Tavoite: Vahvistaa Via-brändin tunnettuutta, herättää mielenkiintoa tuotteita kohtaan ja saada uusia kokeiluja. Myynnin kasvu ja ostofrekvenssin kasvattaminen.
Mediamix: Ulkomainonta, TV, online sekä somekanavat.
JCDecaux ulkomainonta: Shopperit, abrit sekä digitaalinen näkyvyys metroasemilla sekä valikoiduissa digihubeissa Helsingissä, Turussa ja Tampereella.
Kohderyhmä: Aktiiviset kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneita terveellisestä ruokavaliosta ja haluavat syödä hyvin kiireenkin keskellä. Ruokatrendeistä ja autenttisista mauista innostuvat kokeilijat.
Kampanja-aika: Viikot 9-10/2019
Tulokset: Kampanja onnistui kokonaisuutena ja näkyi selkeänä kasvuna Via-tuotteiden myynnissä. Myynti kasvoi yli 20 % verrattuna alkuvuoden keskiarvomyyntilukemiin. Kampanja herätti mielenkiintoa Via-tuotteita kohtaan ja vaikutti positiivisesti brändimielikuvaan.

 
Ulkomainonta valittiin mukaan kampanjaan, koska se on koko ajan kasvava media ja tavoittaa valitut kohderyhmät, erityisesti isoimmissa kaupungeissa, erittäin hyvin. Via -brändin värikäs visuaalinen ilme toimii myös erinomaisesti digitaalisessa ulkomediassa, jossa pystymme pyörittämään liikettä sisältäviä, animoituja spotteja. Laura MatilainenMarketing Manager, HKScanFinland


Näkyvyys varmistettiin yhdistämällä digitaalista ja klassista ulkomainontaa

Idea digitaalisen ja perinteisen ulkomainonnan yhdistämisestä merkittävänä osana kampanjakokonaisuutta, syntyi yhteistyössä strategisten toimistokumppaneiden kanssa. Ratkaisu osoittautui onnistuneeksi. Digitaalinen ulkomainonta isojen kaupunkien liikennevälineiden yhteydessä mm. metroasemilla sopi erinomaisesti Vian on-the-go -luonteeseen. Kasvua haettiin myös isoimpien kaupunkien ulkopuolelta. Laajentamalla näkyvyys abri- ja shopper -pinnoille kauppojen läheisyyteen varmistettiin näkyvyys ympäri Suomen.

”Digitaalisen ulkomainonnan lisäksi halusimme taata Vialle laajemman valtakunnallisen näkyvyyden ottamalla kokonaisuuteen tueksi perinteisen ulkomainonnan keinot. Shopper ja Abribus näkyvyydellä avulla saimme kohdennettua ulkomainontaa strategisten ostospaikkojen yhteyteen myös isompien kaupunkien ulkopuolelle”
, kertoo Laura Matilainen.

 

Vian mainonta erottui värikkäänä katukuvassa

Kampanjakokonaisuudessa oli ulkomainonnan lisäksi mukana lineaarista TV-mainontaa, digitaalista markkinointiviestintää sekä vaikuttajayhteistyötoteutus sosiaalisen median kanavissa. Vian värikäs visuaalinen ilme toimii erinomaisesti digitaalisessa ulkomediassa, jossa pyöritettiin 10 sekunnin animaatioita. 
 
Via limonello tikka masala ja bulgogi ulkomainos


Viesti tavoitti halutun kohderyhmän

Kampanjan viestinnällinen tavoite oli kertoa Via hero-tuotteista ja vahvistaa Via Food Traveller tarinaa, jossa korostuvat tuotteiden autenttiset maut, laadukkaat raaka-aineet ja ainutlaatuinen valmistustapa. Kotimaisuuden korostaminen oli myös tärkeä viesti kampanjassa, sillä kaikki Via-tuotteet valmistetaan Suomessa. Kampanja tavoitti halutun kohderyhmän, aktiiviset kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneita terveellisestä ruokavaliosta, mutta heillä ei välttämättä ole aikaa kokkailuun.

”Meille mainostajana on tärkeää, että Via-tuotteiden pakkaukset ja tuotteiden sisältämät laadukkaat raaka-aineet näkyvät selkeästi ulkomainonnassa”, Laura Matilainen kiteyttää.