Uusia ostotapoja

Viime vuonna varmistettiin takuuinventaariin (guaranteed deal) pohjautuvien kauppojen toiminta, jolloin lauteille hyppäsivät K-Ryhmä, sekä Dentsu ja Arla.

Tänä vuonna vuorossa on ei-takuuinventaarin malli (non-guaranteed deal). Nämä ovat avoimia diilejä, jotka sopimuskumppani voi napata tuntikohtaisesti, kunhan sijainneissa on avointa kapasiteettia.

Tästä seuraava askel tulee olemaan huutokauppa (open exchange), jossa vapaaksi jäänyt tila saadaan avoimeen jakeluun. Ehkä jonain päivänä päästään kokeilemaan myös real-time-bidding huutokauppoja.
 
arla kohdennettu ohjelmallinen ulkomainoskampanja kauppakeskuksessa
 

Uusia ostoalustoja

Ostoalustat ovat ohjelmallisen ulkomainonnan kovinta ydintä, sillä ne auttavat suunnittelijaa rakentamaan entistä tehokkaampia kampanjoita, aiempaa nopeammin.

Adform on edellisissä piloteissa näyttänyt voimansa ohjelmallisen ulkomainonnan suunnittelussa. Nyt yhteensopivuutta lähdetään laajentamaan myös muille ostoalustoille.

Vuosi 2020 tuo mukanaan liittymät kahdelle uudelle DSP -ostoalustalle. Pilotteja etsitään ainakin Mediamath ja Appnexus alustojen testaamiseen.


 

Uusia datalähteitä

Tulevissa kampanjoissa otetaan entistä voimakkaammin asiakkaiden omat datalähteet kampanjaan mukaan. Esimerkiksi tieto varastossa olevista tuotteista, tai tuotteiden kysyntäpiikit voisivat laukaista kampanjan.

Usein kysytään, voiko digitaalisen ulkomainoksen näkyvyyttä säätää esimerkiksi säätilan mukaan. Dynaamisessa ulkomainonnassa voidaan ohjata mitä aineistoja näytetään milloinkin, mutta ohjelmallisuus mahdollistaa viimein kampanjan näkyvyyden säätelyn.

Ei-takuuinventaariin pohjautuvassa kaupassa voit päättää, että jäätelömainostasi näytetään vain aurinkoisella säällä, ja luonnollisesti maksat vain näyttökerroista.

Jos edustat ohjelmallisesta ulkomainonnasta kiinnostunutta mediatoimistoa tai yritystä, ja haluat lähteä pilotoimaan ulkomainonnan uutta ostotapaa, ota yhteyttä Xavieriin, JCDecaux’n digitaalisista innovaatioista vastaavan sisäisen startupin vetäjään:



   Xavier Jolas,
  Head of Alpha
  0452 118 559
  xavier.jolas@jcdecaux.com