Menu
  • En-Fi
Finlaysonin rohkealla maskikampanjalla haluttiin muistuttaa ihmisiä yhteisestä vastuusta vaikeana aikana. Lue kampanjan taustat ja vilkaise somessakin pöhinää herättänyt ulkomainos.

Kampanjan tavoite: Muistuttaa ihmisiä yhteisestä vastuusta.
Mediamix: Ulkomainonta, Printti, online ja POS
JCDecaux ulkomainonta: Digitaalinen ulkomainonta metrojen ja ratikoiden sisänäytöillä
Kohderyhmä: Kaikki suomalaiset, Koronan ehkäisemiseksi.
Kampanja-aika: Viikot 36/2020 ja 42/2020

Finlayson on nähnyt Suomen itsenäistymisen, ollut mukana muutamassa sodassa, kokenut kasan vaarallisia kulkutauteja ja ollut mukana useissa yhteiskunnallisissa kuohunnoissa. Kaikista näistä 200 vuotias Finlayson on selvinnyt suomalaisten kanssa, mutta vain toimimalla yhdessä ja aidon auttamisen hengessä.

Vastuuntunto ajoi rakentamaan rohkean kampanjan

”Näemme, että vastuullisten toimijoiden pitää tehdä kaikkensa osallistuakseen koronan vastaiseen taisteluun.” kertoo Maiju Laurén, Finlaysonin markkinointijohtaja. ”Tästä syntyi kipinä rohkean kampanjan toteuttamiseen.”

”Tavoitteena on muistuttaa ihmisiä yhteisestä vastuusta. Suomen ja Finlaysoninkin kannalta tärkeintä on pitää koronan toinen aalto kurissa, jotta yhteiskunta pysyisi auki. Tämän pitäisi olla meidän jokaisen intressi.”

Finlaysonin oli helppo tarttua aiheeseen, sillä he myyvät erilaisia maskeja, jotka osaltaan auttavat Koronan leviämisen estämisessä.

Tärkeintä on pitää Koronan toinen aalto kurissa, jotta koulut, päiväkodit ja koko yhteiskunta pysyvät auki. Maiju Laurén Markkinointijohtaja, Finlayson

Idea kampanjaan syntyi halusta yksinkertaistaa tärkeä asia

Ajatus kampanjasta syntyi halusta herättää ihmiset itse asiaan. ”Mietimme miten mahdollisimman yksinkertaistetusti, huomionarvoisesti ja kiinnostavasti tuoda asia esiin” kiteyttää Laurén.

Poikkeuksellinen tilanne kampanjan taustalla vaikutti voimakkaasti sen ydinviestiin. Maiju kommentoikin näin: ”Olemme jokainen vastuussa oman terveytemme lisäksi kanssaihmisistämme.”

Näin kampanjan kohderyhmäksi muodostui käytännössä jokainen suomalainen, onhan tavoitteena kuitenkin Koronan ehkäiseminen.


Ulkomainonnan konteksti apuna sanan saattamisessa

Ulkomainonta ja nimenomaan näkyvyys joukkoliikenteessä valikoitui kampanjaan, koska erityisesti siellä tarvitaan suojausta. Maiju korostaa ulkomainonnan kontekstin luontevuutta: ”Olemme siellä missä ihmiset liikkuvat ja maskin käyttötarve on suurin.”

”Toivottavasti tämä näkyy maskeina ihmisten kasvoilla!” hehkuttaa Laurén ja paljastaa maskikaupan sujuvan hyvin tällä hetkellä.

Kampanja on onnistunut keräämään huomiota, mikä on näkynyt puskaradiona myös sosiaalisen median kanavissa.

Lopuksi Maiju toteaa: ”Meille tämäntyyppinen kampanjatoteutus oli hyvin luonteva tässä hetkessä” ja painottaa Finlaysonin roolia vastuullisena ja luotettavana toimijana.

[Ulkomainonnan] konteksti on luonteva – olemme siellä missä ihmiset liikkuvat ja maskin käyttötarve on suurin. Maiju Laurén Markkinointijohtaja, Finlayson

 

Published in Case , about #Digi