Saimme kunnian kuunnella futurologi Elina Hiltusen ajatuksia ja tutkimustuloksia tulevaisuudesta, aamupalatilaisuudessamme 20.5.2015. Elina kertoi meille miltä vuonna 2035 näyttää niin elämisen, teknologisten saavutusten kuin mainonnankin saralla.

 

Älypuhelimista älyhäntiin

Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa. Ennustuksia on kahdenlaisia: niitä jotka osuvat oikeaan ja niitä jotka ovat aivan vääriä. Vielä 1950-luvulla ajattelimme, että 2000-luvulla elämme avaruudessa. Futuristit miettivät työssään skenaarioita, ilmiselvää, että tuo 50-luvun skenaario meni hiukan metsään. Samoihin aikoihin ennustettiin myös, että tulevaisuudessa jokaisella on oma puhelin. Tuolloin pelättiin, että puhelinvaihteenhoitajat kuuntelevat meidän puheluita, joten haaveiltiin omista puhelimista. Nykyään kaikilla on oma puhelin ja tänä vuonna kaikista myydyistä puhelimista älypuhelimia tulee olemaan yli 90 prosenttia.*1

 

Nykyään monella on myös älyranneke, joka kertoo esimerkiksi milloin liikumme, syömme tai nukumme. Mutta pian meillä kaikilla saattaa olla esimerkiksi älyhäntä tai älykorvat, jotka lukevat aivosähkökäyrämme, ja sen jälkeen kertovat muille ihmisille tunteemme. Eikö olisikin mukavaa kun myyntineuvottelussa vastapuolen älyhäntä alkaisi heilua kun ollaan lähellä mieluista ratkaisua.

 

Ennustavaa mainontaa

Tulevaisuudessa big data kertoo meidän käyttäytymisen. Futurologi Elina piirteleekin kuvia siitä, kuinka pian, analysoimalla kuluttajien digijalanjälkiä, tiedämme kaiken mitä kuluttaja seuraavaksi tekee. Ajatus, kieltämättä kuulostaa pelottavalta, mutta Elina rauhoittelee meitä, ”muutos tuntuu aina pelottavalta”. Hän myöntää itse olleensa skeptinen mainonnalle silloin kun raitiovaunuihin ilmestyivät mainokset. ”Nykyäänhän ne ovat jo arkipäivää, ja olisi omituista jos sporissa mainontaa ei olisi.” Lisäksi, Elinan mielestä on paljon mielenkiintoisempaa saada mainontaa, joka on kohdistettu juuri itselleen. ”en minä haluaisi saada mainoksia mistään kävelykepeistä”, miettii Elina. 

 

 

Nanorobotit mainostamaan

 

Miltä sitten tulevaisuuden mainonta näyttää? Ehkäpä tulevaisuudessa emme edes tiedä milloin näemme mainoksia. Elina ennustaa klaytroniikan tulevan osaksi ulkomainontaa, jonkun vuosikymmenen päästä. Klaytroniikka tarkoittaa sitä, että nanokokoiset tietokoneet, katomit, pystyvät kommunikoimaan ja toimimaan yhdessä. Kohta digitaaliset ulkomainospinnat ovat siis jo eilispäivää, ja digipinnat korvataan klaytroniikka-pinnoilla. Silloin mainospinnoista tulevat ulos keskenään synkronoidut ja interaktiiviset 4D-nanotietokoneet, jotka muodostavat mainoksen.

 

Älypöly ulkomainonnan kohdentamisen apuna

Toisaalta Elina puhuu myös mainonnan kohdennettavuudesta. Kohdennettu ulkomainonta on jo tätä päivää, mutta huomispäivää on se, että ulkomainonta kohdennetaan älypölyn avulla. Älypöly on pienen pieniä sensoreja ja tietokoneita, jotka voidaan esimerkiksi maalata seinään. Älypöly voi esimerkiksi lukea ihmisten sensoreita ja viestiä ihmisille riippuen siitä, miltä heistä tuntuu juuri sillä hetkellä. 

Vaikka kaikki nämä tulevaisuuden skenaariot tuntuvat meistä tavallisista ihmisistä pelottavilta, Elina Hiltunen puolustaa vahvasti teknologiaa ”esimerkiksi tekoäly on pelottava ajatus, mutta teknologia kehittyy tietyllä tavalla hitaasti, joten ikäviin kehityskulkuihin on mahdollisuus vaikuttaa. Lisäksi teknologia on tähän mennessä tuonut ihmisille pääosin vain hyvää. Ne ovat ihmiset itse, jotka ovat pahoja toisilleen, ei robotit.”

Big data ja kohdennettavuus tuovat väistämättä mieleen ihmisten seuraamisen, joka tuntuu jännittävältä ajatukselta. Hiltunen kuitenkin lisää, että meitä valvotaan ja seurataan loppujen lopuksi jo nyt. ”Mehän jätämme esimerkiksi kirjastoon koko ajan jäljen siitä mitä luemme ja se mitä luemme, kertoo meistä tosi paljon.” Samaan hengenvetoon Elina jatkaa, että ”niin kauan kun meillä on monta eri tahoa, jotka keräävät tietoja, meidän ei tarvitse olla huolissaan, koska tiedot on hajautettu, eikä yhden toimijan käytössä.”

Juttu perustuu futurologi Elina Hiltusen puheeseen 20.5.2015.

www.whatsnext.fi

 
* Market-Vision, 2013.