Kampanjan tavoite: Tehdä uutuustuote tunnetuksi ja edistää sen kokeilua kohderyhmässään.
Mediamix: Ulkomainonta, sekä online ja vaikuttajayhteistyöt.
JCDecaux ulkomainonta: Abribus + Digitaalinen ulkomainonta Helsingissä, Turussa ja Tampereella
Kohderyhmä: Lapsiperheet sekä pienempää ja terveellisempää sämpylävaihtoehtoa kaipaavat
Kampanja-aika: Viikko 19 / 2019
Tulokset: Kampanjan sai positiivisen vastaanoton erityisesti alle 35v keskuudesta. Se myös lisäsi kohderyhmän kokeilu- ja ostokiinnostusta.

 

Miten idea kampanjasta syntyi?

”Mietimme miten saisimme parhaiten esille pääviestimme: ’pieni koko, iso kauran maku’” avaa Katja Willberg, Vaasan Oy:n Consumer Communications Manager. ”Halusimme että viesti samalla tukisi myös sitä, että hampurilaisista voi tehdä terveellisempiä versioita ja ne sopivat hyvin arkiruuaksi. ”

Kampanjan avainkohderyhmiksi valikoituivat näin lapsiperheet sekä pienempää ja terveellisempää sämpylävaihtoehtoa kaipaavat.

 
Vaasan Kauraburgeri ulkomainos lasipalatsin kupeessa”Uusi kaurainen vatsaystävällisempi vaihtoehto kotiburgereihin.” (Kommentteja kampanjasta)
 

Positiivinen vastaanotto avainkohderyhmässä

Kampanjan huomioarvomittauksen mukaan, se onnistui herättämään juuri avainkohderyhmän kiinnostuksen.
 
Kampanjan sai positiivisen vastaanoton erityisesti alle 35v keskuudesta. Kampanja myös lisäsi kokeilu ja ostokiinnostusta joka oli koko kampanjan tarkoitus Katja WillbergConsumer Communications Manager, Vaasan Oy
Huomioarvotutkimuksessa LIL’ BRGR osoittautui todella pidetyksi ulkomainokseksi. Aineiston kokonaisvaikutelma oli kautta linjan keskiarvoa positiivisempi, ja erityisesti avainkohderyhmässä referenssi ylitettiin 46 prosentilla!

Vaasan onnistui luomaan ulkomainoksen, joka vastasi kampanjan tavoitteisiin, sillä tutkimuksessa aineisto onnistui erityisesti uteliaisuuden ja kokeilunhalun herättämisessä.

Kyselytutkimuksen vastaajat kokivat hampurilaissämpylät etenkin lapsille ja perheille sopivaksi, kaurasta valmistetuiksi vaihtoehdoiksi.


 

Lentävä lähtö uudelle tuotteelle

Lanseerauksen jälkeen Vaasanin LIL’ BRG -kaurahampurilainen on saanut lentävän lähdön, ja tuote on otettu hyvin vastaan markkinalla.
 
Kyseessä oli lanseeraustuote, joten kampanjan vaikutusta myynnin kasvuun suoraan on vaikea arvioida, mutta tuote on saanut hyvän startin Katja WillbergConsumer Communications Manager, Vaasan OY

Vaasan pitkäaikainen brändityö palkittiin kampanjan aikana, sillä ulkomainos sai erityisen korkeat huomioarvot Vaasan brändin ennestään tuntevien keskuudessa.

 
Vaasan Kauraburgeri ulkomainos Helsingissä”Herätti uteliaisuuden maistaa tuotetta.” (Kommentteja kampanjasta)
 

Miksi ulkomainonta päätyi mediamixiin?

 
Ulkomainonnalla saadaan katettua tehokkaasti valtakunnallinen näkyvyys kampanjalle. Katja WillbergConsumer Communications Manager, Vaasan Oy

Ulkomainonta valikoitui kampanjaan sen valtakunnallisen tavoittavuuden vuoksi.

Ulkomainoksen valtakunnallinen viesti jatkui sujuvasti verkossa ja Vaasanin monipuolinen multimediakampanja onnistui tavoittamaan tuotteen avainkohderyhmän ympäri suomen.

Katja mainitsee digitaalisen ulkomainonnan kampanjaa elävöittävän vaikutuksen: ”Pintojen kautta on helppo rytmittää viestiä selkeästi ilman että yhteen näkymään tarvitsee laittaa liian paljon elementtejä.”

 
Wordcloud Vaasanin ulkomainoskampanjan avoimista kommenteistaWordcloud kampanjan avoimista kommenteista


LIL’ BRGR -kauraburgeri on löytänyt paikkansa lapsiperheiden ruokapöydistä, ja Katja Willberg päättikin kommenttinsa seuraaviin sanoihin:
 
Kampanja oli oikein onnistunut ja sai juuri aikaiseksi toivottua kokeilua Katja WillbergConsumer Communications Manager, Vaasan Oy


 
Lähde:
Kampanjamittaus, Vaasan Kauraburgeri 5-2019, Nepa. (n=305)