Haaste: Uuden tuotesarjan lanseeraus
Mediamix: Ulkomainonta
Ulkomainosmediat: Raitiovaunun paraati ja Abribus
Kampanja-aika: Viikot 20-22/2015
Tulokset: Lanseeraus toimi, tuotteet ja brändi saatiin ihmisten tietoisuuteen 


 

 

Uusi ajattelutapa lemmikkien ravitsemukseen

Royal Caninia voidaan pitää lemmikkiruokamaailman edelläkävijänä, sillä se luo usein uudet trendit lemmikkien ravitsemuskulttuuriin. Royal Canin toi aikoinaan ensimmäisenä markkinoille koirien kokoon perustuvan ruokamallin. Nyt Royal Canin on jälleen lanseerannut uudenlaisen lähestymistavan koirien ruokintaan: elämäntapaan perustuvat räätälöidyt ruokavaliot kaupunkilais- ja aktiivisille koirille. 


Viestintäpäällikkö Sari Varis kertoi Royal Caninin ajatusmaailmasta: ”jo aiemmin tuotevalikoimamme on ollut laaja, koska tarjoamme lemmikin ikään, rotuun, kokoon ja erityistarpeisiin kehitetyn ravitsemusohjelman. Nyt tähän listaan on tullut uusi vaikuttava tekijä, koiran elämäntapa. Näin tavoittelemme yhä yksilöllisempää ja kohdistetumpaa ravitsemusta.” 

Uusi ajattelutapa ja Lifestyle Health Nutrition -tuotesarja lanseerattiin syksyllä 2014. Keväällä ja alkukesästä 2015 lanseerausta jatkettiin yhä voimallisemmin. ”Alkukesän 2015 ulkomainoskampanja liittyi tämän uuden ajattelumaailman sekä samalla tuotteen viestin välittämiseen."

Sporttikoirat esikaupunkialueillaSporttikoirat nähtiin Abreissa esikaupunkialueilla.


 

Verkkomainonta vaihtui massoille viestimiseen

”Olemme tehneet aiemmin taktista ja mitattavaa mainontaa, esimerkiksi verkossa”, kertoi Varis aiemmista tuotesarjan kampanjoista. ”Nyt halusimme laajentaa mediavalikoimaa sekä näkyvyyttä, ja erityisesti kaupunkilaiskoirille suunnattuihin Urban Life -tuotteisiin ulkomainonta sopi hyvin”, kertoi Varis kampanjan lähtökohdista.

 

 
Kaupunkilaiskoirille suunnattuihin Urban Life -tuotteisiin ulkomainonta sopi hyvin. Sari VarisViestintäpäällikkö, Royal Canin

 

 

Abribus ja Raitiovaunun paraati tavoittivat koiranomistajat

Ulkomainosmedioista valittiin tuotteisiin sopivat mediat. Abribus-tuotteet sijaitsevat siellä missä aktiiviset ja urheilulliset koirat sekä heidän omistajansa liikkuvat. Kaupunkikoiria ja heidän omistajiaan tavoiteltiin raitiovaunun paraatilla. Raitiovaunun paraatiin valittiin kolme aihetta, jotka visuaalisuudellaan ja kauneudellaan herättivät kaupunkilaisten huomion. 

 
Kaupunkikoirat pääsivät raitiovaunuun.Kaupunkikoirat pääsivät raitiovaunuun.

 

Selkeät luovat toteutukset nappasivat huomion 

Royal Caninin itse tuotetut mainokset olivat näyttävä ilmestys katukuvassa. Ulkomainonnan lainalaisuuksia ja visuaalisuutta mietittiin Royal Caninilla, vaikka mainokset tehtiinkin sisäisesti. Materiaalit luoviin tulivat emoyhtiöstä maailmalta, mutta viestintäassistentti Hanna Mäkinen muokkasi niistä ulkomainontaan soveltuvat julisteet. Mainokset onnistuivatkin erittäin hyvin, ja huomio oli katukuvassa taattu selkeällä ja huomiota herättävällä visulla. 


 

Lanseeraus onnistui ja brändi saatiin näkyviin

Kampanjaan oltiin tyytyväisiä ja saadun palautteen perusteella kampanja sekä tuotteet huomattiin katukuvassa. Kampanjan ajoitus meni nappiin, sillä jälleenmyyntiliikkeissä kampanja jatkui vielä pitkään tuotetarjouksilla.

Varis tuumasi vielä, että ”ulkomainoskampanja onnistui niin hyvin, että suosittelen ulkomainontaa muillekin”. Samaan hengenvetoon hän kertoi millaiseen viestimiseen ulkomainonta hänen mielestään toimii parhaiten: ”ulkomainontaa käytän ehdottomasti lanseerauksiin ja sellaisiin kampanjoihin joissa halutaan tuoda brändiä näkyviin.”