Digitaalinen ulkomainonta saapuu Suomen suurimpiin kaupunkeihin. Digilaajennuksen yhteydessä teetimme kyselytutkimuksen saadaksemme tarkemman kuvan uusien vaikutusalueiden asukkaista ja niiden erityisluonteesta.

Lue alta mikä tekee kustakin kaupungista erityisen kiinnostavan paikan tavoittaa täysin uudet asiakasvirrat.

 

Tapahtumarikas Pori

Luontokohteet ja keskustan vaikutusaluetta ympäröivä vehreys antavat Porin vaikutusalueelle yksilöllisen vivahteen. Porilaiset tuntevat ylpeyttä upeista luontokohteistaan: Yyteristä, Kirjurinluodosta,
Reposaaresta ja Kallosta.
 
Parasta Yyteri ja Kirjurinluoto. Mahtava hiekkaranta meren äärellä ulkoilumahdollisuuksilla sekä kaupunkipuisto aivan keskustan kupeessa tarjoaa kosketuksen luontoon.
Porilaisten elämää rikastavat monet erilaiset tapahtumat ja festarit, jotka ajavat ihmisiä ulos nauttimaan kaupungin vilskeestä. Porilaiset viihtyvät paljon muita useammin tansseissa, festareilla, sekä useissa erilaisissa kulttuuritapahtumissa.

Porista löytyy hieman muita kaupunkeja kokeneemmat demografiat, sillä siellä eläkeläisten osuus on tilastokeskuksen mukaan uusista digikaupungeista korkein (29,3%).


Pori fakta – Tiestikö että Pori Jazzia ei perustettukaan Porissa?
 
diginäytöt porissa torillaPori
 

Puistoalueiden Joensuu

Ilosaari. Alue on niin lähellä keskustaa, mutta kuitenkin todella rauhallinen ja luonnonläheinen. Saaren ympärillä virtaava Pielisjoki on niin kaunis.
digitaalinen ulkomainos mupi toteemi joensuun torillaJoensuu
Joensuulaisten aarre on kaupungin viihtyisä ja monipuolinen keskusta. Sieltä löydät esimerkiksi Joensuun torin, Taitokorttelin, Ilosaaren sekä tapahtumapuutarha Botanian. Joensuun puistoalueella hurmaa nyt myös uusi JCDecaux’n digitaalinen vaikutusalue.
 
Joensuun asukkaat ovat polarisoituneet voimakkaasti opiskelijoiden ja seniorien välille. Yliopistokaupunki Joensuussa opiskelijoiden osuus onkin suurin kaikista uusista kaupungeista (11,0%).

Iloiset Joensuulaiset käyttävät aikansa mieluiten tansseihin ja rahansa elektroniikkaan.


Joensuu fakta – Tiesitkö että Joensuussa järjestettiin tänä vuonna maailman ensimmäiset heavyneulonnan MM-kisat?




 

Trendikäs ja merellinen Vaasa

Kauniissa Vaasan keskustassa historian havina ja trendikäs kaupunkikulttuuri kohtaavat.

Vaasalaiset ovat erityisen ylpeitä kaupungin merellisistä maisemista. Saaristo, Raippaluodon silta, sekä vanhan Vaasan alue kirkkoineen raunioineen ja muistomerkkeineen edustaa historiallista Vaasaa parhaimmillaan. Kaupunkilaisten merellisyyttä kuvaa hyvin se, että kaupungissa pidetään keskimääräistä enemmän purjehduksesta ja veneilystä.
 
Vaasa on kaunis kaupunki, missä uusi ja vanha kohtaavat. Meillä on leveitä katuja, puistikoita, kaksikielisyys, trendikäs kaupunki.
vaasa digitaalinen ulkomainos toteemiVaasa
Vaasalaiset ovat varakkaita ja korkeasti koulutettuja. Yliopistokaupunkina sieltä löytyy myös suhteellisen paljon opiskelijoita.

