Internet mukana kuluttajan arjessa

Mobiilinetin aktiivikäyttäjät ovat priimakohderyhmää myös ulkomainostajille. Älypuhelimet ovat tehneet lisätietojen hakemisesta helppoa ja tuoneet näin ulkomainonnan entistä lähemmäs kuluttajan online-ostopäätöstä.

Mobiilinettiä käytetään paljon. Joka neljäs suomalainen hakee tietoa matkapuhelimellaan päivittäin.1
 
INTERNETIN KÄYTTÖ PUHELIMELLA ARKENA -%
Lähde: Dentsu Aegis Network CCS 2018, n=5391

Tietoa haetaan tasaisesti läpi päivän, mutta kuluttajat aktivoituvat erityisesti työpäivän jälkeen. Tämä onkin paras tilaisuus napata potentiaalisen asiakkaasi huomio esimerkiksi aikakohdennetulla digitaalisella ulkomainoksella, etenkin jos tavoitteena on vaikuttaa hänen mobiilikäyttäytymiseensä.
 
PÄIVÄTAVOITTAVUUS -%
Lähde: Dentsu Aegis Network CCS 2018, n=5391

 
Vaikka mobiilinetin käyttö on yleistä kaikissa demografioissa, kampanjan tehoon vaikuttaa osin sen kohderyhmä. Käytännössä kiinnostavin kohderyhmä ovat 15-44 vuotiaat kaupunkilaiset. Sama kohderyhmä näkee myös ulkomainontaa keskimääräistä enemmän.
 
PÄIVÄTAVOITTAVUUS -%
Dentsu Aegis Network CCS 2018, n=5391


Joukkoliikenne on paras paikka ulko- ja mobiilimainonnan yhdistelmälle

Kaikki ympäristöt eivät ole yhtäläisiä, mitä tulee mobiilin ja ulkomainonnan yhdistämiseen.

Esimerkiksi autoilijoille kohdistetulla, suurtaulujen kaltaisella perinteisellä tienvarsimainonnalla voi olla hankala aktivoida ketään mobiilissa. Kuskilla on kuitenkin kädet täynnä ja kyytiläisiä on erityisesti työliikenteessä vähän.

Vain noin 48 % kuluttajista käyttää mobiilinettia matkatessaan autolla töihin. Sama luku julkisella liikkuvilla on yli 94 prosenttia! Tämä on yksi tärkeä syy sille, miksi esimerkiksi JCDecaux'n ulkomainokset on sijoitettu pääosin joukkoliikenteen joukkoon.1

Julkisilla liikkuvat kuluttajat janoavat vaihtelua arjen matkoihinsa. Joukkoliikenteessä mainostaminen mahdollistaa paitsi kaupunkilaisten tavoittamisen, niin myös ulkomainonnalle poikkeuksellisen korkean aktivoinnin.

Joukkoliikenteen luontaiset lepohetket tarjoavat tilaisuuden yhdistää ulkomainonnan viesti ja kuluttajan ohjaaminen mobiilissa. Erityisesti vilkkaat asemat ja liikennevälineiden sisältä löytyvät mainosmahdollisuudet ovat omiaan saamaan toimintaa aikaan kuluttajissa.

Pysäkkikatoksilla saadaan toki kiinni myös autoilijat. Mobiilimarkkinointia tekevän fokus kannattaa kuitenkin kohdistaa julkisilla liikkujiin, sillä juuri heillä on aikaa katsella mainoksiasi ja halutessaan hakea lisätietoa tuotteestasi.

Pari hauskaa esimerkkiä aktivoivasta kampanjasta ovat tämä jouluinen Talventervehdys kampanja ja SEK:n lähtölaukauksena toiminut Pienet Asiat kampanja, jolla kannustettiin korona-arjen parissa painivia kaupunkilaisia.


 

Mobiilimarkkinointiin lisätehoja ulkomainonnasta

Päästäkseen parhaisiin tuloksiin taktiset digikanavat tarvitsevat avukseen strategista pitkän ajan brändityötä. Tässä ulkomainonnan kaltaiset klassiset mediat tarjoavat mielenkiintoisen mahdollisuuden täydentää digimarkkinointia.

Tutkimus paljastaa ulkomainonnan kasvattavan esimerkiksi hakukonemainonnan tuloksia yli 40%.2 Tehokkaimmat markkinointikampanjat sisältävätkin usein sekä klassisia että digitaalisia kanavia.

Erityisesti mobiilin ja ulkomainonnan yhteistyöhön kannustaa kanavien synergian lisäksi älypuhelinten muihin digikanaviin verrattuna laaja käyttäjäkunta. Martech-firma Kenshoo raportoikin yli 70% sen asiakkaiden impressioiden ja klikkien tapahtuvan mobiililaitteilla.3

Tulokset vahvistavat näkemystä siitä, että iso osa ostopäätöksistä ja tiedonhausta tehdään muualla kuin kotona.

Kuluttajat eivät etene ostopolullaan sohvalla maaten, vaan osana arjen liikkumista. Digitaalisen polun ensimmäinen kosketuspiste ja kipinä tuleekin todennäköisesti jostain aivan muualta kuin netistä. Idea saattaa syntyä keskustellessa tuttavan kanssa, ohimennen nähdystä tuotteesta, tai luonnollisesti myös ulkomainoksesta.


 

Digimarkkinointi muuttuu, ulkomainonta pysyy

Kuluttajien yksityisyyden suojan parantuminen on hieno asia, mutta se tulee hankaloittamaan esimerkiksi mobiilimainontaa.

Kehittyvä ePrivacy regulaatio ja kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen vaikeuttavat digimarkkinoinnin kohdentamista. Erityisesti sijantidatan hyödyntäminen hankaloituu iOS:n muuttaessa tapaa, jolla käyttäjät jakavat sijaintitietojaan.

Tilanteen vuoksi lähivuosien markkinointisuunnitelmissa tullaan tarvitsemaan enemmän ulkomainonnan kaltaisia sijaintikohtaisia kosketuspisteitä, joissa tavoitetaan asiakas ja ohjataan häntä mobiilimarkkinointiputken alkuvaiheessa.


 

Data osana uutta ulkomainonnan suunnittelua

Mobiilimarkkinoinnin ja ulkomainonnan saumattoman yhteispeliin tarvitaan dataa.

Läpinäkyvästä, dataan pohjautuvasta ulkomainonnan ostamisesta saadaan pian lisätietoa, JCDecaux’n julkaistessa uuden ulkomainonnan suorituskykyraportin. Raportti kirkastaa digitaalisen ulkomainonnan ostamista, paljastaen miten ostettu kampanja on kaupunkien kaduilla pyörinyt.

Uusi toiminnallisuus tulee selkeyttämään ulkomainonnan ostamista ja tuo sen taas askeleen lähemmäs digitaalisia kanavia. Jos uudenlainen ulkomainonnan ostaminen kiinnostaa, kannattaa seurata uutisvirtaamme tulevina viikkoina.

Jos haluat lukea lisää ulkomainonnan ja mobiilin yhdistämisestä kannattaa vilkaista markkinointipäällikkömme ajatukset aiheen tiimoilta uudesta blogistamme.



 
Lähde:
1. Dentsu Aegis Network CCS 2018, n=5391
2. OAAA, Benchmarketing, Out of Home ROI and Optimization in the Media Mix, 2017
3. Search in 2020: How Consumer Search Behavior Is Adapting to Mobile, Voice and Visual Channels, eMarketer, 2020
4. Mobile Trends 2020: 10 Trends to Monitor As 5G Ramps Up and Privacy Battles Loom, eMarketer, 2020