Pienten yritysten mainonnan tarpeet ovat hyvin erilaiset valtakunnallisesti mainostaviin suuriin brändeihin nähden. Pk-yritykset etsivät kustannustehokkaita ratkaisuja vahvistaa paikallista kilpailukykyään ja muistuttaa lähellä olevia asiakkaita palveluistaan ja tuotteistaan. Näihin tarkkaan mietittyihin, hyvin paikallisiin tarpeisiin digitaalinen ulkomainonta voi tuoda ratkaisun pienille alueille kohdennetuilla täsmäiskuilla.  Tähän asti haaste kuitenkin on ollut pk-yritysten ulkomainonnan osto-osaamisen alhainen taso sekä tehokkaiden, ostopolkua tukevien itseostamisen kanavien puute.

OstaUlkomainontaa.fi on JCDecaux’n pilottihanke, jonka tavoitteena on testata uudenlaista tapaa tuotteistaa digitaalista ulkomainontaa pienten yritysten paikallisiin täsmätarpeisiin soveltuviksi. Samalla pilottiprojektilla testataan uudenlaista ulkomainonnan ostamisen tapaa: tavoitteena on ymmärtää pienten yritysten ulkomainonnan ostokäyttäytymistä ja siihen liittyviä tietotarpeita. Pilotti toteutetaan neljässä kaupungissa: Lahti, Jyväskylä, Kuopio ja Oulu.

OstaUlkomainontaa.fi -pilottihanketta markkinoidaan paikallisuutta rakastavalla We Love -kampanjalla, jonka kärkenä toimii Voita ilmainen digitaalinen ulkomainoskampanja -kilpailu.
 
Digitaalinen ulkomainos Lahdessa Aleksanterinkadulla


”Pilottipalvelu on tarkoituksella vielä varsin ”raaka”, sillä valmiiden olettamuksien sijaan pyrkimys on kuunnella herkällä korvalla pienten yritysten markkinan tarpeita. Pilottipalvelu on kaikille avoin, mutta edellyttää valmiiden tuotepakettien ostamista palvelun hinnoilla ja prosessia noudattaen. Myös kampanjakilpailu on luonnollisesti kaikille mainostajille avoin”, kertoo kehityshanketta vetävä Janiina Kauppinen (Lead of Digital Commerce) JCDecaux’lta.

Uuteen pilottipalveluun pääset tutustumaan osoitteessa ostaulkomainontaa.fi