Haaste: tavoittaa kuluttajat, jotka eivät vielä osta MAGGI-brändiä
Kohderyhmä: arkiruoanlaittajat
Kampanja-aika: viikot 42 ja 43 (2015)
Mediamix: ulkomainonta
Ulkomainosmediat: Ostoskärryt
Tulokset: myynti nousi melkein neljänneksen edelliseen vuoteen verrattuna 


Vaikka MAGGI Liemikuutiot ovat kaikille arkiruoanlaittajille tuttuja, ovat kuutiot Nestlélle haasteellinen tuoteryhmä. Kuluttajat valitsevat liemikuutiot lukuisten brändien joukosta, ja hyllyväliin, jossa MAGGI sijaitsee, eksyy vain murto-osa kaikista ruokakaupoissa kävijöistä.

Vaikka eletäänkin taantumaa ja arkikokkailun kulta-aikaa, liemikuutiot eivät ole päällimmäisenä kuluttajan mielessä. Perinteisesti kokkailijat ostavat kuutioita pari kertaa vuodessa, näin ollen on erittäin tärkeää muistuttaa kuluttajia liemikuutioista oikealla hetkellä.

 

Ostoskärryt – ehdoton mainosmedia päivittäistavaroille

Ulkomainonta valittiin mediamixiin, sillä se on ainut mainosmedia, joka sijaitsee kaupan sisällä, siellä missä tuotteen ostopäätökset tehdään. Ostoskärryjen tärkeys päivittäistavarabrändeille korostuu S-ryhmän myymälöissä. Néstlen markkinointipäällikkö Tuija Suvanto kertoi, että ”varsinkin Ostoskärryt ovat ehdoton, koska kauppaan on muutoin vaikea päästä”, viitaten siihen, että S-ryhmä on päivittäistavaramainostajalle tärkeä hypermarketketju ja potentiaalinen mainosympäristö.

 
Myymälälistaukset ovat erinomaiset. Niiden perusteella, oli helppo valita ostoskärryt mediamixiin Tuija SuvantoNéstlen markkinointipäällikkö

 

Myymälälistaukset ja ostoskärrytutkimus perustelevat toimivuuden 

Ulkomainontaa oli helppo perustella mediamixiin kattavien myymälälistausten ansiosta. JCDecaux tarjoaa myymälälistaukset kaikista kampanjassa mukana olevista myymälöistä. Ulkomainonnan mediavalikkoon pääsyä helpotti myös ostoskärrytutkimus, josta selviää esimerkiksi kuluttajien kaupassakäyntiuseus, kuluttajien tavoitettavuus ja muita kulutustottumusfaktoja.

Lue lisää Ostoskärrytutkimuksesta!

Suvanto muistuttaa myös, että Ostoskärrymainonta on Suomessa näyttävää, koska suomalaisissa kärryissä mainospinnat ovat suuremmat ja näkyvämmässä paikassa kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa. Ulkomailla kärryissä mainospaikka ei ole katsekorkeudella, sillä ne sijoitetaan yleensä kärryjen kahvaosaan, jolloin mainokset peittyvät ja huomioarvo laskee.
 

Myynti kasvoi 24 %

MAGGI näkyi Ostoskärryissä loppuvuodesta 2015. Suvanto tiivisti kampanjan jälkivaikutuksista, että kategoriaindeksiin nähden marraskuu on ollut suosiollinen MAGGI-valikoimalle. Lisäksi myynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna jopa 24 %. (Keskon myymälöissä ja kahdessakymmenessä yhteiskärrymyymälässä.)