dynaaminen sisältö matkakohteiden lanseerauksessa

Maailman kuudenneksi suurin halpalentoyhtiö Norwegian kuljetti vuonna viime vuonna yli 33 miljoonaan matkustajaa. Yhtiöllä on yli 500 reittiä yli 150 eri kohteeseen ja sen lentolaivasto on yksi maailman nuorimmista ja ”vihreimmistä”, se on valittu viitenä viime vuonna peräkkäin Euroopan parhaaksi halpalentoyhtiöksi. Suomalaisten iloksi Norwegian lisäsi uusien kohteiden lanseerauksen yhteydessä, lentoja ja paikkoja lähes 80%, Helsingistä Välimeren matkakohteisiin. Uusien lentokohteiden lanseerausta ja kasvua lähdettiin rakentamaan älykkään, digitaalisen ulkomainoskampanjan avulla. 

Tavoite: Vaikuttaa siten, että suomalaiset lentävät useammin ja valitsevat lentoyhtiöksi Norwegianin 
Mediamix: Ulkomainonta, printti, online 
JCDecaux ulkomainosmediat: Digihubit Helsingin ydinkeskustan alueella 
Kohderyhmä: 18-75 -vuotiaat 
Kampanja-aika: 1.-7.10.2018 
Tulokset: Ulkomainoskampanjan aikana kampanjoitavien matkakohteiden myynti kasvoi jopa 20%  
 

 

Ulkomainonnalla tavoitetaan aktiiviset kaupunkilaiset

Uusien kohteiden lanseerauksen onnistuminen ja kasvaneen lentokapasiteetin markkinointi oli kaupallinen haaste. Miten saada uutinen mahdollisimman nopeasti ja vaikuttavasti pääkaupunkiseudulla asuvien kaupunkilaisten tietoisuuteen? 

Mainoskampanjan välineiksi valittiin dynaaminen digitaalinen ulkomainonta, printti ja online -mainonta. Tavoitteena oli herättää kaikissa ikäluokissa kiinnostusta matkustamiseen, uusiin matkakohteisiin sekä Norwegianiin lentoyhtiönä. 
 

Reaaliaikainen säätila kiinnostuksen herättäjänä 

Kampanjassa käytettiin reaaliaikaista säätiladataa, jonka avulla verrattiin Helsingin ja valittujen matkakohteiden samanhetkistä säätilaa. Syksyinen lokakuu Helsingissä vs. esim. Teneriffan auringonpaiste ja lämpötila, herättelivät epäilemättä kiinnostusta matkustamiseen. 

”Halusimme vaikuttaa ihmisiin ja tuoda matkakohteet esiin uudella ja älykkäällä tavalla, dynaamisen digitaalisen ulkomainoskampanjan avulla. Sisältö, jossa säätiedot integroitiin matkakohteisiin, yhdistettynä edulliseen hintaan, toimi hyvin,” kertoo Norwegianin markkinointipäällikkö Patrik Furuhagen.  
 

Datalähteistä dynaamisiin mainoskampanjoihin 

Ulkomainonnassa nähdään päivä päivältä innovatiivisempia tapoja hyödyntää erilaisia datalähteitä. Datan avulla saadaan aikaiseksi kiinnostavia ja merkityksellisiä sisältöjä. Mainoskampanjoiden sisällön suunnittelussa onkin vain mielikuvitus rajana.

Katso videolta, miten dataa hyödynnetään ulkomainonnan kohdentamisessa