Ulkomainonnan näkökulmasta noin 240 000 asukkaan Tampere on loistavien mahdollisuuksien alue niin valtakunnalliselle ulkomainostajalle kuin paikallisellekin toimijalle – Suomen kolmanneksi suurimmassa kaupungissa on runsaat tuhat ulkomainospintaa, jotka sijaitsevat kaupungin keskeisillä kulkuväylillä keskustassa ja taajamissa. Ulkomainostaja voi valloittaa Tampereen niin perinteisillä julistekampanjoilla kuin joustavasti ostettavalla digitaalisella ulkomainoskampanjalla.

Tampereella käydään paljon töissä ja asioilla myös ympäristön kunnista ja hyvien juna- ja lentokenttäyhteyksien ansiosta kauempaakin. Lisäksi kaupunki on myös monien isojen tapahtumien paikka, ja vetää näin väkeä ajoittain paljon alueen ulkopuoleltakin. Mainostamalla esimerkiksi isojen tapahtumien, kuten festareiden, konserttien tai vaikkapa jalkapallomaajoukkueen pelien aikaan tavoitat Tamperetta suuremmankin yleisön.

Keskustassa ulkomainonta kohdataan usein

Tampereen keskusta on melko tiivis ja liikenne on keskittynyt muutamille pääväylille, minkä ansiosta ulkomainostajan on helppo pitää brändi tai tuote ohikulkijan mielessä koko keskustan matkalta, oli vastaanottaja sitten liikkeellä jalan, pyörällä, julkisen liikenteen välineillä tai autolla. Keskustaan tullaan myös usein naapurikunnista, joten siellä tavoitetaan paitsi tamperelaiset, myös ympäristökuntien asukkaat.

Keskustan alueen digipinnat tarjoavat näyttävää läsnäoloa katukuvassa isoille mainostajille ja brändeille, mutta paikan ja ajan haltuunotto digitaalisilla näytöillä saa ohikulkijat kiinnostumaan myös alueella sijaitsevasta paikallisesta toimijasta. Digitaalisuus tarjoaa myös tarkempaa kohdennettavuutta – ajamalla mainontaa esimerkiksi aamun tunneilla mainostaja tavoittaa tehokkaasti vaikkapa keskusta-alueen työmatkalaiset.  

Keskustan kauppakeskukset Koskikeskus ja Ratina sijaitsevat vain kadun mitan päästä toisistaan. Näiden tuntumassa JCDexaux tarjoaa digihubeja valtaväylien varrella, ja kauppakeskukset ja niiden väliin jäävien katujen varret tarjoavat lisää paikkoja mainonnan kohtaamisiin. Ulkomainostaja pääsee näissä helposti esimerkiksi tavoiteltujen kauppojen läheisyyteen tai mainostaa keskustan alueella sijaitsevaa toimipistettään. Viestiä voi vahvistaa vielä ottamalla digimainospinnat haltuun kauppakeskusten sisältä.

Tarkastele Tampereen alueen mainospaikkoja Paraspeitto-palvelussa.  
 
Digitaalisia ulkomainosnäyttöjä kauppakeskus Ratinan sisätiloissaDigitaalisia ulkomainosnäyttöjä kauppakeskus Ratinan sisätiloissa.
 

Ratikka tuo uusia ulkomainonnan mahdollisuuksia

Tamperelaiset käyttävät paljon julkista liikennettä ja matkustajamäärit ovat mittavia. Vaikka perinteisin tamperelainen joukkoliikenteen kulkupeli onkin nysse, keväällä koeajonsa aloittaa uusi ratikka, mikä tulee kehittämään kaupunkilaisten joukkoliikenteen käyttöä edelleen.  

Uusi ratikkareitti tuo myös ulkomainostajalle uusia mahdollisuuksia tuoda viestiä näyttävästi esille julkisen liikenteen käyttäjien reiteillä etenkin Tampereen keskusta-alueella. JCDecaux´n uudet digihubit ovat jo pyörähtäneet käyntiin uuden ratikkareitin varrella.
 
Tampereen Sammontorin ratikkapysäkkiDigitaalinen ulkomainosnäyttö Sammonaukion ratikkapysäkillä.
 

Tampereen ympäristö ja työssäkäyntialue valloitetaan klassisilla julisteilla

Kun halutaan koko seutukunnan puheenaiheeksi, tai kyseessä on niin sanottu suurta, koko Suomen kattavaa yleisöä tavoitteleva kampanja, pelkkä ydinkeskustan valloitus ei välttämättä riitä. Tampere itsessään levittäytyy laajemmalle.

Tehokkaimmin viesti saadaan kulkemaan pitkin Näsijärven rantoja, kun ihmiset kohtaavat sen keskustan ostospaikkojen lisäksi myös kotikadullaan. Joukkoliikenteen reittien varrella olevat pysäkit tarjoavat klassiselle julistekampanjalle oivan tien esimerkiksi Tohlopin, Linnainmaan ja Hervannan sydämiin. JCDecaux´lla on alueella laaja joukkoliikenteen pysäkkien julistemainospaikkojen verkosta.  

Tampereella tullaan töihin myös ympäristökunnista. Esimerkiksi Nokian, Vesijärven, Toijalan ja Valkeakosken työmatkaliikenteen huomion herätät näistä suunnista tulevien sisääntuloreittien varrella olevilla ulkomainoksilla.  

 

Ota nämä asiat huomioon, kun teet ulkomainonnan kampanjaa Tampereella:

  •  Tampereella on runsaasti ulkomainospaikkoja – kampanjaa rakentaessasi pyydä aina myös kartta mainospaikkojen sijainneista, jotta varmistat tarkoituksenmukaisen näkyvyyden kampanjallesi
  • Keskustassa sijaitsevien digitaalisten mainospintojen avulla saavutat joustavasti ja kustannustehokkaasti näyttävää läsnäoloa, olit sitten paikallinen toimija tai valtakunnallinen ulkomainostaja
  • Vahvistat viestiäsi myös Ratinan ja Koksikeskuksen kauppakeskusten sisätiloissa sijaitsevilla digipinnoilla
  • Kun tavoittelet näkyvyyttä myös Tampereen lähiöissä ja taajamissa, hyödynnä laajaa klassisen julistemainospintojen verkostoa julkisen liikenteen reittien varrella
  • Kun tavoittelet valtakunnallista näkyvyyttä tai leveää näkyvyyttä koko Tampereen seutukunnan alueella, muista myös työssäkäyntiliikenne Tampereen ympäristökunnista  

 

Lue lisää aiheesta: Tampereen keskustaan lisää digitaalisia mahdollisuuksia mainostajalle

 

Haluaisitko ulkomainoksesi Tampereen parhaille paikoille?