Pariisi, 24.9.2019

Maailman suurin ulkomainosyritys JCDecaux SA (Euronext Paris: DEC) on liittynyt RE100 initiatiiviin, maailmanlaajuiseen aloitteeseen, jossa yritykset sitoutuvat 100% uusiutuvan energian käyttöön. Tämä alleviivaa yrityksen nykyistä tavoitetta siirtyä 100% uusiutuvan energian käyttöön 2022 mennessä. JCDecaux aloitti vihreän sähkön ostamisen osana vuonna 2014 julkistettua kunnianhimoista linjausta. 2018 yritys täytti 69% sähköntarpeestaan uusiutuvalla energialla, kun vuonna 2015 vastaava numero oli 37%.

JCDecaux osoitti New Yorkin Climate Week Summit -ilmastokokouksen yhteydessä uudestaan sitoutumisensa ilmaston lämpenemisen vastaiseen taisteluun ja liittyi ensimmäisenä ulkomainosyrityksenä RE100 aloitteeseen. Kansalaisjärjestö Climate Groupin ja CDP:n (hyväntekeväisyysjärjestö, joka tutkii ilmastonmuutoksen vaikutuksia maailman tärkeimpiin pörssiyhtiöihin) yhteistyössä tekemä aloite tuo yhteen yrityksiä ympäri maailman edistämään 100% uusiutuvan energian käyttöä. RE100 kannustaa organisaatioita työskentelemään yhdessä, jakamaan toimivaksi koettuja käytäntöjä ja tuomaan uutta liikevoimaa eri sektorien päättäjien johdolla, tavoitteena kasvattaa merkittävästi yritysten uusiutuvan energian käyttöä ja rajoittaa hiilidioksidipäästöjä.

Ihmiset ja ympäristön huomioon ottavan talouskasvun edistäminen on jo kauan ollut JCDecaux’n liiketoimintamallin tavoite. Kestävä kehitys ja energiatehokkuus ajavat uusien innovatiivisten palvelujen kehitystä, jotka ovat ekologisia, visuaalisesti miellyttäviä ja käytännöllisiä. JCDecaux Group on ollut myös edelläkävijä kaupunkipyörien kehittämisessä, tuoden suuren muutoksen julkiseen liikenteeseen ja kasvattaen pehmeää liikkumista 57 maassa globaalisti.

Tällä hetkellä kadunkalusteet edustavat 80% JCDecaux’n käyttämästä energiasta. Energiatehokkuuden kasvattaminen kalusteiden suunnittelussa ja käytössä, sekä hiilipäästöjen kompensointi ovat ryhmän strategian avainkomponentteja.

JCDecaux on sitoutunut vähentämään energian kulutusta sen analogisissa kalusteissa vaihtamalla nykyisiä valaisujärjestelmiä LED lamppuihin ja älykkäisiin valaistusratkaisuihin. Muuttamalla miten valaistusta käytetään, esimerkiksi kirkkauden hallinnalla ja liikkeentunnistuksella, pystytään parantamaan kadunkalusteisen energiatehokkuutta yli 60%.
JCDecaux’n digitaalisia kadunkalusteita varten on luotu valikoiva ja korkeasti kohdennettu strategia. Varmistaaksemme että näyttöjen sähkönkulutus on linjassa niiden tehtävän ja odotetun käytön kanssa, niille on asetettu tarkat laatu ja energiatehokkuuskriteerit.
JCDecaux ottaa myös ajoneuvohankinnoissaan huomioon niiden ympäristövaikutukset, ja valitsee matalapäästöisen vaihtoehdon (sähkö, kaasu, hybridi, yms.) aina kun mahdollista.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana, JCDecaux on myös kehittänyt kadunkalusteisiin liitettävien aurinkopaneelien hyödyntämistä, kasvattaakseen uusiutuvan energian käyttöä.

Climate Groupin toimitusjohtaja, Helen Clarkson kommentoi: ”Toivotamme ilolla JCDecaux’n tervetulleeksi RE100 aloitteseen Climate Week NYC:n yhteydessä – tämä on oikea aika ja paikka näyttää voimakkaita toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi. JCDecaux on jo hyvässä vauhdissa kohti kunnianhimoista tavoitettaan hankkia 100% uusiutuvaa sähköä vuoteen 2022 mennessä. JCDecaux’n viestit tavoittavat päivittäin yli 800 miljoonaa ihmistä ympäri maailman, ja tämä taitaa olla yksi tärkeimmistä.”

Jean-François Decaux, JCDecaux’n hallituksen puheenjohtaja ja toinen toimitusjohtaja kommentoi aihetta näin: ”Ilmaston lämpenemisen haasteeseen vastatakseen JCDecaux pyrkii aktiivisesti pienentämään hiilipäästöjään. Olemme sitoutuneet madaltamaan CO2-päästöjä sekä kadunkalusteissa että palveluissamme, aina suunnittelusta valmistukseen ja huoltoon. Vuonna 2018 päästömäärämme putosivat 33% edellisvuoteen verrattuna ja ovat käytännössä puolittuneet vuodesta 2014. Määrätietoisuutemme näkyy myös tavoitteessamme hankkia 100% käyttämästämme energiasta vihreänä sähkönä vuoteen 2022 mennessä. RE100:n jäsenenä voimme yhdistää voimamme muiden aktiivisesti sitoutuneiden yritysten kanssa. Samanaikaisesti lähetämme voimakkaan viestin kaupunki- ja mainostajakumppaneillemme ulkoainonnan ja erityisesti JCDecaux’n OOH ja DOOH median kyvystä pysyä mukana yhteiskuntaamme kohtaavien muutosten tahdissa.”

Osana Climate Week tapahtumaa, JCDecaux on nostanut esille Tanskalaisen taiteilijan, Per Arnoldin julisteen New Yorkin 40:ssä kadunkalustesijainnissa. ”Warning Global Warming” niminen teos pyrkii kasvattamaan yleistä tietoisuutta ilmastonmuutoksen uhasta. Julisteen animoitua versiota on näytetty JCDecaux’n 12 digitaalisella bussipysäkillä lähellä YK:n päämajaa syyskuun 16. päivästä lähtien, joka osuu samaan aikaan YK:n 17.-24.9. pidettävän yleiskokouksen kanssa. JCDecaux ei ole vain sitoutunut yritys, mutta myös vastuullinen, vaikutusvaltainen ja tehokas media, joka on kerännyt yli 17 miljoonaa katselukertaa kampanjalle ja auttanut kasvattamaan tietoisuutta aiheesta.


(Tämä on käännös, lue alkuperäinen lehdistötiedote täällä)