Nyt pääset hyödyntämään ulkomainoksen kontekstia entistä relevantimmalla ja joustavammalla tavalla.

Miltä kuulostaisi esimerkiksi kampanja, joka mainostaa kahvimaitoa sateella ja jäätelöä helteellä? Entä ulkomainos, jonka sisältönä on aamulla lounasvinkki ja iltapäiväruuhkassa illallisehdotus?

Nyt voit toteuttaa entistä osuvampaa, tiettyyn hetkeen kohdennettua diginäkyvyyttä ulkona ilman lisäinvestointeja tai ohjelmointia. Lue alta esimerkkejä mahdollisista toteutuksista. 
 

Dynaamiset mainokset, ilman ohjelmointia

Diginäkyvyyttä rakentaessa käytössäsi on monia valmiiksi ohjelmoituja tapoja vaikuttaa siihen, kuinka mainoksesi näkyy katukuvassa. JCDecaux’n SmartContent -työkalussa näitä kutsutaan säännöiksi. 

Uusien sääntöjen avulla luot realiaikaisesti muuttuvia ulkomainoksia täysin ilman ohjelmointia. 

Lanseerauksen aikaan käytössäsi on mm. seuraavanlaisia sääntöjä:

 

1. Mainos säätilan mukaan 




Arveletko tietyn tuotteesi kiinnostavan asiakkaitasi enemmän esimerkiksi sadesäällä? Nyt voit asettaa mainoksesi sisällön muuttumaan säätilan perusteella ja räätälöidä viestisi tilanteeseen sopivaksi. 

Mahdollista olisi esimerkiksi vaatemainoksen vaihtuminen uimapukuihin auringon paistaessa. Vaihtoehtoisesti voisit vaikka varoittaa kadunkulkijoita lähestyvästä sadeaallosta. 

Kontekstin huomioon ottaminen tekee viestistäsi kuluttajalle relevantimpaa, ja parantaa näin mainoksesi huomioarvoa.

 

2. Tarkemmasta lämpötilasta, tarkempaan kohdentamiseen, osuvalla sisällöllä

Sääolosuhteiden lisäksi voit tarkentaa mainoksesi rajausta ottamalla siihen mukaan lämpötilat. 

Jos pelkkä auringonpaiste ei riitä, vaan haluat viestisi vaihtuvan vasta paahtavassa helteessä, voit säätää mainoksesi reagoimaan 25°C lämpörajan rikkoutumiseen. Näin varmistat, että oikea tuote on esillä juuri oikeaan aikaan.

Ohikulkijoiden huomion on mahdollista saada myös vinkkaamalla etelän matkakohteen kulloisestakin hellelukemasta, etenkin jos lämpömittari on koto-Suomessa pakkasen puolella.
 

3. Sijainti määrittää mainoksen sisällön

Sisällön muokkaaminen mainospinnan sijainnin mukaan on nyt helpompaa kuin koskaan. SmartContentin karttatyökalulla voit helposti määrittää, millainen mainos missäkin paikassa näytetään. 

Voit helposti sijoittaa eri aineistoja ympäri Suomea kaupunkitasosta aina yksittäiseen pintaan asti. Sijaintisääntöä hyödyntämällä nautit täsmäkohdennuksesta ilman lisäkuluja!
 
 

4. Ajoitus ratkaisee

JCDecaux’n digitaalisen ulkomainonnan uusi ostotapa mahdollistaa kampanjan ajoittamisen eri päivänosiin. Jos kuitenkin haluat vaikuttaa mainoksesi sisältöön vielä tarkemmin, aikasäännöllä se onnistuu!

Mitä jos kampanjasi sisältö muuttuisi sillä hetkellä kun ihmiset pääsevät töistä? Haluatko mainoksesi ilmoittavan kun lipunmyynti tapahtumaasi viimein aukeaa? SmartContentin aikasäännöillä tällaiset toteutukset hoituvat leikiten! 
 

5. Yksi kampanja, monta päivää

Kellonajan lisäksi voit helposti ohjata diginäkyvyytesi sisältöä esim. päivämäärän tai tietyn viikonpäivän perusteella. Aineiston muuttaminen esim. merkkipäiviä, juhlapyhiä ja päiväkohtaista tiedottamista varten onnistuu nyt entistä joustavammin. 

Ulkomainosta ei tarvitse enää ajatella staattisesti toistuvana viestinä, vaan voit aktivoida kohderyhmäsi koko kampanjan ajan tilanteeseen sopivalla aineistolla. Päiväsääntöä voit hyödyntää esimerkiksi tarjoamalla vaihtuvia tarjouksia, ruokalistoja tai tapahtuman ohjelmia. 

 

Vie dynaamisuus uudelle tasolle yhdistämällä sääntöjä

Saat nostettua diginäkyvyytesi ulkona uudelle tasolle hyödyntämällä samaan aikaan useita eri sääntöjä ja yhdistämällä näistä entistä tarkempia toteutuksia. 

Mainoksesi ydinviesti voi esimerkiksi toimia paremmin sateisena maanantaiaamuna kuin viikonlopun hellepäivänä. Ohjaamalla näytettävää mainosta dynaamisilla säännöillä, varmistat että ulkomainoksesi pysyy relevanttina koko näkyvyyden ajan. 

Käytössä olevat säännöt eivät myöskään rajoitu näihin viiteen. Saatavilla on muun muassa rikkaampaa säädataa UV-tasojen muodossa.  


Vinkki: Vaikka dynaamisilla säännöillä ei vielä voi hallita näkyykö mainoksesi vai ei, mahdollistavat ne usean eri aineiston sisällyttämisen samaan kampanjaan. Tuotteesi kiinnostaa varmasti enemmän oikeassa tilanteessa: Euron kahvi aamulla, mehujäätelö helteellä, tai vaikka elokuva viikonloppuna.

 

Dynaaminen sisältö kasvatti Burger Kingin myyntiä

Esimerkkinä dynaamisen sisällön hyödyistä, Lontoossa Burger King onnistui tehostamaan ulkomainontaansa päivän hiljaisempina hetkinä, hyödyntämällä uusia sääntöjä sisällön ohjaamiseen. 

Ravintolaketju loi dynaamisen kampanjan, jonka sisältö muuttui kellonajan, sään ja paikan perusteella, tarjoten ajankohtaista ja tilanteeseen sopivaa mainontaa. 

Aamulla kampanja tarjosi ”kuninkaiden aamupalaa” ja ohjasi kulkijan kohti lähintä Burger King -ravintolaa. Mainosten lähellä oleviin toimipisteisiin asennetut beaconit tunnistivat kasvaneen kävijämäärän erityisesti huippuaikojen (lounas ja illallinen) ulkopuolella. 

Näin onnistuttiin entistä paremmin hyödyntämään investointi digitaaliseen ulkomainontaan, tarjoamalla relevanttia viestintää Burger Kingille hiljaisempina hetkinä. 

Voit lukea kampanjasta tarkemmin tästä Digidayn artikkelista

 

Helpompaa dynaamista ulkomainontaa

Uudet sisällön ohjaamiseen tarkoitetut säännöt tekevät reaaliaikaisesti muuttuvan ulkomainonnan tuottamisesta aiempaa yksinkertaisempaa. Ne eivät kuitenkaan ole ainoa tapa luoda innovatiivisia kampanjoita. 

Mikäli tästä ei vielä löytynyt ideaasi mahdollistavaa sääntöä, räätälöidyt HTML5 -toteutukset onnistuvat samoin kuin ennenkin. 

Jos haluat kuulla tarkemmin uusien sääntöjen mahdollistamista toteutuksista, ota yhteyttä