Ajankohtaista

Kuukauden parhaat ulkomainokset - huhtikuu

Kirjoittanut JCDecaux Finland | May 21, 2025 6:34:39 AM

On taas aika JCDecaux’n ”Kuukauden parhaat” -konseptille! Se tuo mukanaan ulkomainonnan mahtavat toteutukset huhtikuulta. Ulkomainonnan luovalla toteutuksella on merkittävä vaikutus mainonnan vaikuttavuuteen, ja siksi kampanjoiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon ulkomainonnan erityispiirteet

Kuukauden parhaat -arvioinnissa hyödynnetään Neurons Predict -työkalua, joka tuo uuden ulottuvuuden "Kuukauden parhaat" -formaatin arviointiin. Tämä innovatiivinen työkalu hyödyntää neurotiedettä ja koneoppimista, ja mahdollistaa kampanjoiden visuaalisten elementtien vaikuttavuuden numeerisen arvioinnin. Se tarjoaa arvokasta tieteellistä informaatiota, joka voi avustaa luovien ulkomainosten suunnittelussa ja varmistaa, että viesti on mahdollisimman tehokas ja mieleenpainuva.

Kuukauden parhaat -formaatti nostaa kuukausittain esiin kolme kuukauden parasta ulkomainostoteutusta, jotka arvioidaan asiantuntijaraadissa. Raadin tukena Neurons Predict arvioi visuaalisten elementtien vaikuttavuutta numeerisesti, samalla ennustaen, mitkä elementit herättävät eniten huomiota.

Huhtikuun kampanjoissa sekä JCDecaux-raatia että Neurons Predict -työkalua miellyttivät kirkkaat kesäiset värit, vahvat kontrastit sekä mainoksessa hyödynnetyt henkilöhahmot.

Didrichsenin taidemuseo - Reidar Särestöniemi

JCDecaux raadin silmiä hiveli voimakas värien käyttö, joka luo näyttävän kontrastin. Mainoksen muistettavuuspisteet nousevat korkealle eloisan abstraktin ilmeen vuoksi. Siniset ja oranssit vastavärit luovat kestävän visuaalisen vaikutelman, joka sopii täydellisesti yhteen taiteellisen sisällön kanssa.

Julisteessa huomio kiinnittyy ensisijaisesti näyttelyn nimeen. Näyttelyn nimessä on käytetty taiteilijan signeerausta, mutta luettavuus ja erottuminen säilyy, kun nimi on mainoksen keskellä riittävän isoilla kirjaimilla. Mainos on hieno piristysruiske kevääseen heräävässä kaupungissa!

 

Lindex - mekot


Lindexin mainoksen pisteet ovat tasaisesti korkealla tasolla. Vaaleanpunainen kukkamekko luonnollisessa ympäristössä valtaa julisteesta suuren osan lisäten tekoälyn antamia pisteitä. Katsojien huomio keskittyy voimakkaasti mallin kasvoihin ja copyyn. Mainos luo visuaalisesti miellyttävän ja helposti muistettavan kuvan, jossa on riittävästi kontrasteja. JCDecaux raadilta mainos sai loistavat pisteet tunnelman välittämisessä kuitenkin muistaen yksinkertaisen esitystavan.

Tässä mainoksessa Neurons Predict antoi loistavat muistettavuuspisteet 71 (Memory). Muistaminen on erityisen korkealla tasolla, sillä mainoksessa yhdistyy yksinkertaisuus ja tunnelman välittäminen sekä henkilöhahmon käyttäminen. Neurons Predict on koulutettu katsojien reaktioaikojen perusteella arvioimaan, kuinka sitouttavaa sisältö on. Fokuspisteet ovat hyvällä tasolla (”Focus” 66). Nämä pisteet nousevat, kun luovassa on vain yksi tai muutama elementti, joihin huomio kohdistuu. ”Engagement” eli sitouttaminen saivat myös hyvät pisteet 65.

