Kampanjan lähtökohdat

Chiquitan missio on saada kuluttajat kaikkialla maailmassa syömään enemmän hedelmiä. Tätä missiota on Suomessa lähdetty taklaamaan esimerkiksi näkyvyydellä kauppojen läheisyydessä.

 

Ulkomainonta ohjasi banaanireseptien äärelle verkkoon

Chiquitan reseptilähtöiseen mainosviestintään sopivat point of sale-tuotteet. POS-välineistä Chiquita käytti Shoppereita ja Mallseja. Ulkomainoskampanjaan sopi hyvin myös radiomainosten tarttuvat jinglet. Niin ulkomainosten kuin radion viesti ohjasi kuluttajia selkeästi verkkoon ja jakamaan omia banaanireseptejä Chiquitan nettisivuille.

 

Näyttävä brändimainonta tärkeää

Chiquita haluaa lähelle kuluttajaa, siksi Chiquita on panostanut näkyvyyteen kauppojen läheisyydessä. ”JCDecaux’n välineet ovat ratkaisu siihen mitä haetaan.” kertoo Laura Leskinen, Chiquitan Brand Activation Manager. Reseptilähtöinen viestinnän kulma sopii myös hyvin kauppoihin ja sinne missä ostopäätökset tehdään. 

Radio on otettu mukaan mainoskampanjoihin, koska jingle on tunnistettava ja toimii hyvin radiossa, lisäksi kohderyhmälähtöiseen ajatteluumme radio ja ulkomainonta sopivat hyvin. ”Radiota on tehty aiemminkin ja se on toiminut”, lisäsi Leskinen. Suomalaisista Chiquitan tuntee 98 prosenttia, ei olekaan ihme, että tunnistettava ja visuaalisesti näyttävä mainonta on tärkeää.

 

Verkossa piikki mainoskampanjan aikana

Chiquita mittaa mainonnan tuloksia koko ajan, esimerkiksi seuraamalla verkkosivujen ja kampanjasivujen kävijämääriä jatkuvasti. "Kuluttajapromoon osallistujien määrässä näkyi selkeä piikki mediakampanjan, eli ulkomainonnan ja radion ollessa käynnissä”, tiivistää Leskinen.

Kun mainosten vaikuttavuudesta puhutaan, myös perinteisemmät mittarit ovat käytössä. Esimerkiksi myyntilukuja, markkinaosuuksia, kampanja-osallistumisia ja brändimittauksia analysoidaan. Chiquita on suomalaisten suosikki, sillä 81 prosenttia suomalaisista kokee Chiquitan aidoksi brändiksi. Leskinen tiivistääkin, että ”ulkomainonta on ollut Chiquitalle tärkeä työkalu markkinaosuuden säilyttämisessä haastavassa markkinatilanteessa."