Whim (www.whimapp.com) on kansainvälisesti huomiota herättänyt uudenlainen liikkumispalvelu (Mobility as a Service), joka yhdistää kaikki eri liikkumispalvelut samaan yhdellä mobiilisovelluksella hallittavaan kuukausipakettiin. Joukkoliikenteen, taksien, autovuokrauksen, kaupunkipyörien ja muiden tarjolle tulevien liikkumismuotojen yhdistelmä tarjoaa uuden sukupolven älykkäämmän vaihtoehdon auton omistamiselle. Palvelun kotimaista lanseerausta Maas Global Oy lähti rakentamaan vahvalla ulkomainosnäkyvyydellä. Kampanjan lopputuloksena kohderyhmä tavoitettiin, tunnettuus ponkaisi ylös ja palvelun lataukset ylittivät jo ensimmäisen kahden kuukauden aikana 45.000:n rajan.

Tavoite: Aiheuttaa keskustelua ja saavuttaa laaja tunnettuus kertarysäyksellä 
Mediamix: Ulkomainonta, PR, promootiot ja tapahtumat, online, pr 
Ulkomainonta/JCDecaux: Abri Metropolitan, digitaaliset vaikutusalueet Helsingin ydinkeskustassa ja metroasemilla 
Kohderyhmä: 25-54 -vuotiaat, aktiivisesti kaupungissa liikkuvat 
Kampanja-aika: 20.11.-17.12. 
Tulokset: Kohderyhmä tavoitettiin, autettu tunnettuus ydinkohderyhmässä 58% palvelun haluttavuus 46%, latauksia 2 ensimmäisen kuukauden aikana 45.000 


Ulkomainonnalla kohderyhmä tavoitettiin oikeassa kontekstissa 

Maas Globalin kehittämä Whim-sovellus haluaa aidosti helpottaa ja ratkaista kaupunkilaisten liikkumiseen liittyviä ongelmia ja haasteita. Whim-sovelluksen ensimmäinen kattava versio otettiin käyttöön Slushin yhteydessä ja sitä lähdettiin viemään suuren yleisön tietoisuuteen ulkomainonnan avulla joulukuussa 2017. 

Ulkomainonta valittiin lanseerauksessa päämediaksi, sillä tavoitteena oli saada uusi palvelu mahdollisimman nopeasti ja laajasti kohderyhmän tietoisuuteen. Lisäksi kodin ulkopuolinen medianäkyvyys sopi kontekstinsa puolesta Whimille, joka halusi tavoittaa kohderyhmän silloin, kun liikkuminen kaupungissa on ajankohtaista ja mielessä. 

Kohderyhmä tavoitettiin ja lanseerauksen korkealle asetetut tavoitteet ylitettiin, kun 2 kuukauden jälkeen latauksia oli uudelle sovellukselle kerääntynyt jo 45.000. Whimille tavoiteltiin nopeaa lähtöä, kertarysäyksellä kohderyhmän tietoisuuteen ja tämä onnistui.  
 

 

Whim nousi kertarysäyksellä tunnetuimmaksi uudenlaisen liikkumispalvelun tarjoajaksi

Whim nousi kertaheitolla kohderyhmän tietoisuuteen ja tunnetuimmaksi uudenlaisten liikkumispalveluiden tarjoajaksi. ”Kyseessä oli täysin uuden palvelun ja brändin lanseeraus. Mediabudjetin keskittäminen ulkomainontaan sekä vahva PR osoittautuivat täydelliseksi yhdistelmäksi nostaen Whimin hetkessä julkiseen keskusteluun ja pääkaupunkiseutulaisten älypuhelimiin.”, toteaa Whimin myynti- ja markkinointijohtaja Esa-Pekka Nykänen. Whimin tunnettuus nousi 18-39 -vuotiaiden keskuudessa neljässä viikossa lähes 50%: iin. 58% 18-74 -vuotiaista muistaa nähneensä Whimin mainontaa ulkomainonnassa. Ensimmäisen lanseerausviikon jälkeen kiinnostus brändiä ja tuotetta kohtaan oli noussut 18-74 -vuotiaiden keskuudessa jo 46%: iin. (Lähde: TNS Kantar Kampanjamittaus, 18-74v. n=589, autettu tunnettuus ja muistaminen).

”Tyhjää on paha optimoida, siksi ulkomainonnalla rakennettiin vahva tunnettuuden kantoaalto, jota pystytään nyt tehokkaasti jatkamaan digimarkkinoinnilla.”, Nykänen toteaa. Ulkomainonnan roolituksessa hyödynnettiin sen monipuolisuutta ja kunkin mainosmuodon erityisluonnetta. Lanseeraukseen kuului sekä klassista (juliste) että digitaalista ulkomainontaa. Julisteilla rakennettiin peitto ja toisto nopeasti sekä maalattiin pääkaupunkiseutu Whimin keltaisella brändivärillä. Digitaalisilla vaikutusalueilla Helsingin ydinkeskustassa ja metroasemilla lisättiin wow-elementtiä ja paikallista huomiota, otettiin aika ja paikka haltuun.
 
 

Aktiiviset kaupunkilaiset tavoitetaan ulkona

”Yhä isompi osa fiksuista kaupunkilaisista miettii aktiivisesti vaihtoehtoja yksityisautoilulle, ja ovat yllättävänkin valmiita uudenlaisille, oman auton korvaaville palveluille. Ulkomainonta on hyvä paikka herättää heidän kiinnostuksensa siellä, missä liikkumista aktiivisesti mietitään.”, kertoo Maas Globalin myynti- ja markkinointijohtaja Esa-Pekka Nykänen, ja jatkaa: ”Elävä kaupunkiympäristö on meidän yhteinen pelikenttämme, joten on luonnollista käydä vuoropuhelua juuri siellä.” 

Kaikki sidosryhmät yrityksen kansainvälisiä taustavoimia myöten ovat olleet tyytyväisiä Whimin lanseerausstarttiin Suomessa. Samaa mediastrategiaa aiotaan mahdollisesti soveltaa myös muissa kaupungeissa, niin Suomessa kuin muuallakin. Ulkomainonnalla on mahdollista luoda suuruuden ja todellisuuden tuntua uuden tuotteen tai brändin lanseerauksessa. ”Nyt tämä tuntuu todelliselta!”, totesivat Whimin työntekijät, kun ulkomainoskampanja alkoi. 

Whimin lanseeraus alkoi pääkaupunkiseudulta, mutta laajentumissuunnitelmia on jo paljon. Kevään aikana seuraavana vuorossa ovat Iso-Britannian Birmingham sekä Belgian Antwerpen. Suomessa jatkoa on luvassa ensimmäisenä Turussa. Lisätietoja Whim palvelusta: www.whimapp.com