Unilever - Magnum


Magnum Double Cherry -mainos saavuttavaa korkeat Neurons Predict – pisteet erottuvan brändäyksen, eläväisen vaaleanpunaisen värimaailman ja selkeän tuotteen nimeämisen avulla. Nämä elementit luovat vahvan bränditunnistuksen potentiaalin. JCDecaux raatia miellytti jäätelön tuominen mainoksen keskiöön ja herkullisen makuräjähdyksen visualisointi.

Magnumin mainos saa hienot muistettavuuspisteet (68). Myös ”Focus” (57) ja ”Engagement” (54) ovat hyvällä tasolla. Mainoksessa huomio kiinnittyy oikeisiin elementteihin: tuotteeseen, logoon ja makuun.

 

Huhtikuun "Kuukauden parhaat" -ulkomainostoteutukset esittelevät kolme erilaista, mutta yhtä vaikuttavaa kampanjaa, jotka ovat onnistuneet vangitsemaan niin JCDecaux raadin kuin Neurons Predict -työkalun huomion tehokkuudellaan ja muistettavuudellaan. Didrichsenin taidemuseon Reidar Särestöniemen näyttelyn mainos hurmasi voimakkaalla värien käytöllään ja korkeilla keskittymispisteillään; eloisat siniset ja oranssit värit loivat mieleenpainuvan visuaalisen elämyksen. Lindexin mainos puolestaan kiehtoi yksinkertaisuudellaan ja luontoympäristöön sijoitetulla vaaleanpunaisella kukkamekolla, joka hallitsi muistettavuuspisteitä korostaen henkilöhahmon merkitystä mainoksessa. Magnum Double Cherry -kampanja otti vahvan brändäyksen ja eläväisen värimaailman käyttöönsä, mahdollistaen erinomaisen bränditunnistuksen herkullisella jäätelön visualisoinnillaan. Kaikki kolme toteutusta osoittavat, kuinka tärkeää on yhdistää luova suunnittelu selkeään viestiin ja visuaalisesti houkuttelevaan esitystapaan ulkomainonnassa.

Neurons Predict – Tekoälyn menetelmät

Neurons Predict on edistyksellinen työkalu, joka hyödyntää neurotieteeseen ja koneoppimiseen perustuvia menetelmiä ennustaessaan ihmisten reaktioita visuaalisiin ärsykkeisiin. Se simuloi silmänliikkeitä, yhdistää laajat datasetit neurotieteellisiin löydöksiin ja käyttää saliency mapping -analyysiä, ennustaen mitkä kuvien tai videoiden elementit herättävät eniten huomiota. Neurons Predict tarjoaa arvokasta tietoa mainoskampanjoiden tai brändien visuaalisen materiaalin tehokkuudesta yhdistäen seuraavat mallit:

1. Silmänliikkeiden ennustaminen

    • Neurotieteen tutkimustieto ja AI-pohjaiset mallit simulointia varten.

2. Koneoppiminen

    • Monipuoliset datasetit aiemmista tutkituista reaktioista visuaalisiin ärsykkeisiin ja yhdistävät ne neurotieteellisiin löydöksiin.
3. Saliency mapping (Huomioarvotutkimus)
    • Menetelmä, joka ennustaa, mitkä osat tai elementit kuvasta tai videosta ovat visuaalisesti houkuttelevimpia katsojille, luoden lämpökartan.

 

JCDecaux’n Kuukauden parhaat -konsepti korostaa ulkomainonnan visuaalisen vaikuttavuuden merkitystä. Neurons Predict -työkalu, joka hyödyntää neurotiedettä ja koneoppimista, tarjoaa tieteellistä tukea tunnistamalla mainosten elementtejä, jotka tehokkaimmin kiinnittävät katsojien huomion ja lisäävät sitoutumista. Neurons Predict on arvokas työkalu mainoskampanjoiden suunnittelussa, tuoden ulkomainontaan tehoa vaikuttavuuden kautta.