Al Goren, Prinssi Williamin ja hyönteisruokien lisäksi mieleeni jäi Futuricen osastolla toteutettu demo, jossa kameran avulla pystyi muuttamaan itsensä yksisarviseksi Snapchat-filtteri-tyylisesti. Itse teknologiahan on jo tuttua muutaman vuoden takaa, mutta se miksi tämä jäi mieleen, liittyy itse toteutukseen. 

 Kyseisen demon tekemiseen oli kuulemma mennyt noin 30 minuuttia. Puoli tuntia siis. Tämä jos mikä kuvaa nykyaikaa – kaksikymmentä vuotta sitten vastaava teknologia oli vain isojen elokuva- ja pelituotantojen saatavilla ja vaati paljon työtä niin tietokoneilta kuin ihmisiltä. Nyt (lähes) kuka vaan voi tehdä vastaavan, hyödyntäen älypuhelimia ja ilmaiseksi saatavilla olevia koodikirjastoja. Vaatiihan se toki hieman koodaustaitoa.

Slush on täynnä vastaavia ajatuksia herättäviä yrityksiä, ideoita ja toteutuksia. Nuoret kasvuvaiheen yrittäjät haastavat startupeillaan perinteiset tavat tehdä asioita. Miksei terveydenhuoltoa tai oppimista voisi pelillistää? Miksei kenestä vaan voisi tulla astronauttia? Miksei hyönteisiä voisi syödä?

 



Oma osallistumiseni Slushiin liittyy kuitenkin dataan.

Ulkomainonta on huimassa muutoksessa, kun online-mainonnassa yleinen datakohdentaminen asettaa paineita muille mediaryhmille. Dataa on ulkomainonnassa jo paljon (katso esimerkiksi www.outdoorimpact.fi), mutta markkina ja asiakkaamme tarvitsevat sitä lisää, kuten mekin ulkomainostoimijana. 

Tavoitteemme on löytää kumppaneita, jotka voivat auttaa meitä tämän datan keräämisessä ja jalostamisessa. Jos sinulla on idea miten tai minkälaista dataa meidän pitäisi tuoda ulkomainonnan pariin, ole yhteydessä allekirjoittaneeseen! 





Artikkelin kirjoittaja Sampo Koskinen on JCDecaux Finlandin markkinointipäällikkö ja yrityksen sisäisen startupin toinen vetäjä. 

Sampo.koskinen@jcdecaux.com
https://www.linkedin.com/in/sampokoskinen