Nuorten elämä keskittyy kesällä kaupunkeihin. Nuoret ja nuoret aikuiset viettävät eniten aikaa kodin ulkopuolla kaikista ikäryhmistä niin arkena kuin viikonloppunakin. Kesällä tämä aika kasvaa entisestään: yli 90 % 16-30 -vuotiaista kertoo ulkona, kaupungilla, kauppakeskuksissa yms. vietetyn ajan kasvavan kesäkuukausien aikana. Nuoret viihtyvät vilkkaiden kesäkaupunkien sykkeessä, 90 % viettää koko kesän tai suurimman osan kesästään kaupungissa. 
 

 

Kesällä kulutus kasvaa

Ystävät ovat nuorten elämässä tärkeitä. Kesällä ystävien kanssa hengailu korostuu, mutta myös muut asiat kiinnostavat nuoria. Esimerkiksi festarit, grillailu, matkustelu sekä kotimaassa että ulkomailla, urheilu, mökkeily ja auringonotto ovat nuorten mielessä. 

Rahan käyttö nuorilla ja nuorilla aikuisilla kasvaa kesäisin etenkin kesäkaupungin ajanviettotapojen osalta: 26 % 16-30 -vuotiaista kuluttaa enemmän rahaa ulkona syömiseen ja 20 % juhlimiseen. Eniten rahankulutus kasvaa matkustamiseen käytetyn rahan osalta.  

 

Kesän puheenaiheet ja ohittamaton OOH

Tulevana kesänä kuumin puheenaihe tulee nuorten ja nuorten aikuisten mukaan olemaan festarit. Myös Donald Trump tulee herättämään keskustelua. Deittailu, musiikki, matkustelu ja ruoka tulevat kuulumaan puheenaiheisiin, kuten myös perinteiset suomalaisen kesän aiheet loma, sää ja lomasää. 

Nuoret ovat perinteisesti haastava kohderyhmä tavoittaa. Ulkomainonnan avulla päästään tämän kohderyhmän kesäarkeen mukaan. OOH nimittäin sijaitsee siellä, missä nuoret viettävät suurimman osan kesästään. 

Ulkomainonnassa tärkeässä roolissa vaikuttavan kampanjan osalta on myös sisältö. Ensi kesänä 16-30 -vuotiaat kertovat haluavansa nähdä katukuvassa mainoksia, jotka sisältävät tapahtumavinkkejä. Myös tarjoukset, uutuustuotteet sekä grillausvinkit kiinnostavat. Tärkeää sisällön kannalta nuorille on etenkin se, että mainoksesta tulee hyvälle tuulelle.  
 
Lähde:
Crowst kesäsuunnitelmasi 2017 -kysely, tammikuu 2017. Vastaajat 16-65 -vuotiaat, n = 300, joista 16-30 -vuotiaat n=267.
Taloustutkimus 2014