Mainostajaa kiinnostaa varmasti myös se, että Vaasalaiset ovat innokkaita shoppailijoita. Kaupunkilaisista yli kolmannes ilmoittaa tekevänsä heräteostoksia ja noin joka kolmas käy shoppailemassa vähintään kerran viikossa. Trendikkäät Vaasalaiset panostavat erityisesti muotiin ja pukeutumiseen.

Vaasalaisten kaikki suosikkiostospaikat sijaitsevat heti kauppatorin vaikutusalueen ympärillä. Tämä mahdollistaa toria ympäröiviin ostoskeskuksiin matkaavien Vaasalaisten huomion nappaamisen yhdessä vaikuttavassa sijainnissa.


Vaasa fakta – Tiesitkö, että Vaasa on ollut Suomen pääkaupunki?

 

Kuopio, järvisuomen helmi

Ylpeyden aihe on Puijon torni. Kuopion maamerkki, joka näkyy kymmenien kilometrien päähän. Ja sieltä näkee koko järvisuomen kauneuden.
digitaalinen ulkomainospömpeli kuopion torillaKuopio
Kuopiolaiset arvostavat kotikaupungissaan erityisesti Puijon tornia ja sieltä avautuvaa järvimaisemaa. Kaupungin toinen ylpeydenaihe Kuopion tori saa arvoisensa lisän uudesta digitaalisesta vaikutusalueesta.
 
Kotikaupunkinsa kauniiden järvimaisemien lisäksi Kuopiolaiset rakastavat matkailua, ainakin jos heidän vapaa-ajan ja rahankäyttöään on uskominen.

Kuopiolaiset ovat ulkomainostajalle mieleinen yleisö, sillä tutkimuksen perusteella Kuopiossa huomataan uusista kaupungeista eniten ulkomainoksia. Yli viidennes Kuopiolaisista myös saa tiedon itseään kiinnostavista tuotteista juuri ulkomainonnasta.  


Kuopio fakta – Tiesitkö, että Kuopiossa järjestetään vuosittain Kalakukon leivonnan SM-kilpailut?


 

Urheilukaupunki Lahti

Sibeliustalo ja Vesijärven satama. Idyllinen paikka, jollaista ei ole missään toisessa kaupungissa.
Lahden ulkomainoksetLahti
Lahti tarjoaa upean miljöön ulkomainostajalle. Lahtelaisten rakastama satama-alue ja sen monipuolisen kaunis ympäristö Vesiurkuineen maalaa kuvan ainutkertaisesta kaupungista.
 
Kaupunkia profiloi myös vahva urheilukulttuuri. Lahtelaiset arvostavatkin kotikaupungissaan erityisesti hiihtostadionia ja perinteikkäitä hyppyrimäkiä. Kilpailullisuus näkyy myös kaupunkilaisten lempiajanvietteissä, sillä vapaa-ajallaan Lahtelaiset pelaavat mieluiten video- ja kännykkäpelejä.


Lahti fakta – Tiesitkö, että avaruudessa kiertää Lahti-niminen asteroidi?








 

Rovaniemi, Lapin sydän

Rovaniemi on pohjoisen keskus, jonka asukkaat tuntevat ylpeyttä erityisesti lappalaisuudesta ja ympäröivästä luonnosta.
 
Kotikaupunkini luonto on mahtava, kaupunki on idyllinen kokonsa ja palveluidensa perusteella ja ihmiset ovat täällä mukavia. Tietysti täällä asustaa Joulupukki ja taivaalla näkyy usein revontulia.
Kaunis Lapin luonto vetää Rovaniemen asukkaita ulkoiluharrastusten pariin. Erityisesti hiihtäminen, kalastus, metsästys, sekä vaeltaminen korostuvat paikallisten vapaa-ajassa.

Rovaniemeläisten suosikkiostospaikat reunustavat uutta Lordin aukiolle rakennettua digitaalisten ulkomainosten keskittymää. Lordin aukiolla tavoitetaan läheisiin ostoskeskuksiin matkalla olevat yleisömassat tehokkaasti arjen ja vapaa-ajan keskellä.


