Päivittäistavaramyynniltään suurimmat ketjut olivat edelleen S-market, Prisma, K-supermarket, K-citymarket ja K-market. Näistä ketjuista Prisma ja K-supermarket kasvattivat myyntiään. Kehitystä kuitenkin nähtiin kaikkein eniten Lidlin ja Salen osuuksissa. Siwan viime vuoden myymäläverkostopäivitys näyttää onnistuneen, sillä myös Siwan kehitys näkyi positiivisesti myyntiluvuissa.
 

 

Hypermarkettien voittokulku jatkuu

Vaikka päivittäistavarakaupalla on takanaan seitsemän perättäistä laihaa vuotta, suuret myymälät menestyvät edelleen. Hinnan sekä hinta-laatusuhteen merkitys kuluttajalle korostuu ja se selittänee myös kuluttajan ostospaikan valinnan. Myyntipinta-alaltaan yli 1000 m2:n myymälöiden kautta kulki kaksi kolmasosaa päivittäistavaroiden myynnistä. Suomen 410 myynniltään suurinta myymälää myivät puolet kaikista päivittäistavaroista vuonna 2014.*
 
Hypermarkettien voittokulku jatkuu ostoskärry
*Tiedot perustuvat Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteriin 2015 www.nielsen.com