JCDecaux’n Kaupunkitarinoita -blogisarjassa seuraavan postauksen on kirjoittanut toimitusjohtajamme Elina Valtia. Hän kirjoittaa ulkomainonnan pysyvästä voimasta ja siitä, mistä ulkomainonnan suosio kumpuaa. Advertoriaali on julkaistu myös MRKTNG -lehdessä.
Kantarin globaali mediapanostusraportti povaa ulkomainonnan kasvavan perinteisistä medioista eniten vuonna 2025. Samainen raportti ennustaa ulkomainospanostusten ohittavan printin vuonna 2026. Mistä ulkomainonnan suosio kumpuaa?
Ulkomainonta on ajatonta. Maailmassa, jossa markkinoijat etsivät yhä hartaammin aitoutta ja vaikuttavuutta, ulkomainonta pysyy vertaansa vailla kyvyssään jäädä mieleen. Jo kauan ennen sosiaalisen median tai ohjelmallisten algoritmien syntyä ulkomainonta oli media, joka rakensi brändejä, loi tunnettuutta kanavana, joka murtaa melun koskettaakseen yleisöä syvällisesti. Vuonna 2025 ulkomainonnan mahdollisuudet ovat Suomessa laajemmat kuin koskaan. Mediamaisema on pirstaloituneempi, kuluttajien huomio on lyhyempi ja digitaalisten ärsykkeiden tulva usein ylivoimainen. Länsimainen kuluttaja kohtaa päivittäin keskimäärin yli 4000 markkinointiviestiä. Kun tarkastelemme mainonnan tulevaisuutta, ulkomainonta voi parhaimmillaan nousta ratkaisevaksi vastapainoksi digitaalisen aikakauden melulle.
Miksi ulkomainonta on tärkeämpää kuin koskaan?
Olemme JCDecaux’lla rakentaneet maailmanlaajuisen verkoston, joka ymmärtää paikallisten markkinoiden tarpeet. Olemme edelläkväijöitä teknologioissa, jotka pitävät ulkomainonnan medioiden eutrintamassa. Kutsumme markkinointipäättäjät ajattelemaan tavanomaisen ulkopuolelle. Kuvitellaan, mitä ulkomainonta voi saavuttaa – ei vain digitaalisten kampanjoiden lisäosana, vaan brändistrategian keskipisteenä. Yhdessä voimme luoda hetkiä, jotka erottuvat, viestejä, jotka kestävät, ja yhteyksiä joilla on merkitystä.
Kirjoittaja on JCDecaux Finlandin Elina Valtia, toimitusjohtaja.