Ajankohtaista

Kuukauden parhaat - Kesän parhaat toteutukset

Kirjoittanut JCDecaux Finland | Aug 13, 2025 7:07:13 AM

Kesän aikana katukuvaa rikastutti joukko ulkomainonnan upeita toteutuksia. JCDecaux’n raati keräsi yhteen erityisesti erottuvat kampanjat, ja hyödyntäen innovatiivista Neurons Predict -työkalua, arvioi niiden vaikuttavuutta kesän parhaat -katsauksessaan. 

Neurons Predict tuo uuden, tieteellisen ulottuvuuden mainosten arviointiin neurotieteen ja koneoppimisen avulla. Työkalun tuottama yhteenveto visuaalisten elementtien tehokkuudesta on edelläkävijä alalla sekä apu luovien ulkomainosten suunnittelussa, varmistamassa viestien vaikuttavuuden ja mieleenpainuvuuden.

Kesän kampanjoissa JCDecaux-raatia ja Neurons Predict -työkalua miellyttivät kirkkaiden värien ja kontrastien tarjoama vetovoima, hyperlokaalit viestit sekä julistetilan optimaalisen hyödyntämisen vaikuttavuus.

Bauhaus - ISO MAINOS

Bauhausin hyperlokalisoitu kampanja erottuu väreillään ja isoilla otsikoilla. Esimerkkijulisteessa puhutellaan suoraan turkulaisia Turussa, mikä vahvistaa mainoksen tilannesidonnaisuutta ja sitä kautta herättää vahvempia tunteita. Neurons Predict arvioi mainoksen muistamisen (memory) pisteillä 70, mikä heijastaa hyvää huomioarvoa ja kiittää brändin näkyvyydelle sekä otsikolle annetusta tilasta.

Kampanja rakentui useista erilaisista julisteista ympäri Suomen sekä Innovate-totetutuksesta Helsingin keskustassa. Kaikki julisteet oli lokalisoitu paikallisella viestillä, mikä puhuttelee herkemmin alueella liikkuvia kuluttajia. 

 

Hartwall Novelle - Kesän makuun

Hartwall Novelle käytti kirkkaita värejä ja tuotteen näkyvyyttä tehokkaasti herättääkseen heti huomiota ja tehdäkseen mainoksen sanoman ja brändin selväksi. Herkullinen visuaalinen toteutus houkuttelee kokeilemaan kesän uutuusmakuja. Neurons Predict kiittää julisteen värikkäitä pulloja ja otsikkoa, jotka vetävät kuluttajien katseita puoleensa, ja antaa hyvät pisteet kognitiivisuudesta (cognitive demand 56) sekä sitouttamisesta (engagement 67). Hyvä tulos kognitiivisissa pisteissä kertoo julisteen selkeydestä. Selkeyden merkitys on ulkomainonnassa suuri, sillä selkeä mainos jää voimakkaammin mieleen. 

Ilosaarirock – Vältä fomo

Ilosaarirockin mainos sai kiitosta dramaattisen konserttikuvan emotionaalisesta vetovoimasta ja huomion suuntaamisesta lipun hankintaan. Yksinkertaisen, mutta tehokkaan toteutuksen myötä julisteessa välitetään olennainen viesti. Neurons Predict -pisteytysten perusteella mainos saa korkeita arvosanoja kognitiivisuudesta (kognitive demand 57), muistamisesta (memory 77) ja sitouttamisesta (engagement 81). Neurons Predict on koulutettu katsojien reaktioaikojen perusteella arvioimaan, kuinka sitouttavaa sisältö on. Mainos on kokonaisuudessaan mieleenpainuva, mikä puolestaan luo vahvan muistijäljen.

Kesän kolme kampanja-analyysia osoittavat värien, paikallisuuden ja visuaalisen hierarkian tehokkaan käytön tärkeyden mainosten huomioarvon ja tunnevaikutuksen parantamisessa. Bauhausin hyperlokaali kampanja käyttää suuria otsikoita ja paikallista viestiä tunteiden herättämiseen, saavuttaen korkean muistamisarvon. Hartwall Novelle -mainos erottuu värien voimalla ja tuotteen esillepanolla, houkutellen kesän maut esiin. Ilosaarirockin juliste kanavoi konserttikuvan tunnevoiman tehokkaasti ja ohjaa katsojat lipun ostoon.

 Neurons Predict – Tekoälyn menetelmät

Neurons Predict on edistyksellinen työkalu, joka hyödyntää neurotieteeseen ja koneoppimiseen perustuvia menetelmiä ennustaessaan ihmisten reaktioita visuaalisiin ärsykkeisiin. Se simuloi silmänliikkeitä, yhdistää laajat datasetit neurotieteellisiin löydöksiin ja käyttää saliency mapping -analyysiä, ennustaen mitkä kuvien tai videoiden elementit herättävät eniten huomiota. Neurons Predict tarjoaa arvokasta tietoa mainoskampanjoiden tai brändien visuaalisen materiaalin tehokkuudesta yhdistäen seuraavat mallit:

  1. Silmänliikkeiden ennustaminen
    • Neurotieteen tutkimustieto ja AI-pohjaiset mallit simulointia varten.

  1. Koneoppiminen
    • Monipuoliset datasetit aiemmista tutkituista reaktioista visuaalisiin ärsykkeisiin ja yhdistävät ne neurotieteellisiin löydöksiin.
  1. Saliency mapping (Huomioarvotutkimus)
    • Menetelmä, joka ennustaa, mitkä osat tai elementit kuvasta tai videosta ovat visuaalisesti houkuttelevimpia katsojille, luoden lämpökartan.

JCDecaux’n Kuukauden parhaat -konsepti korostaa ulkomainonnan visuaalisen vaikuttavuuden merkitystä. Neurons Predict -työkalu, joka hyödyntää neurotiedettä ja koneoppimista, tarjoaa tieteellistä tukea tunnistamalla mainosten elementtejä, jotka tehokkaimmin kiinnittävät katsojien huomion ja lisäävät sitoutumista. Neurons Predict on arvokas työkalu mainoskampanjoiden suunnittelussa, tuoden ulkomainontaan tehoa vaikuttavuuden kautta.

.