Rovaniemi fakta – Tiesitkö että Rovaniemi on pinta-alaltaan Euroopan suurin kaupunki?
 
Rovaniemen ulkomainokset Lordin aukiollaRovaniemi
 

Suuri ja varakas Oulu

Suomen pohjoispuolta edustaa myös Oulu, joka on uusista kaupungeista asukasluvultaan suurimpia.

Oululaiset arvostavat kaupungin torialueen lisäksi erityisesti alueen luontomaisemia, puistoalueita ja läheisen Nallikarin maisemia. 
 
Hupisaarten kaupunginpuisto on ainutlaatuisen hieno kesäisin, Nallikari ja Turkansaaren ulkomuseo myös hienoja kesäkohteita.
Kaupungista löytyy varakas ja korkeasti koulutettu yleisö. Oulun asukkaissa korostuvat erityisesti opiskelijat ja lapsitaloudet.  

Kaupunkilaisten korkea keskitulo näkyy alueen rahankäytössä, sillä Oululaiset ovat muita kaupunkeja valmiimpia käyttämään rahaa harrastuksiinsa.


Oulu fakta – Tiesitkö että Oulussa on järjestetty vuodesta 1996 Ilmakitaransoiton maailmanmestaruuskilpailut?
 
digitaaliset ulkomainosnäytöt oulussaOulu
 

Lapsiperheiden loppusijoituspaikka Tikkurila

Tikkurilaa profiloi selkeimmin lapsitalouksien korkea osuus (25,1%) verrattuna muihin digitaalisiin vaikutusalueisiin.

Alueen asukkaat tuntevat ylpeyttä erityisesti tiedekeskus Heurekasta, sekä läheisestä lentoasemasta. Myös lukuisat ostos- ja viihdemahdollisuudet ilahduttavat kaupunkilaisia. 
 
Keravanjoen rantojen ulkoilualueet ja Heureka, sillä ne ovat Tikkurilan alueen hienointa seutua.
Vantaa on varakas ja viriili kaupunki, josta löytyy uusien kaupunkien ahkerimmat ja ostovoimaisimmat shoppailijat. Tikkurilan asukkaat ovat erityisen innokkaita impulssiostajia, sillä yli 36% kokee tekevänsä heräteostoksia usein ja 32% käy vähintään kerran viikossa shoppailemassa. Vantaalaisiin kuuluu myös paljon muita kaupunkeja vähemmän hintatietoisia tarjousten metsästäjiä.


Vantaa fakta – Tiesitkö että Metroradan oli alun perin tarkoitus jatkua Vantaalle asti?

 
Tikkurila

Myöhemmin syksyllä mainostajat pääsevät tavoittamaan digitaalisesti myös yliopistokaupunki Jyväskylän, josta löytyy kauniin sataman ja luontokohteiden lisäksi myös eloisaa yöelämää ja luonnollisesti valtava määrä opiskelijoita.

 

Digitaalisuus täydentää markkinointia, nyt myös Suomen suurimmissa kaupungeissa

Ulkona liikkuminen, puistoalueet, ja kaupunkimiljöö korostuivat monelle tärkeänä osana kotikaupunkia. Digitaalinen ulkomainonta täydentää tätä ympäristöä nyt 14 Suomen suurimmassa kaupungissa.

Kaupunkilaisten suosimat shoppailupaikat löytyvät uusien digitaalisen vaikutusalueiden välittömästä läheisyydestä. Kun kauppakeskusten sisällä oleva ulkomainonta tavoittaa kuluttajan kertaalleen lähellä ostopäätöstä, kadunkalusteet ovat osa kaupunkilaisten elämää läpi viikon. Kiitos niiden keräämän korkean toiston, kaupunkidigit toimivat erinomaisena markkinointikanavana kuluttajan ostopolulla.

Kysy lisää uusien digikaupunkien mainostusmahdollisuuksista asiakaspalvelustamme:
 

Kysy lisää asiakaspalvelustamme:


 
Lähteet:
Kaupunkipulssi 9/2019, Frankly Partners, n=986
Tilastokeskus StatFin-tilastotietokanta 2018