Metro Stories on artikkelisarja, jossa kuvataan metroympäristöä ja metron digitaalista vaikutusaluetta. Toinen osa käsittelee metroa ihmisten liikuttajana arkipäivän joukkoliikkumisessa.
 


 

Metroasemat joukkoliikenteen solmukohtina



Vuosaareesta Matinkylään kulkeva metro on pääkaupunkiseudun vaikuttavimpia joukkoliikenteen liikuttajia länsimetron käynnistyttyä. Sen varrella metroasemat toimivat joukkoliikenteen solmukohtina, joiden syöttöliikenne liikuttaa kuluttajia arkipäivän kulkureitin varrella töihin, kotiin, ostoksille ja viettämään vapaa-aikaa. 

Tammikuun alussa, kun joukkoliikenteen pääväylä Helsingistä Espooseen tulee olemaan yksinomaan metro, korostuu metroasemien rooli joukkoliikkujien keskittyminä. Rautatientorin metroaseman merkitys kasvaa entisestään, kun Kampin kauppakeskuksen bussiterminaalit hiljenevät. Matinkylän asema puolestaan on Espoossa vilkas liikenteen solmukohta ja tärkeä liityntäliikenteen keskus: busseja saapuu 45s. välein.

Lue lisää: YLE:Aamulla se alkoi - länsimetron liityntäliikenne käyntiin ongelmitta

 


 

Tehokkaan työmatkaliikenteen mahdollistaja


Metron roolista arkipäivän joukkoliikkumisen mahdollistajana kertoo myös esimerkiksi työpaikkojen määrä. Työn saavutettavuus ja työmatkaliikenteen vaivattomuus ovat modernia kaupunkia ja kaupunkilaisuutta kuvaavia tekijöitä. 


Metron varrella on tunnistettavissa alueita, joita voidaan kuvata työn keskittyminä. Siilitie, Kalasatama, Ruoholahti ja Keilaniemi ovat paikkoja, jossa on huomattavat määrät työpaikkoja, jatkossa entistä helpommin metron avulla saavutettavissa. Siilitietä kuvaa autoliikkeiden ja toimistojen suuri määrä, Kalasatama tulee alueen valmistuessa tarjoamaan työpaikan jopa 10 000 ihmiselle. Ruoholahdessa puolestaan työpaikkojen määrä on viisinkertainen alueen asukaslukuun verrattuna. Keilaniemi on tunnettu työn ja osaamisen keskittymä Espoossa, jota kuvataan myös jakajaksi työn ja asumisen välillä.