Data paljastaa parhaat sijainnit

Haluttu kohderyhmä voidaan löytää esimerkiksi heidän sijaintihistoriansa perusteella. Toistuvat vierailut auton ostoon tai omistamiseen liittyvissä toimipisteissä, tekevät henkilöstä mielenkiintoisen kohteen esimerkiksi automerkkien markkinointiin.
Kun kiinnostava yleisö on tiedossa, tarvitsee enää tunnistaa mainossijainnit, joissa nämä korostuvat. Tähän käytämme kolmeosaista arviointia, jossa sijaintiin yhdistetään kohderyhmän osuus, esiintymisuseus, sekä relevanssi.
Tämän jälkeen voimme suunnitella ulkomainoskampanjan, joka näkyy vain parhaissa sijainneissa, ja rakentaa näin parhaan mahdollisen näkyvyyden kohderyhmän tavoittamiseen.
Tehokkaampaa automainontaa yleisökohdennuksella
Sijainti- ja yleisödatan yhdistelmää voidaan hyödyntää esimerkiksi automerkkien mainostamiseen.Tunnistaaksemme optimaaliset sijainnit ja ajankohdat automainosten näyttämiseen, meidän tulee ensin löytää niille potentiaalisin yleisö.
Määritimme autoista kiinnostuneiksi kaikki, joiden käyttäytymishistoriasta löytyi riittävä määrä autoihin liittyviä käyntejä. Potentiaaliset kuluttajat ovat vierailleet ainakin kolmessa seuraavista kategorioista:
- Auton osat & tarvikkeet
- Auton korjaus & huolto
- Autojen osto & myynti
- Pysäköinti
- Auton pesu & detailing
- Huoltoasemat
Tämän jälkeen sovelsimme yllä esitettyä pisteytysmallia, ja yhdistimme sijainnit ajankohtiin. Näin tunnistimme parhaat mahdolliset sijainnit uusien autojen mainostamiseen:
Aamu: Klo 6-12 | Iltapäivä: Klo 12-18 | Ilta: Klo 18-24 |
---|---|---|
Itis Helsinki | Itis Helsinki | Asematunneli Helsinki |
Erottaja Helsinki | Iso Omena Espoo | Erottaja Helsinki |
Eerikinkatu Turku | Myyrmanni Vantaa | Iso Omena Espoo |
Iso Omena Espoo | Asematunneli Helsinki | Itis Helsinki |
Asematunneli Helsinki | Kaivokatu Helsinki | Metroasema Rautatientori |
Myyrmanni Vantaa | Lasipalatsi Helsinki | Eerikinkatu Turku |
Hakaniemi Helsinki | Metroasema Rautatientori | Myyrmanni Vantaa |
Lasipalatsi Helsinki | Erottaja Helsinki | Kaivokatu Helsinki |
Kaivokatu Helsinki | Metroasema Hakaniemi | Kauppatori Pori |
Stocka-Mannerheimintie Helsinki | Kauppatori Helsinki | Metroasema Lauttasaari |
Nyt meidän tarvitsee enää suunnitella ulkomainoskampanja, joka pyörii kyseisissä sijainneissa, ja kasassa on paras mahdollinen näkyvyys autobrändin mainostamiseen.
Luonnollisesti tämä on vain yksi esimerkki datan hyödyntämisestä ulkomainonnan tehostamisessa, ja samaa metodia voidaan hyödyntää mille tahansa tuotekategorialle.
Datasta ohjelmalliseen ostamiseen
Datan avulla tavoitetaan aiempaa paremmin mainostajalle tärkeät kohderyhmät.Tarkempi kohdennus auttaa suunnittelemaan tehokkaampia kampanjoita. Kun datan avulla siirrytään lähitulevaisuudessa ohjelmalliseen ulkomainontaan, tehostuu myös ulkomainosmedian ostaminen.
Oikean yleisön ja sijainnin yhdistävä data on tärkein komponentti matkalla kohti ohjelmallista ostamista. Lopullisena tavoitteena on tilanne, jossa mainostajan ei tarvitse enää kohdentaa kampanjaansa sijainteihin, vaan suoraan halutulle yleisölle.
Jos haluat kuulla enemmän datan hyödyntämisestä ulkomainonnan suunnittelussa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin jutellaan lisää: