Ulkomainonnan digitalisoituminen mahdollistaa videon hyödyntämisen katukuvassa. Tämä tarjoaa mahdollisuuden erottua ja kerätä katseita, mutta on samalla haaste mainoksen tuottajalle. 


Videotuotannon nopeutuminen ja hintalapun pieneneminen tekevät myös digitaalisesta ulkomainonnasta äärimmäisen houkuttelevan markkinointikanavan kasvavalle joukolle yrityksiä, ehkä jopa Slushista alkunsa saaneille startupeille? 


 

TV-mainonta vaikeuksissa

Ohjelma vaihtoi isomman vaihteen silmään Hearstin Megumi Ikedan katsauksella perinteisen TV median karuun nykytilaan. Kuluttajien siirtyminen enenevässä määrin streamaus-palveluihin ja vaihtoehtoisiin medioihin on johtanut monet suuryritykset yhdistymisiin, yritysostoihin tai pahimmassa tapauksessa konkurssiin. 


Toisen epäonni on toisen onni, sillä TV:n heikkenevä markkinointivoima siirtää katseita medioihin, jotka eivät samalla tavoin kärsi kulutuskäyttäytymisen muutoksista. Esimerkiksi ulkomainonta, radio ja digitaaliset kanavat ovat kasvattaneet rooliaan monen yrityksen markkinointimixissä. 


 

Käyttäjäkokemus on kuningas

True Venturen Jeffery Veenin nosto huonon käyttäjäkokemuksen dramaattisesta vaikutuksesta myyntiin oli silmiä avaavaa. 


Vaikka ulkomainonta ei olekkaan muista markkinointikeinoista poiketen erityisen päällekäyvää, tulee mainostajan olla tarkkana kun digitaalisuutta lähdetään hyödyntämään entistä innovatiivisempiin kamppanjoihin. Erityisesti äänet ja interaktiivisuus ovat houkutteleva tapa erottua, mutta niiden menestyksekäs hyödyntäminen vaatii tyyliä ja tahdikkuutta. 


 

Tuoreimmat vinkit Startup Stationilta

Startup Stationilla jaettiin relevanttia osaamista brändisuunnitteluun ja visuaalisuuteen. EQT Venturesin design partneri Ted Persson peräänkuulutti tarinankerronnan, erottumisen ja ihmispsykologian hyödyntämistä onnistuneessa markkinoinnissa. 


Tunsin piston sydämessäni kun Ted nosti pöydälle Elon Muskin sitaatin lyhenteiden käytöstä yrityksen viestinnässä. Vaikka moni mediatoimistossa työskentelevä varmasti tunnistaa jo kirjainlyhenteen OOH, uusille asiakkaille tämä ulkomainontaa kuvaava kirjainyhdistelmä tulee varmasti uutena tietona. Uudenvuoden lupaukseni voikin tänä vuonna olla lyhtentiden käytön vähentäminen. 


 

Epäonnistumisista selviäminen

Koko toisen päivän kruunasi Mika Häkkisen veto Fireside -lavalla. 


Mike Callagher tenttasi entistä formulakuskia, nykyistä yrittäjää, paineesta ja teemoista joita startupit ja suuremmatkin yritykset kohtaavat matkalla menestykseen. 


Erityisesti keskustelu siitä miten Mika reagoi epäonnistumisiin auttaa varmasti monia: Analysoi mikä meni vikaan ja keskustele virhe auki muun tiimin kanssa. Konsepti on monelle JCDecaux’laiselle tuttu, sillä myös meillä virheet lyödään pöydälle heti kun ne paljastuvat. Ihminen on erehtyväinen, eikä mokien piilottelu tai niiden muhiminen hyödytä ketään. 


Mika korosti myös, kuinka luovuttaminen ja epäonnistuminen on seurausta jatkuvasta negatiivisuudesta, eikä niinkään virheistä. Voittaminen vaatii positiivisuutta, valmiutta ottaa riskejä ja oikeanlaisen suhtautumisen epäonnistumisiin.




Yrityksemme kolmas vuosi Slush Key Partnerina onnistui oli vähintäänkin yhtä onnistunut kuin kaksi edellistä. Jäämme innolla odottamaan ensivuoden Slushia, tavataan taas 2018! 





Kirjoittaja on JCDecaux’n tuore digimarkkinointiasiantuntija Toomas Selkänen, jolla on ehtymätön kiinnostus teknologiaan, mediaan ja markkinointiin.