Haaste: tunnettuus ja uudeen tuotteen lanseeraus
Mediamix: ulkomainonta
Ulkomainosmedia: Shopper
Kampanja-aika: 10 kampanjaa vuonna 2015
Tulokset: sisäänmyynti kasvoi 60 %

 

 

Haasteena tunnettuus Suomessa

Västerbottensostia maahantuo Valkoinen Risti, jonka tuoteryhmäpäällikkö Timo Friman vastaa monista elintarviketuotteista. Friman paljasti, että tunnettuus on Västerbottensostin haaste Suomessa. Kun kyseessä on näinkin erikoinen tuote, erikoisjuusto, täytyy tunnettuuden rakentamisessa tehdä sitkeää ja pitkäjänteistä työtä. Friman tiedostaakin haasteen: ”tuote on marginaalissa pieni, ja koska kyseessä ei ole Oltermanni, on tuotteen tunnettavuustasossa paljon tekemistä.” Ulkomainonta nähtiin ratkaisuna haasteeseen.
 
abribus_vasterbottenostUlkomainonta oli Västerbottensostille luonnollinen valinta myös siksi, että se on Ruotsissa todistettu toimivaksi. Ruotsalainen päämies toivoikin, että onnistunut markkinointistrategia kopioidaan myös Suomeen. 
 

 

Markkinointiin mallia Ruotsista

Västerbottensost on tehnyt onnistunutta ulkomainontaa Ruotsissa, mutta naapurimaan markkinointisuunnitelman kopioiminen Suomeen, ei ole niin yksiselitteistä, sillä tuote ja brändi eivät ole meillä yhtä tunnettuja kuin Västerbottensostin kotimaassa Ruotsissa.


Ruotsissa julisteiden luovat ovat olleet mielikuviin ja fiilikseen luottavaa. Västerbottensost on puhutellut kuluttajia reseptilähtöisesti ja julisteissa on luotettu brändin tunnettuuteen. Suomessa näin alkuvaiheessa tulisi keskittyä tuotteen ihmisten mieliin juurruttamiseen, niin että tuote näkyy mahdollisimman suuresti julisteessa. Näin ollen mainossuunnitteluun otettiin mukaan Street Talkers, jolla Friman pääsi vakuuttamaan päämiehet ja muuttamaan julisteen paremmin Suomen markkinoita puhuttavaksi.

 

Street Talkers toimi luovan testaamisessa

Friman päätti käyttää Street Talkers -tutkimustyökalua julisteen luovan testaamiseen. Street Talkersin avulla selvitettiin miten julistetta voitaisiin parantaa. Vastaajat vahvistivat Frimanin olettamuksen, sillä he olivat sitä mieltä, että tuote kannattaa laittaa paremmin esille julisteeseen.

Julisteen luovaa lokalisoitiin parhaan mukaan ja Street Talkers -opit vietiin päämiehelle Ruotsiin. Kuvaa hiottiin ja tuote nostettiin julisteessa isommalle.
 

 

Panelistien mielikuva tuotteesta

Västerbottensostin Street Talkers -kyselyssä kysyttiin myös mielikuvia, joita mainoksen perusteella syntyi. Vahvimmin mainoksesta välittyi
-herkullisuus
-juhlaan sopivuus
-nautinnollisuus
-perinteikkyys
 

 

Myynti kasvoi 60 %

Maahantuoja ja päämies olivat erittäin otettuja onnistuneesta ennakkomyynnistä. Sisäänmyynnissä painotettiin tulevia myymälöiden läheisyydessä toteutettavia ulkomainoskampanjoita, joten juustoa tilattiin myymälöihin paljon. Friman kertoi, että "juusto on alkuvuonna +60% kehityksessä viime vuoteen verrattuna".

Koska ensimmäinen ulkomainoskampanja meni mainiosti ja tuote vastaanotettiin hyvin Suomen markkinoilla, päätettiin tänä vuonna mainontaan satsata kymmenen ulkomainoskampanjan keinoin. Friman iloitsi vielä, että:
 
Kampanjan aikana saadaan aina parempaa näkyvyyttä kaupoissa sekä tietysti paremmat paikat kylmähyllyssä. Timo FrimanTuoteryhmäpäällikkö, Valkoinen Risti

Ulkomainonnalla jatketaan Västerbottensostin tunnettuuden kasvattamista ja näin brändi saadaan lentoon myös Suomessa.