Euroopan suurimmassa ohjelmointitapahtumassa, Junctionissa, nähtiin tulevaisuuden mainontaa sekä palveluja kaupunkilaisille. Teknologiayhtiö Futuricen ja ulkomainosyhtiö JCDecaux’n toteuttamaan Tulevaisuuden bussipysäkki -haasteeseen osallistuvat työt hyödynsivät teknologia- ja ohjelmointiosaamista. Demoissa nähtiin muun muassa lisättyä todellisuutta, kasvojen tunnistusta, karttasovelluksia sekä virtuaalilaseja.

Mainosten kehittäminen ja kohdentaminen kiinnostivat sekä kaupunkilaisille suunnatut palvelut innostivat, sillä Tulevaisuuden bussipysäkki nousi yhdeksi Junctionin suosituimmaksi haasteeksi. Toteutuksissa mainontaa tehostettiin muun muassa kasvojen sekä tunteiden tunnistamisen avulla ja toisaalta sisältöjä kohdennettiin erilaisen kohdennetun datan avulla, esimerkiksi ESA:n sääsatelliittidataa hyödyntämällä.

 

Junction, Euroopan suurin ohjelmointitapahtuma Helsingissä

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty, ja suuren suosion saanut, Junction-tapahtuma kokosi Helsingin Wanhaan Satamaan tuhansittain ohjelmistojen ja kasvuyritysten kehittämisestä kiinnostuneita osallistujia. Tapahtumassa oli yli 1200 osallistujaa yli 50 maasta. Niin luovuudessa kuin osaamisessa kilpailevat osallistujat kehittivät tiimeissä 48 tunnin aikana sovelluksia 11 eri teeman ympärille. Teemoina tapahtumassa olivat esimerkiksi asioiden internet, virtuaalitodellisuus ja tulevaisuuden liikkuminen. Junctionin järjesti opiskelijavetoinen yrittäjyysyhteisö Aaltoes, eli sama yhteisö, mikä toimi myös Slush-tapahtuman juurilla.

 

Pelillisyys, kasvojen tunnistus sekä kaupunkilaisten uudet palvelut suosikkeina

Haasteen tarkoituksena oli ideoida ja kehittää bussipysäkit kaupunkilaisille hyödyllisimmiksi. Vain taivas oli rajana ja tiimit kehittivät mainoksia, tuotteita ja palveluja sekä konseptoivat bussipysäkin uudelleen. Tiimit hyödynsivät erilaisia teknologiavälineitä kuten esimerkiksi virtuaalilaseja, webbikameroita, iBeaconeita sekä käyttivät rajapintoja mitä esimerkiksi HSL, Helsingin kaupunki ja yksi kumppaneista, ESA, tarjoavat.  

Kasvojen tunnistaminen pysäkille tuotavan kameran avulla oli hakkereiden toteutuksissa suosittua. Demoissa hyödynnettiin parhaimmillaan montaa erilaista parametriä ja ehkäpä tulevaisuudessa voimmekin nähdä vaikkapa iän, sukupuolen ja tunteiden mukaan kohdennettua mainontaa, mikä ottaa huomioon vieläpä esimerkiksi sään tai muun paikkaan sidotun datan. Parhaimmissa totetutuksissa kamera tunnisti kasvoista myös kuluttajan tunteet ja optimoi mainokset niiden perusteella. Myös lisätty todellisuus, pelit, virtuaalitodellisuus ja erilaisen datan hyödyntäminen oli suosittua.

 

 

Tulevaisuuden bussipysäkki osana IoT-haastetta

Bussipysäkit ovat osa kaupunkilaisten päivittäistä arkea ja ulkomainosyhtiö JCDecaux halusi yhdessä Futuricen kanssa selvittää miten osallistujat näkevät bussipysäkin tulevaisuudessa. ”The bus stop of the Future” -haaste on osa asioiden internet -teemaa, jossa omalla haasteellaan mukana oli myös esimerkiksi metsäteollisuusyhtiö UPM.

”Olemme ympäri maailman mukana kehittämässä älykkäitä kaupunkeja. Samaan aikaan olemme aina kiinnostuneita uusista ideoista ja mahdollisuuksista palvella omalta osaltamme kaupunkilaisia parhaalla mahdollisella tavalla, nyt ja tulevaisuudessa”, tiivisti JCDecaux’n markkinointipäällikkö Sampo Koskinen syistä miksi ulkomainosyhtiö on mukana Junction-tapahtumassa.




 




 

Junction...

is a converging point for over a thousand developers, designers, and entrepreneurs from around the world. For one weekend these hackers join forces with innovative industry partners and utilize the latest API’s and hardware technologies to build solutions to real world problems.
 

Futurice...

is a new breed of innovation consultancy with digital at its core. Founded in Helsinki, we have 300 consultants in London, Helsinki, Stockholm, Berlin, Munich and Tampere. We bring together lean startup, design thinking and agile development techniques to help organisations, imagine, envision and create the future.