöprofiilien, sijaintien ja ajankohtien osalta ovat loistavat. Se on myös media, joka käyttäjän on vaikea ohittaa: käyttöliittymäriippumatonta ulkomainontaa ei voi blokata.

Ulkomainonnan kehitys ulottuu myös tunnuslukuihin, joilla sen tavoittamien kontaktien määrää mitataan. Uutena tunnuslukuna Suomen markkinalle tulee jo esimerkiksi Norjassa, Iso-Britanniassa ja Australiassa käytössä oleva DOOH impressio.

Toisin kuin digitaalisen ulkomainonnan tavoittavuuden arvioinnissa usein käytettävä OTC-luku (joka on arvio mahdollisuudesta tavoittaa), DOOH impressiot todentavat datan avulla mainoksen saamat kontaktit. Tämä tarkoittaa sitä, että teoreettisten tavoittavuusarvioiden sijaan mainostaja maksaa mainoksen sijainnista jatkuvasti kerättyyn, säännöllisesti päivittyvään, anonyymiin dataan pohjautuvista kontakteista.

Lanseeraamme digitaalisen ulkomainonnan uuden datapohjaisen tunnusluvun, DOOH impression, 17.11. järjestettävässä maksuttomassa webinaarissa. Tule mukaan kuulemaan millainen ulkomainonnan uusi datapohjainen tulevaisuus on!

Ilmoittaudu webinaariin

 

 

Lue lisää aiheeseen liittyvää sisältöä