Func Food lähti kasvattamaan Celsius – energiajuoman tunnettuutta lähellä jakelutietä Suomen suurimmissa kaupungeissa. Mainospilarit valittiin kampanjaan niiden tuotteen kanssa yhteensopivan muotokielen vuoksi. Mainospilarin liike toi myös esiin brändin sydämen. Kampanjan tuloksina myynti lähti huomattavaan kasvuun heti kampanjan aikana ja jäi pysyvästi korkeammalle tasolle kampanjan jälkeen. Ulkomainoskampanjan aikana saavutettiin myös kesän all time high -myyntiviikko. 

Tavoite: Kasvattaa brändin tunnettuutta, saavuttaa nopeasti laaja ja vaikuttava peitto lähellä jakelutietä
Mediamix: Ulkomainonta, printti, online 
JCDecaux ulkomainosmediat: Mainospilarit, digitaaliset vaikutusalueet Helsingissä ja Tampereella 
Kohderyhmä: 18-30 -vuotiaat nuoret aikuiset 
Kampanja-aika: kesäkuu 2017 
Tulokset: Ulkomainoskampanjan aikana myynnin kasvu lähes 40%. Myynti jäi kampanjan jälkeen huomattavasti korkeammalle tasolle: kesän ajan myyntitaso +29%, myyntitaso pysyvästi +10%.   
 

Lähes +40% myynnin kasvu ulkomainonnan avulla

Func Food valitsi Celsiuksen kesäkampanjaan ulkomainonnan, koska kampanjalle haluttiin laaja peitto ja tunnettuus nopeasti isolle kohderyhmälle. Hyvä tavoittavuus oli merkittävä tekijä valinnassa. ”Halusimme olla myös lähellä jakelua, sillä Celsius oli tuolloin vielä nuori tuote ja tuotteen käyttäjäkunta ei ollut aivan täysin selvillä vielä.” Func Foodin markkinointijohtaja Jari Karlsson kertoo. Tuote oli suunnattu nuorille aikuisille ja tämä kohderyhmä viihtyy kesäisin ulkona kaupungissa, jossa heidät ulkomainonnan avulla tavoitetaan tehokkaasti. 

Ulkomainoskampanja starttasi heti kesän alussa viikolla 23. Celsiuksen myynti lähti kasvuun heti kyseisellä ulkomainoskampanjan viikolla ja viikko 24 oli koko kesän kovin myyntiviikko. Kasvua normaalista hyvästä viikosta saatiin ulkomainoskampanjan aikana 39%! Tämän jälkeen myynti pysyi koko kesän hyvällä tasolla. Pysyvästi vaikutus myyntiin oli +10%. ”Ulkomainonta toimii tehokkaasti uutuuksien lanseeraajana, saa kaupankäynnin aktivoitumaan. Se on toiminut kaikkien tuotteiden kohdalla missä olemme ulkomainontaa käyttäneet”, summaa Karlsson. 

 

Yhdenmukainen muotokieli ja brändin ydin esiin Mainospilareilla

Celsius on Ruotsista vuonna 2014 tuotu, uudehko energiajuomabrändi Suomen markkinoilla. Tuotteen pakkauksen kanssa on ollut haasteita erottuvuuden ja brändin esiin tuomisen osalta. Mainospilareiden hyödyntäminen myös tämän haasteen kannalta oli osuva: Pilareiden muotokieli oli yhteneväinen Celsius -tölkin kanssa, mikä varmasti osaltaan myötävaikutti tavoittavuuteen ja huomaamiseen. Mainospilareiden liikkeellä puolestaan oli selkeä yhteys brändin ytimeen, joka on liikkeessä itsessään. 

Ulkomainoskampanja näkyi ja kuului ympäri Suomen ja sen tavoittavuuteen oltiin erittäin tyytyväisiä. ”Ulkomainoskampanja näkyi todella pirteästi ja positiivisesti kaupungeissa. Tutut vapaa-ajalta sekä myyntiorganisaatiosta lähettelivät viestiä ja kertoivat huomanneensa kampanjan, se piristi harmaata kesää ja aktivoi ihmisiä. Ulosmyynnin kasvuja katsoen tämä oli erittäin toimiva kokonaisuus”, kertoo Func Foodin markkinointijohtaja Jari Karlsson.