Menu
  • En-Fi
Minna Parikan sääret kävelivät keskelle kauppakeskuksia sekä metron ja ratikoiden Digiscreeneihin. Onnistunut Syöpäsäätiön kampanja tavoitti varsinkin naiset ja valittiin vuoden 2014 parhaaksi yhteiskunnalliseksi kampanjaksi.
Haaste
-kampanjabudjetti 40 % pienempi kuin 2013
-kilpailu avustuskohteiden kesken ja Roosa nauhan myyntiverkoston supistuminen
-tavoittaa Roosa nauhan tärkeimmät kuluttajat, naiset

Tavoitteet
-kasvattaa Roosa nauha -myynti miljoonaan euroon (4 % kasvutavoite)
-kaksinkertaistaa kampanjan saama julkisuus
-tuoda positiivisuutta Roosa nauha -mielikuvaan
-innostaa yhteistyökumppanit uudenlaiseen näkyvyyteen

Kampanjan teema
"Yhdessä eteenpäin"
Nauhan design & kampanjan keulahahmo: Minna Parikka

Kampanja-aika
Lokakuu 2014 - viikot 40/2014 ja 41/2014

Ulkomainosmediat
Digimalls & Digiscreenit

Tulokset
-paljon positiivista palautetta
-keräystavoite ylittyi (kolminkertainen kasvu tavoitteeseen verrattuna)
-palkinto Adprofit-kilpailussa
-jokainen kampanjaan sijoitettu euro maksoi itsensä 7-kertaisesti


 

Asiakas

Syöpäsäätiö on suurin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja Suomessa. Kotimaisen syöpätutkimuksen rahoittamisen lisäksi säätiön rahoituksen turvin Syöpäjärjestöt pystyvät tarjoamaan maksutonta neuvontaa potilaille ja omaisille. 

Roosa nauha -keräyksen tavoitteena on edistää syöpätutkimusta, vaikuttaa siihen että yhä useampi syöpä voidaan ehkäistä tai hoitaa, sekä varmistaa että jokainen syöpään sairastunut saa tarvittavan tuen sairauden eri vaiheissa. Keräyksellä tuetaan ensisijaisesti rintasyövän vastaista työtä. 


 

Haaste

Kansainvälinen rintasyöpätietoisuuden kuukausi on lokakuu. Roosaa silkkinauhaa käytetään tuolloin rintasyövän vastaisen taistelun symbolina ympäri maailmaa. Syöpäsäätiön haasteena oli Roosa nauhan tunnettuus, jota haluttiin buustata juuri lokakuussa. Roosa nauhan myyntiverkostot kutistuivat edelliseen vuoteen verrattuna, joten näkyvyyttä tarvittiin lisää.

Samalla Syöpäsäätiö halusi tavoittaa etenkin naiset, siksi veimme Roosa nauha -kampanjan kauppakeskusten Digimallseihin ja julkisiin liikennevälineisiin Digiscreenien avulla. Syöpäsäätiön markkinointisuunnittelija Mari Saari kehui yhteistyötä JCDecaux'n kanssa ja ideaamme viedä kampanja juuri digitaalisesti ulos.
 
Oli ilo tehdä yhteistyötä JCDecaux’n kanssa. Saimme vuoden 2014 Roosa nauha -kampanjan elävästi tärkeimpien kuluttajiemme, naisten, joukkoon kauppakeskuksiin. Mari Saari Syöpäsäätiö
 


 

Kampanjan toteutus

Kampanja toteutettiin Digimallseissa ja Digiscreeneissä, koska kohderyhmä liikkuu paljon kauppakeskuksissa ja käyttävät julkista liikennettä. Digimallsit toimivat myös Point of Sale -ratkaisuna, koska Roosa nauhaa myytiin kauppakeskuksissa. Lisäksi digitaaliset ratkaisumme taipuvat hyvin luovaan, liikkuvaan sekä katseen vangitsevaan videoon. Vuoden 2014 kampanjaan Minna Parikka suunnitteli Roosa nauhan, jota myös käytettiin Digimalls-materiaalissa. Luova toteutus toimi mainiosti kauppakeskusympäristössä.

 
Olimme erittäin tyytyväisiä liikkuvaan toteutukseen, ja saimmekin paljon hyvää palautetta kampanjasta. Tätä avitti JCDecaux’n loistavat ratkaisut, joiden myötä saimme kampanjan kirjaimellisesti kävelemään keskellä kauppakeskuksia. Yhteistyöstä jäi positiivinen mieli ja palkittiinpa Roosa nauha jopa vuoden 2014 parhaana yhteiskunnallisena kampanjana! Mari Saari Syöpäsäätiö

 

Published in Case