1. Kohdista kampanja haluamallesi alueelle 

Ulkomainoskampanjan suunnittelu alkaa valitsemalla missä haluat mainostaa. 

Suunnittelutyökalussa alueen määrittäminen on tehty helpoksi, sillä voit yksinkertaisesti valita kartalta missä digihubeissa haluat mainoksesi näkyvän.

 
Muista, että digihubeja löytyy muualtakin kuin Helsingistä. Vilkaise esim. juuri avattu Turun vaikutusalue.


Kartan yläkulmista voit myös valita digihubit listalta tai hakea tiettyä digihubia. 

OTC (Opportunity-to-Contact) kertoo, kuinka monta silmäparia hubin digitaalisilla näytöillä on mahdollista tavoittaa päivässä. Lukua ei kannata tuijottaa sokeasti, sillä sen laskentakaava vääristää tuloksia paikoin. OTC on kuitenkin hyvä apu eri digihubien vertailuun.

Mainospaikan valinnassa kannattaa ottaa huomioon sijainnin lisäksi, mm. minkälaisia kuluttajia alueella liikkuu. Tässä auttavat hubien selostuksesta löytyvät profiilikortit. 

 
Profiilikortista löydät oleelliset tiedot alueen erikoispiirteistä ja siellä liikkuvista ihmisistä.


Profiilikorttien avulla pystyt helposti kohdistamaan mainoksesi vaikkapa muotitietoisiin kuluttajiin tai teknologioiden varhaisiin omaksujiin. Valitsemalla oikeat digihubit tavoitat juuri sinun yrityksellesi relevantit kohderyhmät.

Profiilikorttien lisäksi selostuksista löytyy myös hubin kartta, josta näet digitaalisten näyttöjen sijoittelun ja määrän. Tilan hahmottamisessa auttavat myös kohteesta otetut valokuvat. 


Vinkki: Suunnittelutyökaluun tulee helmikuun aikana mahdollisuus hakea digihubeja eri kohderyhmien, tai vaikkapa alueelta löytyvien liikkeiden perusteella. Kannattaakin aika-ajoin vilkaista mitä uutta työkaluun on lisätty, sillä kehitämme siihen jatkuvasti uusia ominaisuuksia. 

 

2. Ajoita kampanjasi tavoittamaan sinulle tärkeä yleisö 

Seuraavaksi sinun tulee päättää koska haluat kampanjasi näkyvän. 

Uuden suunnittelutyökalun avulla voit vapaasti valita mieleisesi päivät kalenterista klikkaamalla. Enää ulkomainosten ei tarvitse pyöriä viikkoa putkeen, vaan voit varata kampanjallesi esimerkiksi alkukevään kaikki perjantait. 

 
Jos haluat pidemmän tai toistuvan kampanjan, klikkaa kalenterin vasemmasta yläkulmasta löytyvää ”pitkäaikainen näkyvyys” -nappia.



Saat nopeasti valittua kokonaiset viikot ja kuukauden kaikki perjantait painamalla kalenterin reunasta viikon numeroa tai päivää.

Suunnittelutyökalu mahdollistaa myös kampanjan tarkemman ajastuksen. 

Kun olet valinnut haluamasi päivät, voit määrittää kampanjasi näkymään: 
aamupäivällä (Hubin aukeamisaika - klo. 12:00) 
iltapäivällä (12:00 – 18:00)
illalla (18.00 – Hubin sulkemisaika). 

Hubin aukioloaika otetaan huomioon näyttökertoja laskettaessa. Esim. yhdeksään illalla aukiolevan hubin iltajaksoon lasketaan puolet vähemmän näyttökertoja kuin iltapäiväjaksoon.

Halutessasi voit myös valita useamman aikajakson tai vaikka koko päivän. 


Vinkki: Saat kampanjastasi edullisemman ajastamalla sen iltaan tai koko päiväksi. 

 

3. Valitse kampanjasi koko näyttökertojen määrän mukaan 

Digitaalinen ostotapa tuo mukanaan uuden tavan räätälöidä ulkomainoskampanjan kokoa näyttökertojen mukaan. 

Näyttökerrat määrittävät kuinka monta kertaa mainoksesi näkyy Digihubin eri pinnoilla. Yksi näyttökerta kuvaa yhtä mainosta, yhdellä näytöllä. 

Digihubeissa joissa on paljon mainospintoja, myös kokonaisnäyttökertoja on enemmän ja kertahinta on usein matalampi. Vastavuoroisesti yhden näytön hubeissa (kuten Compassit) näyttökertojen kokonaismäärä on luonnollisesti pienempi. 

 



Näyttökertasäätimillä voit rakentaa omaan budjettiisi sopivan kampanjan. Varo kuitenkin, ettei mainoksesi jää pelkäksi vilaukseksi. Pienellä budjetilla kannattaakin yleensä keskittyä muutamaan digihubiin, laajan peiton sijasta. 

Liukusäätimen harmaa merkkiviiva näyttää minkäkokoisia kampanjoita myytiin ennen digitaalisen ostotavan lanseerausta. Tämän kokoinen kampanja onkin hyvä kompromissi, jos et ole varma minkä verran näkyvyyttä ulkomainoksesi tarvitsee. 


Vinkki: Eri digihubien kysyntä vaikuttaa niiden hinnoitteluun. Tämän ansiosta suunnittelutyökalusta voi löytyä mielenkiintoisia tärppejä. (Vilkaise alkuun esim. Columbus Helsingin, Metroasema Niittykummun, tai Stocka-Mannerheimintien digihubit.) 

 

4. Lähetä lopuksi tarjouspyyntö  

Kun olet tyytyväinen kampanjaasi, voit siirtyä katsomaan kampanjasi yhteenvetoa. 

Yhteenvedossa on vielä eroteltu eri hubeille laskettu miniminäyttömäärä, kustannusarvio, sekä kuinka monta ihmistä kampanjalla on mahdollista tavoittaa. 

Tarkista että kampanja on halutunlainen ja laita tarjouspyyntö matkaan painamalla lähetä. 


Vinkki: Tarjouspyyntö ei sido sinua mihinkään ja onkin näin hyvä tapa saada tarkka kustannus kampanjallesi. 



Näin helposti suunnittelet juuri sinulle räätälöidyn digitaalisen ulkomainoskampanjan! 

Jos et vielä ehtinyt, pääset kokeilemaan uutta digitaalisen ulkomainonnan suunnittelutyökalua TÄÄLTÄ.

Lisätietoja digitaalisen ulkomainonnan ostamisesta löydät tästä ostajan oppaasta:

Jos sinulla herää kysymyksiä digisuunnittelutyökaluun tai ulkomainontaan liittyen, laita meille viestiä yhteydenottolomakkeella, niin autamme sinut alkuun.