Menu
  • En-Fi
On varmaankin jo itsestään selvää, että online-mainontaa voi kohdentaa, sekä mitata erittäin tarkasti, jopa yksittäisen käyttäjän tasolla. Samat asiat eivät välttämättä nouse esiin puhuttaessa ulkomainonnan ominaisuuksista. Tähän on kuitenkin tulossa muutos.

Mikä DOOH impressio?

 DOOH impressio on digitaalisen ulkomainonnan uusi datapohjainen tunnusluku. Impressioiden mittaamiseen käytetään mainosvälineiden sisällä olevia beacon-majakoita, jotka seuraavat ohi kulkevan liikenteen määrää. Impressiodataa kerätään ja päivitetään jatkuvasti.

Toisin kuin digitaalisen ulkomainonnan tavoittavuuden arvioinnissa usein käytettävä OTC-luku (joka on arvio mahdollisuudesta tavoittaa), DOOH impressiot todentavat datan avulla mainoksen saamat kontaktit. Tämä tarkoittaa sitä, että teoreettisten tavoittavuusarvioiden sijaan mainostaja maksaa mainoksen sijainnista jatkuvasti kerättyyn, säännöllisesti päivittyvään, anonyymiin dataan pohjautuvista kontakteista.

Tutustu ulkomainonnan mittaamisen keskeisiin termeihin 

Miksi DOOH-impressio?

Ihmisten liikkuminen vaihtelee vuorokauden ja vuoden ajan mukaan. Esimerkiksi marraskuinen loskapäivä kaupungin keskustassa saattaa olla hiljaisempi kuin kesäinen lauantai. Tämän johdosta perinteisillä tunnusluvuilla ilmoitetut, teoreettisiin mallinnuksiin perustuvat, tavoittavuusarviot eivät välttämättä vastaa todellista yleisömäärää. Jatkuvasti päivittyvässä DOOH impressiodatassa nämä vaihtelut puolestaan näkyvät, joten mainostajan tietää tarkalleen mitä saa markkinointipanostuksensa vastineeksi.

DOOH impressiot antavat mahdollisuuden myös entistä tarkempaan kohdentamiseen. Mainoslaitteiden keräämä tuore kontaktidata kertoo entistä tarkemmin ja realistisemmin mainostajan kohderyhmien liikkumisesta eri alueilla sekä vuorokaudenaikoina.

Impressioiden käyttö antaa myös joustavuutta kampanjasuunnitteluun. Kampanjan sisältämät impressiot voidaan kerätä nopeasti suurilla näyttömäärillä tai ne voidaan vaihtoehtoisesti jakaa pidemmälle aikavälille jaotellen näyttökertoja esimerkiksi eri kellonaikojen mukaan.

DOOH impression hyödyt pähkinänkuoressa:

  • Mainostaja maksaa toistojen sijaan todennetuista kontakteista
  • Mainokset ovat tarkasti kohdennettavissa esimerkiksi ajankohdan tai kohderyhmän mukaan
  • Impressioiden käyttö antaa joustavuutta kampanjasuunnitteluun

 

Ulkomainonnan uusi aika

Ulkomainonta on siis astumassa uuteen aikaan, jossa data monissa muodoissaan näyttelee yhä merkittävämpää roolia. Se on vahvasti läsnä tekemisessä tälläkin hetkellä: sen avulla kohdennetaan jo kampanjoita sekä ohjataan dynaamisia mainostoteutuksia. Pian se auttaa myös todentamaan ulkomainonnan tavoittamia kontakteja entistä tarkemmin digitaalisen ulkomainonnan datapohjaisen tunnusluvun, DOOH impression muodossa.

Ilmoittaudu mukaan 17.11. järjestettävään webinaariin, jossa lanseeraamme DOOH impressiot.

Ilmoittaudu webinaariin

Published in Artikkeli