Jo nyt on ihmisiä, joita ei digitaalisella mainonnalla tavoiteta. Verkkokauppa.comin kohderyhmää ovat teknologiset edelläkävijät; yleisö, jossa ylikorostuu ad-blockerien käyttö. Michael OvitzHead of Online Marketing, Verkkokauppa.com

Pilottikampanjassa JCDecaux lähettää kaksi tuntia ennen näkyvyyden alkamista ostoalustalle tiedon avoimesta kapasiteetista ja Verkkokauppa.com lunastaa haluamansa sijainnit ennalta sovittuun ”kilohintaan”. Kampanja on maailmallakin harvinainen, non-guaranteed -mallilla tehty ohjelmallinen ulkomainoskampanja. Tällä kertaa ulkomainosinventaari tuotiin Adform-alustalle vapaasti ostettavaksi, ja ensimmäisenä sitä pääsi testaamaan Verkkokauppa.com.

”Non-guaranteed -malli tarjoaa todellisen win-win-tilanteen. Siinä mainostaja tai mediatoimisto saa joustavan ja reaaliaikaisen tavan tavoittaa kuluttajat median päästessä myymään jäljelle jääneen kapasiteettinsa viimeisellä mahdollisella hetkellä”, kertoo JCDecaux’n digitaalisista innovaatioista vastaava Xavier Jolas.

 

Data auttaa kohdentamaan viestin oikealle yleisölle

Aiempaan verrattuna uusi malli tuo ennenäkemätöntä joustavuutta ulkomainonnan ostamiseen, kun mainostaja voi tunti tunnilta päättää, miten kampanjaa näytetään.

”Verkkokauppamaailma on äärimmäisen hektinen. Kilpailijat vastaavat jokaiseen kampanjaan todella nopeasti. Jos näyttää siltä, että pitää reagoida, voimme vaihtaa mainonnanhallintajärjestelmästämme materiaalit vaikka lennosta. Datan avulla voimme katsoa, mitä mainospintoja kannattaa hyödyntää ja missä kohderyhmämme korostuvat”, kuvailee Michael Ovitz.

Hearts & Science Finlandin Digital Director Paula Siljamäen mukaan tällä pilottikampanjalla halutaan ravistella alan konventioita: ”Verkkokauppa.comin markkinointia kuvaa uskallus tehdä erilaisia asioita kuin kilpailijansa”.

”Haluamme olla jatkossakin kilpailijoitamme relevantimpi, lähestyttävämpi ja kiinnostavampi. Tämä kampanja mahdollistaa jalkautumisen kuluttajien arkeen heille merkityksellisillä viesteillä”, toteaa Michael Ovitz Verkkokauppa.comilta.

Kohdennettavuutta hyödynnettiin myös esimerkiksi aineistojen valinnassa. Kampanja muun muassa ohjaa kuluttajia Jätkäsaaren 24h kioskille liikkeen aukioloaikojen ulkopuolella.
 
Uskon että ohjelmallisuuden yleistyessä tulemme näkemään ison murroksen siinä, miltä ulkomainonta näyttää. Ihmiset tulevat kokemaan sen relevantimpana kuin koskaan aiemmin Paula SiljamäkiDigital Director
Hearts & Science Finland
 

Ulkomainonta enää askeleen päässä ohjelmallisuudesta

Verkkokauppa.comin pilotin onnistuminen tarkoittaa sitä, että ulkomainonta alkaa viimein olla valmis ohjelmalliseen ostamiseen.
 
Seuraava askel ohjelmallisessa kehityksessä on mahdollistaa se, että digitaalista ulkomainontaa voidaan ostaa samalla tavoin kuin mitä tahansa muuta digitaalista mediaa. Xavier JolasHead of Alpha
JCDecaux

 
verkkokauppa.com auki 24h ohjelmallisesti ostettu digitaalinen ulkomainos