Menu Yhteystiedot
  • En-Fi
Monien arjesta, osa kuluu julkisissa kulkuvälineissä istumiseen. Matka voi suuntautua työpaikalle, harrastuksiin tai vaikkapa kaveria tapaamaan. Matkustaminen on arjen luonnollista taukoaikaa, jolloin normaalisti aisteja kuormittavat ärsykkeet vähenevät. Tällöin myös mainosviestit saavat suuremman huomioarvon.

 

Joukkoliikkumisen ympäristössä olevat mainospaikat tukevat toisiaan

Julkisissa liikennevälineissä sekä niiden ympäristössä olevat ulkomainospaikat tukevat toisiaan vahvasti ja muodostavat tarvittaessa katkeamattoman ketjun brändin ja kuluttajan välillä. Niitä järkevästi hyödyntämällä mainostajan on mahdollista olla lähes jatkuvasti kuluttajan mukana matkustaapa hän mihin tahansa. 

Mainostauluja Hakaniemen metroaseman liukuportaissa.

Kuvataan esimerkinomaisesti, miten ulkomainonta on läsnä kuluttajan aamuisella työmatkalla Helsingin keskustasta Kalasatamaan.

Kuluttaja nousee kotiovensa edestä kokoteipattuun raitiovaunuun, jonka sisällä hän kohtaa digitaalisia mainosnäyttöjä. Hän astuu pois Rautatieasemalla ja suuntaa metrolaiturille nähden matkallaan niin pysäkkimainoksia, digitaalisia mainosnäyttöjä, Kompassiaukion jättinäytön kuin myös liukuportaissa olevia digitaalisia mainosnäyttöjä. Hän tulee metrolaiturille ja pysähtyy X-track näytön eteen ennen kuin astuu kokoteipattuun metroon, jossa istuessaan näkee jälleen digitaalisia mainosnäyttöjä. 

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten kattava peitto ja vaikuttava läsnäolo brändin on mahdollista saavuttaa ulkomainontaa hyödyntämällä. Jatkuva läsnäolo avaa ulottuvuuden myös esimerkiksi tarinallisuuden hyödyntämiseen mainoskampanjassa.

Joukkoliikkumisen ympäristössä mainostamalla tavoittaa myös kattavasti erilaisia kuluttajia, jotka ovat profiililtaan monipuolisia niin iän kuin myös esimerkiksi elämäntilanteen osalta (HSL NPS Survey 2021). Toisin kuin voisi luulla, myös autoilevat taloudet käyttävät julkisia kulkuvälineitä ahkerasti. Reilusti yli puolet kaksi autoa omistavista talouksista käyttää joukkoliikennettä viikoittain ja 44 % usemapia kertoja viikossa (HSL NPS Survey 2019).

5 syytä joukkoliikkumisen ympäristössä mainostamiseen


X-track – voimakas katselukokemus vilkkaimmilla paikoilla

Lyko:n mainosX-track näytöllä.

Uusin tulokas transport-ympäristön mainoslaitteiden joukossa on raiteiden yli heijastettava X-track-näyttö, joita löytyy jo useammalta metroasemalta. Suuri näyttö tarjoaa katsojalle näyttävän, elokuvamaisen katselukokemuksen, johon uppoutua metroa odotellessa. Se mahdollistaa mainostajalle tehokkaan alustan joko yksittäisenä mainospaikkana tai esimerkiksi osana laajempaa alueellista peittoa tavoittelevaa kampanjaa.

Lue miten julkisen liikkumisen ympäristö otetaan haltuun useita mainosvälineitä hyödyntämällä.

X-track on ominaisuuksiensa puolesta loistava mainosalusta erityisesti videoille. Lyhyiden videoiden käyttö digitaalisessa ulkomainonnassa on kasvanut ja mahdollistaa muiden digitaalisen ulkomainonnan etujen lisäksi wow-elämyksien luomisen esimerkiksi hyödyntämällä dataa mainoksen sisällön muokkaamiseen esimerkiksi vallitsevaan säätilaan perustuen. Kuvasuhde, 16:9, on myös sama kuin esimerkiksi televisiossa, joten samaa kampanja-aineistoa voidaan hyödyntää myös X-trackissa. 

Kuluttajat ovat tottuneet selkeään ja saumattomaan usein myös useampaa eri mainosformaattia sisältävään brändikokemukseen, joka auttaa erottumaan päivittäisestä viestitulvasta, jossa lukemattomat viestit kilpailevat kuluttajan huomiosta joka ikinen sekunti. Tähän oiva ratkaisu on ulkomainonta joko itsenäisenä mediavälineenä tai osana monikanavaista kampanjaa.

Tutustu ratkaisuihimme. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä asiantuntijoihimme. Autamme sinua mielellämme tarpeissasi.
 

Published in Artikkeli