Ulkomainonnalla on takanaan pitkä tasainen kasvu, eikä loppua ole näkyvissä.

Globaali ulkomainonta on kasvanut tasaisesti vuosikymmenen ajan. 2018 ala kasvoi 31 miljardiin dollariin, napaten 10% osuuden perinteisistä medioista ja 6% koko mediakakusta.

Erityisesti suuret teknologiabrändit kuten Google, Amazon, Facebook, Apple, and Netflix ovat kasvattaneet panostuksiaan ulkomainontaan viime vuonna.
ULKOMAINONNAN KASVU SUOMESSA (M€)
Lähde: Kantar TNS
Maailmanlaajuisesti vain tienvarsitaulujen käyttö on laskussa, julkisen liikenteen, kadunkalusteiden ja ostoympäristön kasvattaessa rooliaan mainostajien mediamixissä. Erityisesti sijaintikohtaisen digi-ulkomainonnan tarjonta on kasvanut räjähdysmäisesti.

Suomessa kasvu on vielä dramaattisempaa, ulkomainonnan ostojen lisääntyessä vuonna 2018 yli 14,8 %.

 

Nopeus ja joustavuus

Alan digitalisaatio muokkaa ulkomainonnan ostamista ja tuo sen uusien mainostajien saataville, mikä osaltaan kasvattaa median kysyntää.

Enää mainostajan ei tarvitse sitoutua laajaan, viikon mittaiseen kampanjaan. Digitaalisuus on madaltanut ulkomainonnan minimihintaa ja mahdollistanut modulaarisemman ostamisen.

Digin joustavuus tuo ajan ja sijainnin mainoskampanjan suunnittelun keskiöön, tehden yksityiskohtaisten näkyvyyksien suunnittelusta mahdollista. Vilkaise esimerkiksi R-Kioskin naistenpäivän mittainen hyperlokaali ulkomainos tai Jalostajan vain torstaisin näkyvä hernekeittokampanja.

Mediaostoja lisäävät myös digin mahdollistamat pikalähdöt. Nyt kampanjan saa käyntiin muutamassa päivässä, minkä ansiosta ulkomedia on päässyt kiinni aiemmin tyydyttämättömään kysyntään.
 

Tarjonta kasvaa ja digitalisoituu

Ulkomainostajalla on nyt kissan päivät, sillä valinnanvaraa on enemmän kuin koskaan.

Samanaikaisesti ulkomedia digitalisoituu kovaa vauhtia. Maailmanlaajuisesti jo 18 % kaikesta myydystä ulkomainonnasta on digitaalista ja Suomen kaltaisissa edelläkävijämaissa tämä luku lähentelee jo 50 prosenttia.

Ulkomainosalalle saapuu jatkuvasti uusia toimijoita. Erityisesti digitaalisten sisänäyttöjen pystyttämisen helppous on houkutellut monia toiveikkaita perustamaan oman pienen ulkomediansa.

Tarjonta luo kysyntää ja vaikka monet uudet ulkomediat ovat mikroyrityksiä, kasaantuu pienistä puroista suuri joki.

 

Uniikit ominaisuudet

Ulkomainonnan kysyntää lisäävät sille yksilölliset ominaisuudet.

Ulkomainos on ainut markkinointikanava, jota kuluttaja ei voi sivuuttaa tai ad-blockata. Tämä korostuu erityisesti nuorissa kohderyhmissä, joita on vaikea tavoittaa muiden medioiden avulla.

Ulkomainontaan eivät vaikuta muita perinteisiä medioita rapauttavat tekijät. Päinvastoin nämä kasvattavat ulkomedian vaikuttavuutta. Erityisesti kulutuksen siirtyminen mobiiliin pelaa suoraan ulkomedian pussiin, älypuhelimen tuodessa ostopolun entistä lähemmäs mainostajaa.

Digitalisoituva ulkomedia on onnistunut välttämään muuta digimainontaa vaivaavat ostoketjun läpinäkyvyyden ja bränditurvallisuuden ongelmat. Tämä lisää ulkomedian kiinnostavuutta, digimarkkinoinnin etsiessä uusia kanavia kuluttajien saavuttamiseen.

 

Uudet mahdollisuudet

Digitalisaatio on auttanut perinteikästä ulkomediaa uusiutumaan, innovoimaan ja näin säilyttämään paikkansa modernin markkinointimixin massamediana.

Digitaaliset sisällöt kehittyvät jatkuvasti. Kekseliäät toteutukset keräävät paljon huomiota ja näin kasvattavat ulkomainonnan tavoittavuutta.

Uudenlaista ulkomainontaa profiloi sisältöjen dynaamisuus ja asiakkaalle tarjottu arvo. Erinomainen esimerkki voimakasta brändimarkkinointia ja kiinnostavaa sisältöä yhdistävästä näkyvyydestä on HIFKin livetulokset kadulle tuonut kampanja.

Data kasvattaa jatkuvasti rooliaan ulkomainonnan kohdentamisessa. Kehittyvä yleisönmittaus, ohjelmallinen ostaminen ja entistä tarkempi attribuutio tulevat lisäämään ulkomainonnan hyödyntämistä seuraavien vuosien kuluessa.
 
 

Kasvua nyt ja jatkossa

Siinä missä lisääntyvä digitaalisuus ajaa ulkomainonnan uutta kasvua, median kivijalka on edelleen vahvassa klassisessa ulkomainonnassa.

Viimeisenä massamediana klassinen ulkomainonta on säilyttänyt paikkansa mainostajien luottokanavana. Ulkomainonnan synergia muiden, erityisesti digitaalisten, medioiden kanssa varmistaa, että se pysyy jatkossakin menestyvien brändien mediamixissä.

Tulevina vuosina ulkomainonnan uudet kasvudraiverit tulevat liittymään ostamisen helppouteen, entistä tarkempaan datakohdentamiseen ja läpinäkyvään ohjelmalliseen digimainontaan.




 
Lähde:
fOOHcast 2017, n=1086
Magna/Rapport: Global Ooh Report, 2019