Tapahtuman tarkoituksena on yhdistää startup-yritykset ja sijoittajat, mutta myös kehittää, inspiroida ja vaikuttaa. Sen tavoitteena on tarjota osallistujille silmiä avaavia, uusia näkökulmia. Tämän vuoden Slushissa kutsuttiin rohkeita ratkaisijoita koolle, muuttamaan maailmaa paremmaksi paikaksi pala kerrallaan.

 
Nothing normal ever changed a damn thing. Slush 2017



Vaikuttava ensimmäinen päivä piti sisällään taattua viihdettä, kiinnostavia puheenvuoroja ja uusia näkökulmia. Lukuisten startup-yritysten innovaatioihin tutustumisen ja pitchauksien seuraamisen lisäksi päivä koostui puhujista ja keskusteluista. Aiheina olivat muun muassa yhdessä tekemisen voima, kestävän kehityksen vallankumous, median ja mainonnan tulevaisuus, kuluttajien tavoittaminen sekä kaupungistuminen ja liikkuvuuden parantaminen kaupungeissa. 


Ruoan ja teknologian yhdistäminen on jatkuvasti puhututtava ja kiinnostava aihealue, ja se näkyi myös Slushin ensimmäisen päivän ohjelmassa. Mielenkiintoinen aihealue tapahtumassa on myös työ ja koulutus, näiden merkitys, kehitys ja tulevaisuus sekä etenkin teknologian tuomien mahdollisuuksien hyödyntäminen.
 

 

THE Opening show


Avausshow ei pettänyt odotuksia tänäkään vuonna, kannatti olla katsomossa jo tuntia ennen varaamassa paikkaa! Slush 2017 tarjoiili huikean valoshow'n, johon hankittujen led-valojen määrä saattaa kuulemma vaikeuttaa suomalaisten jouluvalojen hankintaa tänä vuonna. 

Slushin toimitusjohtaja Marianne Vikkula kollegoineen toivottivat kaikki 20 000 tämän vuoden slush-osallistujaa tervetulleiksi, tänä vuonna osallistujia on yhteensä 130 maasta. Tämän jälkeen lavalle nousi presidentti Sauli Niinistö, joka toivoi virallisessa avajaispuheessaan yhteisen hyvän edistämistä porukalla. Slush, jos mikä, on tapahtuma, joka huokuu halua saattaa ja koota ihmisiä yhteen, yhdistää sekä peräänkuuluttaa porukalla tekemisen voimaa. 

100 -vuotiasta Suomea onnittelivat yhdessä Slush ja Supercell, jotka julkaisivat juhlan kunniaksi hashtagin #BragForGood, jolla perinteisesti kainon kansan kehoitettiin kerrankin kehuskelevan omaa koti-Suomea. Yhdessä tekemisen voima oli todella pinnalla Slushin avauspuheenvuoroissa. Yhdysvaltain entinen varapresidentti Al Gore korosti ilmastokriisin vakavuutta ja kehoitti koko Slush-yhteisöä osallistumaan kestävään kehitykseen. 
 

 

Media, mainonta ja kuluttajien tavoittaminen

Pelillistämiseen keskittyvän Kiip'n perustaja ja toimitusjohtaja Brian Wong avasi näkemyksiään siitä, miten kuluttajat tulevaisuudessa tavoitetaan ja miten heitä puhutellaan adblockereiden aikakaudella. Mainostenesto-ohjelmat ja kuluttajien vastustus mainoksia kohtaan on seurausta väärästä ajoituksesta ja epärelevantista sisällöstä. 

Tulevaisuudessa mainonnan tulisi keskittyä kuluttajan käyttäytymisen ympärille, ei niinkään mainonnan sisältöön. Ajoitus, näkyminen oikealla hetkellä oikeassa paikassa oikealla tavalla, on tärkein onnistumistekijä vaikuttavalle mainonnalle.

Channel 4 UK:n toimitusjohtaja Alex Mahon puolestaan avasi median ja viihteen muuttuvaa kenttää ja miten teknologian kehitys vaikuttaa tähän. Channel 4 on hyvä esimerkki perinteisestä mediasta, jonka on opittava, kehityttävä ja jatkuvasti uusiuduttava ollakseen kuluttajille relevantti ja kiinnostava, teknologian kehityksen mahdollistaessa entistä monipuolisempia viihteen kulutusmuotoja. Channel 4:n erottaa muista sen tarkoitus tietoisesti ja jatkuvasti haastaa vallitsevaa tilannetta, tarjota innovatiivista vaihtoehtoista sisältöä, ottaa luovia riskejä ja edesauttaa positiivista muutosta.

 
 

Kaupungistuminen ja liikkuminen kaupungissa

Kaupungistuminen on edelleen jatkuvasti kasvava globaali ilmiö. Vaivaton ja ympäristöä kunnioittava liikkuminen kaupungeissa on yksi tekijä, mikä vahvistaa urbanisaatiota. Teknologian kehityksen ansiosta kaupunkilaisten liikkumista pystytään kehittämään ja parantamaan entisestään. 

Slushissa esillä oli joukko yrityksiä, joiden lähestymistapa, innovaatiot ja ideat olivat hyvin erilaisia toisistaan, kaupunkien joukkoliikenteen suunnittelua helpottavasta käyttäjälähtöisestä suunnittelualustasta itseohjautuviin ja ympäristöystävällisiin liikennevälineisiin. Kaikki innovaatiot pyrkivät kuitenkin samaan tavoitteeseen: Entistä vaivattomamman ja käyttäjäystävällisemmän liikkumisen mahdollistamiseen kehittyvän teknologian keinoin. 


 "Eat, sleep, slush. Repeat" kuuluu Slushin vinkki ja tätä neuvoa aion noudattaa. Huomenna vuorossa Day 2!




Kirjoittaja on JCDecaux’n markkinointisuunnittelija Krista Kivikoski, ulkomainosfani vuodesta 2004 ja Slush-fani vuodesta 2015.