missä kaupassa käyt

Pääkaupunkiseudun sekä Turun ja Tampereen suosituin päivittäistavarakauppa on Prisma. Toinen S-ryhmän ketju S-market tulee hyvänä kakkosena prosentin pienemmällä suosiolla, ja Alepa seuraa perästä. Parikymmentä prosenttia vastaajista käy K-ryhmän marketeissa pääsääntöisesti. Lidlissä ostoksensa tekee 14 prosenttia Street Talkers -kyselymme vastaajista. Lähes kolmasosa vastaajista kertoo, että voisi asioida missä tahansa ruokakaupassa.
 
minä viikonpäivänä käyt kaupassa

Melkein puolella vastaajillamme ei ole tiettyä kauppapäivää tai kauppapäiviä vaihdellaan viikottain. 37 prosenttia taas kertoo ostavansa ruokansa perjantaina. Myös alkuviikosta tehdään paljon ruokaostoksia.

Panelistiemme mielestä tarjousten tulee olla selkeästi edullisia ja houkuttelevia, mutta silti jopa 18 prosenttia vastaajista kertoi, että tarjoukset eivät vaikuta kaupan valintaan. Lihan, kalan, kanan ja hedelmien vuoksi perinteistä poikkeavaan kauppaan voidaan kuitenkin lähteä ostoksille. Perinteisen kahvipaketin tilalle kauppaan sisäänheittotuotteeksi voisi nousta luomutuotteet.
 
milloin merkillä on väliä

Miehille liha-ja leikkeletuotteiden brändit ovat tärkeitä, ja merkillä on väliä ostopäätöstä tehdessä. Naisille taas alkoholijuomien merkillä on merkitystä. Munien, mausteiden ja hevi-osaston tuotteiden merkillä taas ei ole juurikaan väliä.

35 prosenttia vastaajista kertoo palvelutiskien merkityksen heille vähäiseksi. Suurin osa ihmisistä käyttää palvelutiskejä vaihtelevasti, esimerkiksi viikonloppuisin tai kun halutaan juhlistaa jotain erityistä.
 
verkkokauppa päivittäistavarat

Jopa 87 prosenttia vastaajistamme ei ole koskaan käyttänyt verkkokauppaa ruokaostosten tekemiseen. Eniten verkkokauppapalveluita ruokaostoksiin tekevät lapsiperheet ja 30–39-vuotiaat. Verkkokauppojen käyttäjät kuitenkin pitävät palvelua positiivisena, koska verkosta on helpompi ostaa, hintataso on sopiva ja toimitusajat ovat lyhyet.

Suomalaiset selkeästi kaipaavat viinejä ruokakauppoihin. Kauppoihin kaivattiin myös enemmän luomutuotteita ja tuoretuotteita sekä ulkomaalaisia tuotteita. Osa vastaajista ehdotti kauppoihin myös uusia palveluita.