Menu
  • En-Fi
JCDecaux´n toimittamat ratikkapysäkit on suunnitellut kulkuvälinemuotoiluun erikoistunut toimisto Idis Design.

Tampereen keskusta on mullistunut viimeisen vuoden aikana, kun uudelle ratikalle on raivattu tilaa. Ratikka on tuonut katukuvaan myös uusia joukkoliikenteen pysäkkejä.

Uuden ratikan reitin varrelta löytyvät pysäkit on toimittanut JCDecaux, joka huolehtii myös pysäkkien ylläpidosta ja kehittämisestä. Sekä ratikan että sen pysäkkien ulkomuodosta ja muotoilusta on vastannut kulkuvälinemuotoiluun erikoistunut Idis Design ja yrityksen perustaja, teollinen muotoilija Jussi Hurskainen.

“Tampereen ratikka on ollut muotoilun ja suunnittelun näkökulmasta erittäin mielenkiintoinen projekti. Lähtötilanne oli erinomainen, ja Tampereen kaupungilla oli voimakas tahtotila luoda kaupunkilaisille hieno ja toimiva kokonaisuus. Tamperelaisia on osallistettu suunnitteluun projektin monessa eri vaiheessa”, Jussi Hurskainen luonnehtii kokonaisuutta.

Suurin piirtein kaikki, mikä Tampereen ratikassa ulospäin näkyy, on kulkenut Idis Designin osaajien käsien kautta. Pysäkkien suunnittelu tuli kokonaisuuteen mukaan, kun JCDecaux valittiin pysäkki-infran toimittajaksi.

Valoisuus sekä ratikan että pysäkkien teemana

Kaiken kaikkiaan ratikka on tuonut Tampereelle 24 uutta pysäkkiparia, joista osa toimii myös bussiliikenteen pysäkkeinä. Jokaiseen pysäkkiin on asennettu kaksipuoleisia diginäyttöjä ulkomainosaineistoille, ja lisäksi pysäkeistä löytyy seuraavista vuoroista kertova infonäyttö sekä pysäkkijuliste, josta löytyvät aikataulut ja linjastokartta.

Lisäksi pysäkeissä on taidegraafikko Ville Anderssonin luoma lasipainatuskuvio, joka elävöittää pysäkin kattorakennetta ja tuo teollisen virtaviivaiseen muotoiluun orgaanisempia elementtejä. Katoksen kuvio suojaa myös sen alla ratikkaa odottavia matkustajia auringolta.

“Pysäkkien suunnittelussa on yllättävän monta huomioon otettavaa asiaa, kuten turvaetäisyydet esimerkiksi raitiovaunun virranjohtimiin ja muihin elementteihin”, Hurskainen kertoo suunnittelusta.

“Kun pysäkkejä lähdettiin suunnittelemaan, raitiovaunun muotokieli oli jo aika pitkällä. Siinä oli tiettyjä elementtejä, jotka nähdäksemme oli siirrettävissä pysäkkeihin, kuten raitiovaunussa olevien kaarevien muotojen toistuminen pysäkin kattorakenteessa”, Hurskainen havainnollistaa.

Pysäkkien värimaailma mukailee kaupungin muun pysäkki-infran mustan harmaita värejä. Valoisuus on kantavana teemana niin ratikan kuin pysäkkienkin muotoilussa, ja pysäkkien rakenteet joko korostuvat ja toisaalta häipyvät riippuen mistä kulmasta pysäkkiä katsoo.

“Pysäkit levittäytyvät niin laajalle kaupunkiin, että ei voi ajatella, että ne sovitetaan jokaiseen kohtaan erikseen, vaan pitää yrittää luoda kokonaisuus ja olemus, joka ikään kuin sulautuisi  taustaan tai ympäristöönsä mahdollisimman hyvin, eikä pomppaisi esiin liikaa”, Hurskainen kertoo.

Vastuullisissa rakenteissa modulaarisuus mahdollistaa muokattavuuden

JCDecaux´n pysäkkisuunnittelussa tärkeänä asiana korostuu vastuullisuus. Elinkaariajattelun mukaisesti pysäkin rakenteet ovat kestäviä ja kierrätettäviä.

“JCDecaux´n ammattitaitoa on ohjata pysäkkien teknisen rakenteen suunnittelua kestävästi, jotta ne ovat helposti huollettavissa ja vaihdettavissa.”
Pysäkkien materiaalivalinnoissa on helposti kierrätettävää terästä, alumiinia ja lasia. Lisäksi suunnittelussa on ollut tausta-ajatuksena helpon ylläpidon ja kehittämisen takaava modulaarisuus.

“Pohdimme pysäkkien ja raitiovaunujen suunnittelua modulaarisuuden kautta. Raitiovaunun osissa ja paneeleissa on aika pitkälle vietyä modulaarisuutta, eli toistetaan paljon samanlaista asiaa ja rakennetaan kokonaisuus niistä”, Hurskainen kertoo.

Pysäkkirakenteessa modulaarinen suunnittelu näkyy myös toistuvana rakenteena.

“Se on tietääkseni ensimmäinen JCDecaux´n pysäkki, joka perustuu modulaariseen rakenteeseen. Modulaarisuus on sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu, että pysäkkiä voi periaatteessa jatkaa esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua vaikkapa sadalla metrillä samaa rakennetta”, Hurskainen havainnollistaa.

Mainonta maksaa pysäkki-infran

Suurelle yleisölle ei usein ole tuttu asia, että kaupungin joukkoliikenteen pysäkki-infran kustannukset eivät olekaan verovaroin maksettavia, vaan niiden rakentaminen ja ylläpito ovat yksityisen yrityksen vastuulla. Mainostila pysäkissä takaa siis sen olemassaolon.

“Se on hieno ja hyvä ajatus että mainonnalla katetaan palvelun kustannukset, pysäkki ei käytännössä maksa kaupunkilaisille mitään, vaan he saavat palvelun mainosrahoitteisesti”, Hurskainen kiittelee.

“Pysäkki on myös suunniteltu alusta asti siten, että mainoksen paikka on otettu huomioon ja olennainen osa pysäkin muotoilua. Näin mainostaja saa myös tyylikkään näkyvyyden paikan joukkoliikenteen pysäkillä”, hän summaa.

 

 

Published in Ajankohtaista